Digimarkkinointiopas yrittäjälle
Pitkälä, Asseri; Pylväs, Jani (2019)
Pitkälä, Asseri
Pylväs, Jani
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019103120496
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019103120496
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on luoda digimarkkinointiopas yrittäjälle. Tutkimusongelmana on, miten mikroyrittäjä voi aloittaa ja tehdä suunnitelmallista digimarkkinointia. Tarkoituksena on luoda uudenlainen avoin ja ilmainen digimarkkinoinnin opas, joka on helposti kaikkien yrittäjien saatavilla verkkosivulla digimarkkinointiopas.fi. Koska kyseessä on avoin opas, työllä ei ole varsinaista toimeksiantajaa.
Aihe valittiin, koska digitaalinen markkinointi kiinnostaa tämän opinnäytetyön tekijöitä. Digimarkkinoinnista on saatavilla paljon hajallaan olevaa tietoa. Vaatii aikaa, vaivaa ja ymmärrystä, jotta sen tiedon avulla pystyy tekemään suunnitelmallista digitaalista markkinointia. Yksinkertaista ilmaista opasta digimarkkinoinnin tekemiseen ei ole ollut helposti saatavilla. Tässä avoimessa digimarkkinointioppaassa kerrotaan miten tehdä ja aloittaa suunnitelmallinen digitaalinen markki-nointi.
Tämän työn lähestymistapana on konstruktiivinen tutkimus, koska käytännön ongelmaan haetaan teorialla perusteltu ratkaisu ja luodaan konkreettinen tuotos. Tutkimus- ja kehittämismenetelmä on laadullinen, koska työssä selvitetään miksi eri toimenpiteitä kannattaa tehdä. Työn rakenne etenee vetoketjumallilla, jossa tietoperusta ja käytäntö kulkevat rinnakkain ja jokainen aihealue käsitellään kerralla loppuun omassa luvussaan.
Oppaan tietoperustan runkona käytettiin Pr Smithin markkinoinnin suunnittelun teoriaa. Kokonaisuutta täydennettiin koti– ja ulkomaisilla lähteillä ja alan asiantuntijatiedolla verkosta ja seminaarimuistiinpanoista. Teorian pohjalta luotiin käytännön tuotos eli digimarkkinointiopas verkkosivuille.
Verkkosivuilla oleva opas pohjautuu kuusivaiheiseen markkinoinnin suunnittelumalliin. Jokaisessa vaiheessa on ohjeistus ja digimarkkinoinnin tekemistä ohjaavat kysymykset ja työkalut. Yrittäjä voi tehdä ja aloittaa suunnitelmallisen digitaalisen markkinoinnin oppaan ohjeiden mukaan.
Työssä esitetyt toimenpiteet rajattiin koskemaan yrityksen verkkosivuja ja sosiaalista mediaa. Jatkotutkimusaiheina esitettiin näiden aiheiden syventämisen esimerkiksi markkinoinnin automaation käyttöönottoon. Lisäksi koko oppaan voisi laajentaa kuukausimaksulliseksi online–verkkopalveluksi.
Aihe valittiin, koska digitaalinen markkinointi kiinnostaa tämän opinnäytetyön tekijöitä. Digimarkkinoinnista on saatavilla paljon hajallaan olevaa tietoa. Vaatii aikaa, vaivaa ja ymmärrystä, jotta sen tiedon avulla pystyy tekemään suunnitelmallista digitaalista markkinointia. Yksinkertaista ilmaista opasta digimarkkinoinnin tekemiseen ei ole ollut helposti saatavilla. Tässä avoimessa digimarkkinointioppaassa kerrotaan miten tehdä ja aloittaa suunnitelmallinen digitaalinen markki-nointi.
Tämän työn lähestymistapana on konstruktiivinen tutkimus, koska käytännön ongelmaan haetaan teorialla perusteltu ratkaisu ja luodaan konkreettinen tuotos. Tutkimus- ja kehittämismenetelmä on laadullinen, koska työssä selvitetään miksi eri toimenpiteitä kannattaa tehdä. Työn rakenne etenee vetoketjumallilla, jossa tietoperusta ja käytäntö kulkevat rinnakkain ja jokainen aihealue käsitellään kerralla loppuun omassa luvussaan.
Oppaan tietoperustan runkona käytettiin Pr Smithin markkinoinnin suunnittelun teoriaa. Kokonaisuutta täydennettiin koti– ja ulkomaisilla lähteillä ja alan asiantuntijatiedolla verkosta ja seminaarimuistiinpanoista. Teorian pohjalta luotiin käytännön tuotos eli digimarkkinointiopas verkkosivuille.
Verkkosivuilla oleva opas pohjautuu kuusivaiheiseen markkinoinnin suunnittelumalliin. Jokaisessa vaiheessa on ohjeistus ja digimarkkinoinnin tekemistä ohjaavat kysymykset ja työkalut. Yrittäjä voi tehdä ja aloittaa suunnitelmallisen digitaalisen markkinoinnin oppaan ohjeiden mukaan.
Työssä esitetyt toimenpiteet rajattiin koskemaan yrityksen verkkosivuja ja sosiaalista mediaa. Jatkotutkimusaiheina esitettiin näiden aiheiden syventämisen esimerkiksi markkinoinnin automaation käyttöönottoon. Lisäksi koko oppaan voisi laajentaa kuukausimaksulliseksi online–verkkopalveluksi.