Tietoa ja työkaluja seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen tukemiseen : opas terveydenhoitajalle
Hämäläinen, Niko; Rytilahti, Roosa (2019)
Hämäläinen, Niko
Rytilahti, Roosa
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019102220128
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019102220128
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Viime vuosina on valmistunut opinnäytetöitä ja tutkimuksia, joiden mukaan seksuaali- ja sukupuolivähemmistöi- hin kuuluvat henkilöt kokivat heteronormatiivista ja vähättelevää käytöstä hoitohenkilökunnan osalta. Esimerkiksi seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvan nuoren on ollut vaikeaa saada kouluterveydenhuollosta tukea seksuaalisuuteen tai sukupuolen kokemiseen liittyen. Tähän on ajateltu olevan syynä yhteiskunnassa vallalla oleva heteronormatiivinen ajattelumalli sekä hoitohenkilökunnan riittämättömät tiedot seksuaali- ja sukupuolivä- hemmistöistä. Lisäksi on koettu, että koulun terveystiedon tuntien seksuaalikasvatukseen liittyvä sisältö on riittä- mätöntä ja seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjä ei tuoda esille riittävästi. Vuoden 2017 kouluterveyskyselyn tutki- musten mukaan seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvat nuoret kokevat hyvinvointinsa huonommaksi ja enemmän ahdistusta muihin nuoriin verrattuna. Terveydenhoitajan rooli on tärkeä seksuaali- ja sukupuolivähem- mistöihin kuuluvien nuorten hyvinvoinnin tukemisessa. Hoitohenkilökunta tarvitsee kuitenkin lisää tietoja seksu- aali- ja sukupuolivähemmistöistä sekä opastusta siitä, kuinka heitä voidaan tukea.
Opinnäytetyön aiheena on tietoa ja työkaluja seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen tukemiseen –opas terveyden- hoitajalle. Opinnäytetyö on toteutettu kehittämistyönä ja tilaajana on Leppävirran yläkoulun kouluterveydenhoi- taja, jonka käyttöön opas tuli. Opinnäytetyössä määritellään seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjä, sekä käydään läpi sukupuolen monimerkityksellisyyttä ja seksuaalisuuden kehitystä. Opinnäytetyössä on työkaluja seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen kohtaamiseen. Opinnäytetyössä nostetaan myös esille WHO:n seksuaalioikeudet sekä yhdenvertaisuus- ja tasa-arvolait.
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli tehdä kouluterveydenhoitajalle opas, jossa kerrotaan yleisesti sukupuolen ja seksuaalisuuden kehityksestä, määritelmiä seksuaali- ja sukupuolivähemmistöistä ja menetelmistä kohtaamiseen. Oppaan tarkoitus on olla helposti luettava ja selkeä. Oppaasta tehdään sähköinen PDF -tiedosto ja se toimii vain kouluterveydenhoitajan omana materiaalina. Tavoitteena on lisätä kouluterveydenhoitajan seksuaali- ja sukupuo- livähemmistöihin liittyvää tietoa, mitä hän voi hyödyntää nuoren asiakkaan kanssa, kun aiheina ovat seksuaali- suus tai sukupuolen kokeminen. Abstract
In recent years there have been theses and studies that have suggested that sexual and gender minorities experience heteronormative and disparaging behavior on the nursing staff ́s part.
For example, young people of sexual and gender minorities have had trouble to get support from the school health care on the issue of experiencing sexuality or gender. This has been explained to be due to the heteronormative thinking pattern of society and also to the medical staff ́s inadequate knowledge of sexual and gender minorities. In addition, it has been found that the content of sexual education in school health education lessons is inadequate and that sexual and gender minorities are not sufficiently presented. According to the 2017 School Health Survey, adolescents of sexual and gender minorities experience poorer well-being and more anxiety than other adolescents. The role of a public health nurse and school nurse is important when supporting the well-being of young people of sexual and gender minorities. However, the nursing staff needs more information about sexual and gender minorities and guidance on how to support them.
The subject of this thesis is the information and tools to support sexual and gender minorities – a guide for a public health nurse. The thesis was done as a development work and the client was the school nurse of Leppävirta High School. In this thesis different sexual and gender minorities are identified and presented. The ambiguity of gender and the process of the development of sexuality are also covered. The thesis also offers tools for confronting sexual and gender minorities. In addition, the WHO sexual rights and equality laws are highlighted in the thesis.
The purpose of the study was to make a guide for the school nurse which gives an overview of the development of gender and sexuality, provides definitions of gender and sexual minorities and offers methods for encounters with these minorities. The guide was intended to be clear and easy to read. The guide will be converted into an electronic PDF file and serve only as the school nurse's own material. The aim is to increase the school nurse's knowledge of sexual and gender minorities which she can use when talking with a young customer about the issues of experiencing sexuality or gender.
