Maanmittauslaitoksen asiakaspalvelu ja perustoimitukset
Väisänen, Mari (2019)
Väisänen, Mari
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019103020383
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019103020383
Tiivistelmä
The aim of the thesis was to study the work assignments of a customer service secretary and a land surveying engineer and to evaluate the usefulness of this kind of combination practical training for a student of land survey engineering. The basis of the thesis was the practical training at the National Land Survey of Finland in Kuopio in the customer services for two months and in the basic cadastral survey department for two months in the summer 2019.
The methods used to familiarize new employees with the tasks of customer service secretary in the National Land Survey of Finland were presented. The tasks in customer service and the methods used were also presented. In addition, the qualities needed for the job were evaluated. The basic cadastral surveys were presented with examples of cadastral survey meetings. The work of a land surveying engineer was studied by evaluating the results of these meetings.
The thesis demonstrated how versatile and challenging the assignments of a customer service secretary and a land surveying engineer can be. Good people skills, wide knowledge of real property and civil rights, negotiation skills and objective and calm personality were the key qualities needed. A student of land survey engineering was found to benefit from a practical training including different tasks in the National Land Survey of Finland. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli esitellä asiakaspalvelusihteerin ja toimitusinsinöörin työnkuvaa ja arvioida yhdistelmäharjoittelun hyötyjä maanmittausinsinööriopiskelijan oppimisen kannalta. Opinnäytetyön lähtökohtana oli työharjoittelu asiakaspalvelussa ja perustoimitustuotannon yksikössä Maanmittauslaitoksen Kuopion toimipisteessä kesällä 2019.
Opinnäytetyössä esiteltiin asiakaspalvelun uusille työntekijöille tarjottua perehdytystä ja kerrottiin asiakaspalvelusihteerin toimenkuvasta ja työn vaatimuksista. Perustoimituksissa keskityttiin toimituskokousten pitämiseen, asiakastyöhön ja tehtyihin päätöksiin. Eri perustoimitukset esiteltiin esimerkkien ja toimitusinsinöörin työnkuvaa toimitusten lopputuloksen kautta.
Asiakaspalvelusihteerin ja toimitusinsinöörin työ havaittiin monipuoliseksi ja haastavaksi. Molemmissa ammateissa havaittiin vaadittavan samoja ominaisuuksia: kykyä tulla toimeen ihmisten kanssa, neuvottelu- ja keskustelutaitoa, laajaa kiinteistöalan tietämystä ja yleissivistystä sekä puolueetonta ja rauhallista luonnetta. Opiskeluissaan edistyneen maanmittausalan opiskelijan huomattiin hyötyvän yhdistelmäharjoittelun monipuolisista työnkuvista ja laajemmasta kokemuksesta Maanmittauslaitoksen eri tehtäväalueilla.
The methods used to familiarize new employees with the tasks of customer service secretary in the National Land Survey of Finland were presented. The tasks in customer service and the methods used were also presented. In addition, the qualities needed for the job were evaluated. The basic cadastral surveys were presented with examples of cadastral survey meetings. The work of a land surveying engineer was studied by evaluating the results of these meetings.
The thesis demonstrated how versatile and challenging the assignments of a customer service secretary and a land surveying engineer can be. Good people skills, wide knowledge of real property and civil rights, negotiation skills and objective and calm personality were the key qualities needed. A student of land survey engineering was found to benefit from a practical training including different tasks in the National Land Survey of Finland.
Opinnäytetyössä esiteltiin asiakaspalvelun uusille työntekijöille tarjottua perehdytystä ja kerrottiin asiakaspalvelusihteerin toimenkuvasta ja työn vaatimuksista. Perustoimituksissa keskityttiin toimituskokousten pitämiseen, asiakastyöhön ja tehtyihin päätöksiin. Eri perustoimitukset esiteltiin esimerkkien ja toimitusinsinöörin työnkuvaa toimitusten lopputuloksen kautta.
Asiakaspalvelusihteerin ja toimitusinsinöörin työ havaittiin monipuoliseksi ja haastavaksi. Molemmissa ammateissa havaittiin vaadittavan samoja ominaisuuksia: kykyä tulla toimeen ihmisten kanssa, neuvottelu- ja keskustelutaitoa, laajaa kiinteistöalan tietämystä ja yleissivistystä sekä puolueetonta ja rauhallista luonnetta. Opiskeluissaan edistyneen maanmittausalan opiskelijan huomattiin hyötyvän yhdistelmäharjoittelun monipuolisista työnkuvista ja laajemmasta kokemuksesta Maanmittauslaitoksen eri tehtäväalueilla.