Hyveillä työhyvinvointia : henkilöstön kokemuksia Hyveet työssä -prosessista varhaiskasvatuksessa
Jukka, Katja (2019)
Jukka, Katja
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019110520643
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019110520643
Tiivistelmä
Varhaiskasvatuksessa työhyvinvoinnin näkyväksi tekeminen sekä työhyvinvointiin positiivisesti vaikuttavat ja helposti toteutettavat menetelmät ovat tarpeen, sillä työhyvinvointi ja sen kehittäminen jäävät helposti arjen kiireiden alle. Hyvinvoiva henkilöstö on avain hyvään työyhteisöön ja varhaiskasvatuksessa tämän merkitys korostuu, sillä henkilöstön hyvinvointi vaikuttaa koko varhaiskasvatusyksikön ilmapiiriin ja sitä kautta myös ryhmän lasten hyvinvointiin.
Espoon kaupungin suomenkielisessä varhaiskasvatuksessa henkilöstön työhyvinvointia pyritään kehittämään jatkuvasti. Uusimpana menetelmänä on ollut Hyveet työssä -prosessi, jota toteuttaa Lykeion Oy. Hyveet työssä on melko uusi menetelmä, jota ei ole aiemmin varhaiskasvatuksessa käytetty. Hyveprosessin tavoitteena on vahvistaa työyhteisöjen hyvinvointia ja yhteisöllisyyttä jo olemassa olevia hyveitä kehittämällä. Espoon suomenkielisessä varhaiskasvatuksessa prosessi toteutettiin Antti Kylliäisen johdolla vuoden 2018 tammi-toukokuun välisenä aikana.
Tämä opinnäytetyö on tapaustutkimus, jonka tarkoituksena on selvittää henkilöstön kokemuksia Hyveet työssä -prosessin merkityksistä työhyvinvoinnin ja yhteisöllisyyden näkökulmista. Tavoitteena on myös saada tietoa, miten hyveajattelua voitaisiin hyödyntää jatkossa varhaiskasvatuksen henkilöstön työhyvinvoinnin kehittämisessä. Tutkimuksen tietoperusta on koottu työhyvinvointiin, varhaiskasvatukseen ja hyveisiin liittyvistä teemoista. Tutkimuksessa on käytetty monimenetelmällistä tutkimusotetta eli triangulaatiota, jotta tutkittavasta aiheesta saadaan syvällinen näkemys. Aineisto kerättiin kvalitatiivisen tutkimuksen teemahaastattelua ja kvantitatiivisen tutkimuksen kyselytutkimusta, joka on toteutettu Webropol -ohjelmalla.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että henkilöstö koki Hyveet työssä -prosessin positiiviseksi menetelmäksi, jolla voidaan parantaa sekä yksilön työhyvinvointia että työyhteisön yhteisöllisyyttä. Hyveistä keskustelu auttoi laajentamaan näkökulmaa työasioihin ja siten luomaan positiivista ilmapiiriä, jonka puolestaan koettiin lisäävän työhyvinvointia. Yhteiset hyveet ja toimenpiteet niiden toteuttamiseksi vahvistavat yhteisöllisyyttä. Tutkimukseen osallistujat esittivät myös kehittämisehdotuksia itse Hyveet työssä -prosessiin sekä ideoita, kuinka hyvetyöskentelyä voisi tulevaisuudessa hyödyntää varhaiskasvatuksessa ja erityisesti oman tiimin toiminnassa. Lisäksi tutkimukseen osallistujat suosittelivat hyvetyöskentelyn aloittamista varhaiskasvatuksen toimintakauden alkaessa, työskentelyn oikea-aikaisuutta ja sen riittävän pitkää kestoa.
Espoon kaupungin suomenkielisessä varhaiskasvatuksessa henkilöstön työhyvinvointia pyritään kehittämään jatkuvasti. Uusimpana menetelmänä on ollut Hyveet työssä -prosessi, jota toteuttaa Lykeion Oy. Hyveet työssä on melko uusi menetelmä, jota ei ole aiemmin varhaiskasvatuksessa käytetty. Hyveprosessin tavoitteena on vahvistaa työyhteisöjen hyvinvointia ja yhteisöllisyyttä jo olemassa olevia hyveitä kehittämällä. Espoon suomenkielisessä varhaiskasvatuksessa prosessi toteutettiin Antti Kylliäisen johdolla vuoden 2018 tammi-toukokuun välisenä aikana.
Tämä opinnäytetyö on tapaustutkimus, jonka tarkoituksena on selvittää henkilöstön kokemuksia Hyveet työssä -prosessin merkityksistä työhyvinvoinnin ja yhteisöllisyyden näkökulmista. Tavoitteena on myös saada tietoa, miten hyveajattelua voitaisiin hyödyntää jatkossa varhaiskasvatuksen henkilöstön työhyvinvoinnin kehittämisessä. Tutkimuksen tietoperusta on koottu työhyvinvointiin, varhaiskasvatukseen ja hyveisiin liittyvistä teemoista. Tutkimuksessa on käytetty monimenetelmällistä tutkimusotetta eli triangulaatiota, jotta tutkittavasta aiheesta saadaan syvällinen näkemys. Aineisto kerättiin kvalitatiivisen tutkimuksen teemahaastattelua ja kvantitatiivisen tutkimuksen kyselytutkimusta, joka on toteutettu Webropol -ohjelmalla.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että henkilöstö koki Hyveet työssä -prosessin positiiviseksi menetelmäksi, jolla voidaan parantaa sekä yksilön työhyvinvointia että työyhteisön yhteisöllisyyttä. Hyveistä keskustelu auttoi laajentamaan näkökulmaa työasioihin ja siten luomaan positiivista ilmapiiriä, jonka puolestaan koettiin lisäävän työhyvinvointia. Yhteiset hyveet ja toimenpiteet niiden toteuttamiseksi vahvistavat yhteisöllisyyttä. Tutkimukseen osallistujat esittivät myös kehittämisehdotuksia itse Hyveet työssä -prosessiin sekä ideoita, kuinka hyvetyöskentelyä voisi tulevaisuudessa hyödyntää varhaiskasvatuksessa ja erityisesti oman tiimin toiminnassa. Lisäksi tutkimukseen osallistujat suosittelivat hyvetyöskentelyn aloittamista varhaiskasvatuksen toimintakauden alkaessa, työskentelyn oikea-aikaisuutta ja sen riittävän pitkää kestoa.