Taideteosten kopiointi virtuaalitodellisuusympäristössä
Klinecz, Patrick (2019)
Klinecz, Patrick
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019102420161
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019102420161
Tiivistelmä
Insinöörityön tavoitteena oli luoda prototyyppi järjestelmästä, jossa pelaaja voi virtuaalitodellisuusympäristössä luoda maalauksia ja patsaita sekä verrata niitä mallikappaleeseen.
Projektin tilaajana oli Critical Charm Oy. Critical Charm Oy halusi prototyypin mekaniikasta, jonka ympärille voi rakentaa virtuaalitodellisuuspelin. Tarkoituksena oli selvittää, millä tavalla taiteen luonti onnistuu parhaiten ja pystytäänkö kehittämään luotettavasti toimiva vertailumekaniikka sekä maalauksille että patsaille. Prototyyppi kehitettiin Unity-pelimoottorilla, ja virtuaalitodellisuusalustana oli Oculus Rift S.
Insinöörityön tuloksena saatiin visuaalisesti karkean näköinen, mutta mekaniikoiltaan hyvin toimiva prototyyppi. Pelaaja voi poimia maalausten ja patsaiden paloja, muuttaa niiden väriä ja kokoa sekä rakentaa niistä maalauksia ja patsaita. Pelaaja voi myös verrata valmiita taideteoksia mallikappaleisiin, ja järjestelmä kertoo prosentuaalisesti, kuinka lähelle pelaaja pääsi mallia. Pelintekijä voi luoda uusia malleja helposti 3D-objekteista. Vaikka pelissä ei maalata, vaan maalaukset luodaan mosaiikkimaisesti, aiheuttaa ohjaimien käsienseuranta ongelmia. Tämän takia pelaajan on välillä vaikea sijoittaa palasia oikeisiin kohtiin.Muuten prototyyppi toimii, kuten oli tarkoituskin, ja se on helposti jatkokehitettävissä.
Jatkokehitys tapahtunee myöhemmässä vaiheessa, kun Critical Charm Oy:n edellinen projekti on valmistunut. Prototyyppiä voidaan käyttää suoraan projektissa ja sen ympärille on helppo rakentaa kokonainen peli.
Projektin tilaajana oli Critical Charm Oy. Critical Charm Oy halusi prototyypin mekaniikasta, jonka ympärille voi rakentaa virtuaalitodellisuuspelin. Tarkoituksena oli selvittää, millä tavalla taiteen luonti onnistuu parhaiten ja pystytäänkö kehittämään luotettavasti toimiva vertailumekaniikka sekä maalauksille että patsaille. Prototyyppi kehitettiin Unity-pelimoottorilla, ja virtuaalitodellisuusalustana oli Oculus Rift S.
Insinöörityön tuloksena saatiin visuaalisesti karkean näköinen, mutta mekaniikoiltaan hyvin toimiva prototyyppi. Pelaaja voi poimia maalausten ja patsaiden paloja, muuttaa niiden väriä ja kokoa sekä rakentaa niistä maalauksia ja patsaita. Pelaaja voi myös verrata valmiita taideteoksia mallikappaleisiin, ja järjestelmä kertoo prosentuaalisesti, kuinka lähelle pelaaja pääsi mallia. Pelintekijä voi luoda uusia malleja helposti 3D-objekteista. Vaikka pelissä ei maalata, vaan maalaukset luodaan mosaiikkimaisesti, aiheuttaa ohjaimien käsienseuranta ongelmia. Tämän takia pelaajan on välillä vaikea sijoittaa palasia oikeisiin kohtiin.Muuten prototyyppi toimii, kuten oli tarkoituskin, ja se on helposti jatkokehitettävissä.
Jatkokehitys tapahtunee myöhemmässä vaiheessa, kun Critical Charm Oy:n edellinen projekti on valmistunut. Prototyyppiä voidaan käyttää suoraan projektissa ja sen ympärille on helppo rakentaa kokonainen peli.