West Coast Fab Fest : A case study of a new music festival
Paalanen, Eero (2019)
Paalanen, Eero
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019110520655
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019110520655
Tiivistelmä
Uusi musiikkifestivaali, West Coast Fab Fest järjestettiin Vaasassa maaliskuussa 2019. Perusidea oli käynnistää uusi, laadukas festivaali, jota voitaisiin ajan myötä asteittain laajentaa ja kehittää. Tavoitteena oli pitää kulut alhaalla käyttämällä mahdollisimman vähän ulkopuolisia tekijöitä ja sen sijaan toteuttaa mahdollisimman iso osa järjestelyistä kaksihenkisellä organisaatiolla.
Taiteen luomisprosessi on alalla kuin alalla usein aikaavievää ja sen taloudelliset tulokset vaihtelevat paljon. Pidemmällä tähtäimellä saatavan mahdollisen taloudellisenhyödyn lisäksi festivaalin perustamiseen vaaditaan paljon verkostoitumista. Täten se voi tarjota freelance-muusikolle kulttuurialan työllistymismahdollisuuksia.
Tämän tutkimuksen tarkoitus on saada tietoa, miten festivaali luodaan, miten sitä järjestetään, brändätään ja markkinoidaan sekä käytännön kokemuksen kautta selventää ja kommentoida prosessia.
Tutkimuksessa on käytetty festivaalilta saatujen omien kokemusten analysoinnin ja niistä opitun ohella myös lipunmyynnistä sekä yleisökyselystä saatua dataa. Tavoitteena on ollut pureutua festivaalin järjestämiseen sen alusta loppuun ja saada tietoa koko matkalta.
Jälkikäteen katsottuna prosessi ja siihen pureutuminen on auttanut kehittämään analyyttisia taitojani. Tässä tapauksessa “learning by doing” -tekemällä oppiminen -on osoittautunut oivalliseksi tavaksi itsensä kehittämiseen.
Taiteen luomisprosessi on alalla kuin alalla usein aikaavievää ja sen taloudelliset tulokset vaihtelevat paljon. Pidemmällä tähtäimellä saatavan mahdollisen taloudellisenhyödyn lisäksi festivaalin perustamiseen vaaditaan paljon verkostoitumista. Täten se voi tarjota freelance-muusikolle kulttuurialan työllistymismahdollisuuksia.
Tämän tutkimuksen tarkoitus on saada tietoa, miten festivaali luodaan, miten sitä järjestetään, brändätään ja markkinoidaan sekä käytännön kokemuksen kautta selventää ja kommentoida prosessia.
Tutkimuksessa on käytetty festivaalilta saatujen omien kokemusten analysoinnin ja niistä opitun ohella myös lipunmyynnistä sekä yleisökyselystä saatua dataa. Tavoitteena on ollut pureutua festivaalin järjestämiseen sen alusta loppuun ja saada tietoa koko matkalta.
Jälkikäteen katsottuna prosessi ja siihen pureutuminen on auttanut kehittämään analyyttisia taitojani. Tässä tapauksessa “learning by doing” -tekemällä oppiminen -on osoittautunut oivalliseksi tavaksi itsensä kehittämiseen.