Sähköinen perehdytysopas Limingan alakoulujen kouluterveydenhoitajille
Kivimäki, Sarianna; Minkkinen, Kirsi; Sipovaara, Karoliina (2019)
Kivimäki, Sarianna
Minkkinen, Kirsi
Sipovaara, Karoliina
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019102720262
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019102720262
Tiivistelmä
Toiminnallinen opinnäytetyömme toteutettiin Oulun ammattikorkeakoulussa vuosien 2017–2019 aikana. Toimeksiantajana opinnäytetyöllemme oli Limingan kouluterveydenhuolto. Opinnäytetyömme tarkoituksena oli tuottaa laadukas ja asiantunteva sähköinen perehdytysopas Limingan alakoulujen kouluterveydenhoitajille. Idea projektin toteuttamiseen tuli toimeksiantajan tarpeesta: käytössä oleva vanha perehdytyskansio oli hankala päivittää ja sisältö puutteellinen ajantasaisten suositusten ja menetelmien osalta.
Perehdyttäminen työhön on lakisääteistä ja sillä on merkittävä vaikutus työhyvinvointiin. Perehdytyksen myötä työntekijän osaaminen ja ammattitaito karttuvat. Terveydenhuoltoalan työntekijän riittävä perehtyminen ja osaaminen ovat potilasturvallisuuden ehto ja hyvä perehdytysmateriaali kannustaa myös omaehtoiseen tiedonhankintaan. Sähköisen perehdytysoppaan etu on muun muassa se, että työntekijä voi edetä oppimisessa omaan tahtiinsa ja hankkia tarvittavaa lisätietoa verkkomateriaalissa olevien lisätietolinkkien avulla. Sähköisessä muodossa perehdytysopas on myös helppo päivittää niin, että ajantasainen tieto tavoittaa koko organisaation terveydenhoitajat.
Opinnäytetyömme teoreettinen viitekehys käsittelee perehdyttämistä sekä kouluterveydenhuollon terveystarkastuksia ja terveysneuvontaa koskevaa teoriaa. Terveydenhoitajan työ on jatkuvaa muutosta ja uuden oppimista. Siksi käsittelemme myös verkko-oppimateriaalin hyötyjä digitalisuuteen perustuvassa ja alati muutoksessa olevassa työelämässä.
Perehdytysoppaan sisältö rajattiin koskemaan esi- ja alakouluikäisten lasten terveydenhoitotyötä. Tuotoksena syntynyt sähköinen perehdytysopas on laadukas ja selkeä työkalu uusille terveydenhoitajille ja alan opiskelijoille. Se toimii kouluterveydenhoitajan työn apuvälineenä myös vanhoille kouluterveydenhoitajille. Perehdytysopas sisältää valtakunnallisia suosituksia, ohjeita ja menetelmiä esi- ja alakouluikäisten kouluterveystarkastuksiin ja lasten kanssa työskentelyyn sekä Limingan omia kouluterveydenhuollon käytäntöjä.
Perehdyttäminen työhön on lakisääteistä ja sillä on merkittävä vaikutus työhyvinvointiin. Perehdytyksen myötä työntekijän osaaminen ja ammattitaito karttuvat. Terveydenhuoltoalan työntekijän riittävä perehtyminen ja osaaminen ovat potilasturvallisuuden ehto ja hyvä perehdytysmateriaali kannustaa myös omaehtoiseen tiedonhankintaan. Sähköisen perehdytysoppaan etu on muun muassa se, että työntekijä voi edetä oppimisessa omaan tahtiinsa ja hankkia tarvittavaa lisätietoa verkkomateriaalissa olevien lisätietolinkkien avulla. Sähköisessä muodossa perehdytysopas on myös helppo päivittää niin, että ajantasainen tieto tavoittaa koko organisaation terveydenhoitajat.
Opinnäytetyömme teoreettinen viitekehys käsittelee perehdyttämistä sekä kouluterveydenhuollon terveystarkastuksia ja terveysneuvontaa koskevaa teoriaa. Terveydenhoitajan työ on jatkuvaa muutosta ja uuden oppimista. Siksi käsittelemme myös verkko-oppimateriaalin hyötyjä digitalisuuteen perustuvassa ja alati muutoksessa olevassa työelämässä.
Perehdytysoppaan sisältö rajattiin koskemaan esi- ja alakouluikäisten lasten terveydenhoitotyötä. Tuotoksena syntynyt sähköinen perehdytysopas on laadukas ja selkeä työkalu uusille terveydenhoitajille ja alan opiskelijoille. Se toimii kouluterveydenhoitajan työn apuvälineenä myös vanhoille kouluterveydenhoitajille. Perehdytysopas sisältää valtakunnallisia suosituksia, ohjeita ja menetelmiä esi- ja alakouluikäisten kouluterveystarkastuksiin ja lasten kanssa työskentelyyn sekä Limingan omia kouluterveydenhuollon käytäntöjä.