Lentoliikenteen ympäristövaikutukset
Mergold, Sauli (2019)
Mergold, Sauli
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019110520649
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019110520649
Tiivistelmä
Lentoliikenteen ympäristövaikutukset sekä ilmastonmuutos ovat hyvin ajankohtaisia aiheita tänä päivänä. Opinnäytetyössä pyrittiin selvittämään, ovatko nykyiset kompensaatiomekanismit ja lentokoneiden tekninen kehitys riittäviä keinoja takaamaan sen, että päästöt eivät kasva, vaikka lentoliikenne lisääntyy? Tavoitteena oli myös selvittää, millaisia keinoja on käytettävissä päästöjen vähentämiseksi ja ovatko päästökeskustelut vaikuttaneet matkustajamääriin Suomessa.
Lentoliikenteen osuus ihmisen toiminnan aiheuttamista suorista hiilidioksidipäästöistä on globaalisti noin 2 - 3 %. Lentoliikenteen melu- ja hiilidioksidipäästöjä vähennetään operatiivisin, taloudellisin, teknisin ja säätelypohjaisin keinoin. Standardien avulla rajoitetaan lentokoneiden moottori- ja melupäästöjä, sekä parannetaan lentokoneiden tehokkuutta. Lentämisen ympäristötehokkuus on kasvanut tällä vuosituhannella huomattavasti ja lentokalusto on aiempaa tehokkaampaa ja vähäpäästöisempää. Tilastojen mukaan kotimaan lentoliikenne on pysynyt tasaisena viimeisten 20 vuoden aikana, mutta kansainvälinen lentoliikenne on kasvanut vuosi vuodelta.
Opinnäytetyössä etsittiin vastauksia sekä kyselytutkimuksen avulla, että kirjallisuudesta. Kyselytutkimuksella selvitettiin lähinnä lentomatkustajien käyttämää kulkuneuvoa lentoasemalle tultaessa, matkan tarkoitusta sekä matkan pituutta eli kodin ja Kuopion lentoaseman välistä etäisyyttä. Reilu puolet matkustajista tuli lentoasemalle omilla autoillaan ja suurin osa matkustajista oli Kuopion alueelta, jonka vuoksi tulo- ja lähtöliikenteen päästöt jäivät vähäisiksi. Kyselyyn vastanneista suurimmalla osalla oli kyseessä liikematka. Kirjallisuudesta saatiin vastauksia mm. siihen, millaisia päästöjä ja miten paljon lentoliikenne ja lentoasematoiminta aiheuttavat. Opinnäytetyössä tarkasteltiin lentoliikenteen nykytilaa sekä päästöjen vähentämiskeinoja. Itse lentoliikenteen lisäksi päästöjä aiheutuu myös lentoasematoiminnasta, kuten terminaalien lämmityksestä, valaistuksesta sekä kiitoteiden liukkauden torjunnasta ja lentokoneiden jään estosta.
Lentoliikenteen osuus ihmisen toiminnan aiheuttamista suorista hiilidioksidipäästöistä on globaalisti noin 2 - 3 %. Lentoliikenteen melu- ja hiilidioksidipäästöjä vähennetään operatiivisin, taloudellisin, teknisin ja säätelypohjaisin keinoin. Standardien avulla rajoitetaan lentokoneiden moottori- ja melupäästöjä, sekä parannetaan lentokoneiden tehokkuutta. Lentämisen ympäristötehokkuus on kasvanut tällä vuosituhannella huomattavasti ja lentokalusto on aiempaa tehokkaampaa ja vähäpäästöisempää. Tilastojen mukaan kotimaan lentoliikenne on pysynyt tasaisena viimeisten 20 vuoden aikana, mutta kansainvälinen lentoliikenne on kasvanut vuosi vuodelta.
Opinnäytetyössä etsittiin vastauksia sekä kyselytutkimuksen avulla, että kirjallisuudesta. Kyselytutkimuksella selvitettiin lähinnä lentomatkustajien käyttämää kulkuneuvoa lentoasemalle tultaessa, matkan tarkoitusta sekä matkan pituutta eli kodin ja Kuopion lentoaseman välistä etäisyyttä. Reilu puolet matkustajista tuli lentoasemalle omilla autoillaan ja suurin osa matkustajista oli Kuopion alueelta, jonka vuoksi tulo- ja lähtöliikenteen päästöt jäivät vähäisiksi. Kyselyyn vastanneista suurimmalla osalla oli kyseessä liikematka. Kirjallisuudesta saatiin vastauksia mm. siihen, millaisia päästöjä ja miten paljon lentoliikenne ja lentoasematoiminta aiheuttavat. Opinnäytetyössä tarkasteltiin lentoliikenteen nykytilaa sekä päästöjen vähentämiskeinoja. Itse lentoliikenteen lisäksi päästöjä aiheutuu myös lentoasematoiminnasta, kuten terminaalien lämmityksestä, valaistuksesta sekä kiitoteiden liukkauden torjunnasta ja lentokoneiden jään estosta.