Osaamisen johtamisen toimintamallin kehittäminen Aventra Oy:lle
Honkanen, Raisa (2019)
Honkanen, Raisa
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019110220559
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019110220559
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda kohdeyrityksenä toimineelle pienelle teknologiayritykselle Aventra Oy:lle sopiva toimintamalli osaamisen johtamiseksi. Tavoitteena oli myös määritellä yrityksen osaamistarpeet ja luoda niiden perusteella osaamiskartta sekä osaamisprofiilit osaamisen johtamisen toimintamallin pilottiin valituille tehtävänkuville. Lisäksi tavoitteena oli kehittää työväline osaamisen hallintaan.
Tutkimus toteutettiin toimintatutkimuksena. Tutkimustietoa kerättiin käyttäen haastatteluja, havainnointia ja kirjallisia lähteitä. Haastattelut toteutettiin ryhmähaastatteluina kohdeyrityksen johdon kanssa. Kehittämishankkeen aikana järjestettiin työpajoja, joihin osallistui pilottiryhmään kuuluvia työntekijöitä ja heidän esimiehiään.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostui osaamisen, osaamispääoman ja ydinosaamisen määritelmistä sekä osaamisen johtamisen prosessista. Teoreettiseen viitekehykseen sisältyi myös osaamisen vaikutus työntekijöiden työhyvinvointiin ja työssä viihtymiseen. Pysyäkseen ajan tasalla yrityksessä ja toimintaympäristössä tapahtuvissa muutoksissa osaamisen johtamisen toimintamalli vaatii jatkuvaa kehittämistä, siksi osaksi teoreettista viitekehystä otettiin myös jatkuvan parantamisen malli.
Tutkimuksen tuloksena kohdeyritykselle luotiin sen tarpeisiin sopiva osaamisen johtamisen toimintamalli sekä työväline osaamisen hallintaan. Osaamisen johtamisen toimintamalli vietiin käytäntöön määrittelemällä kohdeyrityksen osaamistarpeet ja osaamisen tasokuvaukset, jotka kuvattiin osaamiskarttana ja osaamisluettelona. Näiden avulla määriteltiin pilottiin valituille tehtävänkuville osaamisprofiilit ja osaamisen tavoitetasot sekä tehtiin osaamiskartoitukset osana kohdeyrityksen kehityskeskusteluprosessia.
Kohdeyritykselle luotu osaamisen johtamisen toimintamalli ohjaa järjestelmälliseen osaamisen kehittämiseen sekä toimintamallin jatkuvaan arviointiin ja parantamiseen. Osaamisen johtamisen toimintamallin tarkoituksena on myös tarjota työntekijöille mahdollisuus oman osaamisen ja työn kehittämiseen niin, että se tukee työhyvinvointia ja mahdollistaa työn imun syntymisen.
Tutkimus toteutettiin toimintatutkimuksena. Tutkimustietoa kerättiin käyttäen haastatteluja, havainnointia ja kirjallisia lähteitä. Haastattelut toteutettiin ryhmähaastatteluina kohdeyrityksen johdon kanssa. Kehittämishankkeen aikana järjestettiin työpajoja, joihin osallistui pilottiryhmään kuuluvia työntekijöitä ja heidän esimiehiään.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostui osaamisen, osaamispääoman ja ydinosaamisen määritelmistä sekä osaamisen johtamisen prosessista. Teoreettiseen viitekehykseen sisältyi myös osaamisen vaikutus työntekijöiden työhyvinvointiin ja työssä viihtymiseen. Pysyäkseen ajan tasalla yrityksessä ja toimintaympäristössä tapahtuvissa muutoksissa osaamisen johtamisen toimintamalli vaatii jatkuvaa kehittämistä, siksi osaksi teoreettista viitekehystä otettiin myös jatkuvan parantamisen malli.
Tutkimuksen tuloksena kohdeyritykselle luotiin sen tarpeisiin sopiva osaamisen johtamisen toimintamalli sekä työväline osaamisen hallintaan. Osaamisen johtamisen toimintamalli vietiin käytäntöön määrittelemällä kohdeyrityksen osaamistarpeet ja osaamisen tasokuvaukset, jotka kuvattiin osaamiskarttana ja osaamisluettelona. Näiden avulla määriteltiin pilottiin valituille tehtävänkuville osaamisprofiilit ja osaamisen tavoitetasot sekä tehtiin osaamiskartoitukset osana kohdeyrityksen kehityskeskusteluprosessia.
Kohdeyritykselle luotu osaamisen johtamisen toimintamalli ohjaa järjestelmälliseen osaamisen kehittämiseen sekä toimintamallin jatkuvaan arviointiin ja parantamiseen. Osaamisen johtamisen toimintamallin tarkoituksena on myös tarjota työntekijöille mahdollisuus oman osaamisen ja työn kehittämiseen niin, että se tukee työhyvinvointia ja mahdollistaa työn imun syntymisen.