Viime vuosina on valmistunut opinnäytetöitä ja tutkimuksia, joiden mukaan seksuaali- ja sukupuolivähemmistöi- hin kuuluvat henkilöt kokivat heteronormatiivista ja vähättelevää käytöstä hoitohenkilökunnan osalta. Esimerkiksi seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvan nuoren on ollut vaikeaa saada kouluterveydenhuollosta tukea seksuaalisuuteen tai sukupuolen kokemiseen liittyen. Tähän on ajateltu olevan syynä yhteiskunnassa vallalla oleva heteronormatiivinen ajattelumalli sekä hoitohenkilökunnan riittämättömät tiedot seksuaali- ja sukupuolivä- hemmistöistä. Lisäksi on koettu, että koulun terveystiedon tuntien seksuaalikasvatukseen liittyvä sisältö on riittä- mätöntä ja seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjä ei tuoda esille riittävästi. Vuoden 2017 kouluterveyskyselyn tutki- musten mukaan seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvat nuoret kokevat hyvinvointinsa huonommaksi ja enemmän ahdistusta muihin nuoriin verrattuna. Terveydenhoitajan rooli on tärkeä seksuaali- ja sukupuolivähem- mistöihin kuuluvien nuorten hyvinvoinnin tukemisessa. Hoitohenkilökunta tarvitsee kuitenkin lisää tietoja seksu- aali- ja sukupuolivähemmistöistä sekä opastusta siitä, kuinka heitä voidaan tukea.
Opinnäytetyön aiheena on tietoa ja työkaluja seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen tukemiseen –opas terveyden- hoitajalle. Opinnäytetyö on toteutettu kehittämistyönä ja tilaajana on Leppävirran yläkoulun kouluterveydenhoi- taja, jonka käyttöön opas tuli. Opinnäytetyössä määritellään seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjä, sekä käydään läpi sukupuolen monimerkityksellisyyttä ja seksuaalisuuden kehitystä. Opinnäytetyössä on työkaluja seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen kohtaamiseen. Opinnäytetyössä nostetaan myös esille WHO:n seksuaalioikeudet sekä yhdenvertaisuus- ja tasa-arvolait.
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli tehdä kouluterveydenhoitajalle opas, jossa kerrotaan yleisesti sukupuolen ja seksuaalisuuden kehityksestä, määritelmiä seksuaali- ja sukupuolivähemmistöistä ja menetelmistä kohtaamiseen. Oppaan tarkoitus on olla helposti luettava ja selkeä. Oppaasta tehdään sähköinen PDF -tiedosto ja se toimii vain kouluterveydenhoitajan omana materiaalina. Tavoitteena on lisätä kouluterveydenhoitajan seksuaali- ja sukupuo- livähemmistöihin liittyvää tietoa, mitä hän voi hyödyntää nuoren asiakkaan kanssa, kun aiheina ovat seksuaali- suus tai sukupuolen kokeminen.
In recent years there have been theses and studies that have suggested that sexual and gender minorities experience heteronormative and disparaging behavior on the nursing staff ́s part.
For example, young people of sexual and gender minorities have had trouble to get support from the school health care on the issue of experiencing sexuality or gender. This has been explained to be due to the heteronormative thinking pattern of society and also to the medical staff ́s inadequate knowledge of sexual and gender minorities. In addition, it has been found that the content of sexual education in school health education lessons is inadequate and that sexual and gender minorities are not sufficiently presented. According to the 2017 School Health Survey, adolescents of sexual and gender minorities experience poorer well-being and more anxiety than other adolescents. The role of a public health nurse and school nurse is important when supporting the well-being of young people of sexual and gender minorities. However, the nursing staff needs more information about sexual and gender minorities and guidance on how to support them.
The subject of this thesis is the information and tools to support sexual and gender minorities – a guide for a public health nurse. The thesis was done as a development work and the client was the school nurse of Leppävirta High School. In this thesis different sexual and gender minorities are identified and presented. The ambiguity of gender and the process of the development of sexuality are also covered. The thesis also offers tools for confronting sexual and gender minorities. In addition, the WHO sexual rights and equality laws are highlighted in the thesis.
The purpose of the study was to make a guide for the school nurse which gives an overview of the development of gender and sexuality, provides definitions of gender and sexual minorities and offers methods for encounters with these minorities. The guide was intended to be clear and easy to read. The guide will be converted into an electronic PDF file and serve only as the school nurse's own material. The aim is to increase the school nurse's knowledge of sexual and gender minorities which she can use when talking with a young customer about the issues of experiencing sexuality or gender.