Organization as an enabler in constant change
Tarkka, Teijo (2019)
Tarkka, Teijo
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019110420604
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019110420604
Tiivistelmä
Maailmasta on tullut levoton toimintaympäristö yrityksille, ja sen takia organisaatiot ovat pakotettuja tekemään muutoksia nopeammin kuin ennen. Pysyäkseen kilpailukykyisinä ketteristä organisaatioista on tullut trendi.
Tämän tutkielmien tarkoituksena oli ratkaista empiiristä tutkimusta hyödyntämällä avaintekijöitä muutoksenhallinnassa ja miten ketterät organisaatiot ovat ottaneet avaintekijät osaksi päivittäistä toimintaansa mahdollistaakseen jatkuvan muutosten ratkaisemisen. Myös muutosta ketteräksi organisaatioksi on analysoitu.
Tutkimus paljasti, että yksilöiden arvot ja heidän motivaatiotekijänsä, yhdessä avoimen viestinnän ja johtamistyylin kanssa ovat keskeisiä tekijöitä, jotka mahdollistavat jatkuvien muutosten tapahtumisen ketterissä organisaatioissa. Lisäksi päätöksentekovallan antaminen työntekijöille ja työntekijöiden vapaus käyttää työaikaa itsensä, sekä organisaation kehitykseen ovat positiivisina tekijöitä jatkuvassa muutosympäristössä.
Organisaatiolle, joka pyrkivät muuttumaan ketteriksi, on tärkeää löytää oikea tasapaino useiden tekijöiden välillä. Organisaatioiden erilaiset kulttuurit, toimialat ja koko voivat vaikuttaa siihen, mitä ketteriä käytäntöjä heidän tulisi ottaa käyttöön. Parhaiten soveltuvien työkalujen ja käytäntöjen löytämiseksi organisaation tulisi aloittaa muutos pienin askelin. Muutos on hyödyllistä toteuttaa useiden iteraatioiden avulla, joissa tavoitteena on löytää parhaat käytännöt yksittäiselle organisaatiolle. Vasta sen jälkeen muutos kannattaa skaalata koko organisaatiota kattavaksi.
Tavoite jatkotutkimukselle on löytää taso, jolloin yritystä voidaan pitää ketteränä organisaationa. Analyysi voisi hyödyntää kuutta raportin paljastamaa mahdollistajaa. Tästä yhtenä esimerkkinä on arvioida organisaation viestinnän läpinäkyvyyttä ketterissä organisaatioissa. The world has become a turbulent place for companies to operate. It means that organizations have been forced to make changes faster than before. To stay competitive, organizations’ changes to an agile organization have become a trend.
The object of this thesis was to make empiric research and identify key factors in change management and how these have been implemented into an agile organization to solve changes constantly. Also, the process of a transformation to an agile organization was revealed.
The report revealed that the values and motivation factors of individuals, combined with person-related power and transparent communication, enables organizations to handle changes constantly. In an agile organization, decision-making power is given to employees and individuals’ freedom to use work time for self-development, are positive factors to respond to changes.
For an organization that aims to become agile, it is important to find the right balance between several factors. Organizations' different cultures, industries, and sizes may influence what practices they should use. To find these best-suited tools and practices, the organization should start the transformation with small steps. It is useful to make multiple iterations to reveal best practices and behaviors, and then scale the change through the organization.
Another goal for further study should aim to find the level when an organization can be considered an agile organization. The analysis could utilize six enablers. One example is to evaluate the transparency of communication in agile organizations.
Tämän tutkielmien tarkoituksena oli ratkaista empiiristä tutkimusta hyödyntämällä avaintekijöitä muutoksenhallinnassa ja miten ketterät organisaatiot ovat ottaneet avaintekijät osaksi päivittäistä toimintaansa mahdollistaakseen jatkuvan muutosten ratkaisemisen. Myös muutosta ketteräksi organisaatioksi on analysoitu.
Tutkimus paljasti, että yksilöiden arvot ja heidän motivaatiotekijänsä, yhdessä avoimen viestinnän ja johtamistyylin kanssa ovat keskeisiä tekijöitä, jotka mahdollistavat jatkuvien muutosten tapahtumisen ketterissä organisaatioissa. Lisäksi päätöksentekovallan antaminen työntekijöille ja työntekijöiden vapaus käyttää työaikaa itsensä, sekä organisaation kehitykseen ovat positiivisina tekijöitä jatkuvassa muutosympäristössä.
Organisaatiolle, joka pyrkivät muuttumaan ketteriksi, on tärkeää löytää oikea tasapaino useiden tekijöiden välillä. Organisaatioiden erilaiset kulttuurit, toimialat ja koko voivat vaikuttaa siihen, mitä ketteriä käytäntöjä heidän tulisi ottaa käyttöön. Parhaiten soveltuvien työkalujen ja käytäntöjen löytämiseksi organisaation tulisi aloittaa muutos pienin askelin. Muutos on hyödyllistä toteuttaa useiden iteraatioiden avulla, joissa tavoitteena on löytää parhaat käytännöt yksittäiselle organisaatiolle. Vasta sen jälkeen muutos kannattaa skaalata koko organisaatiota kattavaksi.
Tavoite jatkotutkimukselle on löytää taso, jolloin yritystä voidaan pitää ketteränä organisaationa. Analyysi voisi hyödyntää kuutta raportin paljastamaa mahdollistajaa. Tästä yhtenä esimerkkinä on arvioida organisaation viestinnän läpinäkyvyyttä ketterissä organisaatioissa.
The object of this thesis was to make empiric research and identify key factors in change management and how these have been implemented into an agile organization to solve changes constantly. Also, the process of a transformation to an agile organization was revealed.
The report revealed that the values and motivation factors of individuals, combined with person-related power and transparent communication, enables organizations to handle changes constantly. In an agile organization, decision-making power is given to employees and individuals’ freedom to use work time for self-development, are positive factors to respond to changes.
For an organization that aims to become agile, it is important to find the right balance between several factors. Organizations' different cultures, industries, and sizes may influence what practices they should use. To find these best-suited tools and practices, the organization should start the transformation with small steps. It is useful to make multiple iterations to reveal best practices and behaviors, and then scale the change through the organization.
Another goal for further study should aim to find the level when an organization can be considered an agile organization. The analysis could utilize six enablers. One example is to evaluate the transparency of communication in agile organizations.