Kromosomien eristäminen veren lymfosyyteistä : Verkko-oppimateriaali bioanalytiikan opiskelijoille
Korhonen, Sini; Löytynoja, Mari (2019)
Korhonen, Sini
Löytynoja, Mari
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019110620709
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019110620709
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa ajantasainen ja selkeä verkko-oppimateriaali kromosomien eristämisestä bioanalytiikan opiskelijoille. Digitalisaation ja monimuoto-opetuksen lisääntyessä opetuksessa tarvitaan laadukkaita verkko-oppimateriaaleja. Opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa videoitiin oppimateriaaliksi laboratoriotyö, jossa eristetään kromosomit veren lymfosyyteistä. Laboratoriotyö on osa genetiikan laboratorion kromosomitutkimusta, jolla pystytään havaitsemaan luotettavasti puuttuvat tai ylimääräiset kromosomit sekä suurimmat poikkeavuudet kromosomin rakenteessa. Kromosomitutkimus perustuu jakautuvien solujen kromosomien tunnistamiseen niiden koon, morfologian ja kromosomiraitojen avulla.
Opinnäytetyön tietoperusta on rajattu verkko-oppimiseen, kromosomeihin, kromosomipoikkeavuuksiin, kromosomitutkimuksiin ja kromosomitutkimusten kliiniseen merkitykseen. Opinnäytetyössä käsitellään perinnöllisyystutkimusten ja geenitekniikan eettistä näkökulmaa sekä oikeudellisia säännöksiä. Opinnäytetyön tuloksena laadittu verkko-oppimateriaali koostuu videoista, kuvista sekä työohjeesta englannin kielellä. Oppimateriaalin videot sekä valokuvat kuvattiin Oulun ammattikorkeakoulun laboratoriosiiven tiloissa. Oppimateriaalit ladattiin Moodle-oppimisalustalle.
Opinnäytetyössä tutkittiin palautekyselyn avulla tehostaako tuotettu oppimateriaali bioanalytiikan opiskelijoiden oppimista. Palautekyselyyn saatiin kiitettävä määrä vastauksia opiskelijoilta, jotka vastasivat kyselyyn katsottuaan videon oppimateriaalista. Oppimateriaali sai hyvän vastaanoton ja kaikki vastaajat pitivät todennäköisenä, että oppimateriaali tehostaisi oppimista. Palautteena saatiin myös kehitysehdotuksia, joiden avulla pystyttiin tekemään hyödyllisiä muutoksia oppimateriaaliin. Palautteen perusteella voidaan todeta opiskelijoiden kokevan videon muodossa esitetyn työohjeen hyvänä keinona oppia uutta. Valmista verkko-oppimateriaalia voidaan hyödyntää jatkossa bioanalyytikko-opiskelijoiden opetuksessa Methods of Molecular Biology, Gene Technology and Genetics -opintojaksolla.
Opinnäytetyön tietoperusta on rajattu verkko-oppimiseen, kromosomeihin, kromosomipoikkeavuuksiin, kromosomitutkimuksiin ja kromosomitutkimusten kliiniseen merkitykseen. Opinnäytetyössä käsitellään perinnöllisyystutkimusten ja geenitekniikan eettistä näkökulmaa sekä oikeudellisia säännöksiä. Opinnäytetyön tuloksena laadittu verkko-oppimateriaali koostuu videoista, kuvista sekä työohjeesta englannin kielellä. Oppimateriaalin videot sekä valokuvat kuvattiin Oulun ammattikorkeakoulun laboratoriosiiven tiloissa. Oppimateriaalit ladattiin Moodle-oppimisalustalle.
Opinnäytetyössä tutkittiin palautekyselyn avulla tehostaako tuotettu oppimateriaali bioanalytiikan opiskelijoiden oppimista. Palautekyselyyn saatiin kiitettävä määrä vastauksia opiskelijoilta, jotka vastasivat kyselyyn katsottuaan videon oppimateriaalista. Oppimateriaali sai hyvän vastaanoton ja kaikki vastaajat pitivät todennäköisenä, että oppimateriaali tehostaisi oppimista. Palautteena saatiin myös kehitysehdotuksia, joiden avulla pystyttiin tekemään hyödyllisiä muutoksia oppimateriaaliin. Palautteen perusteella voidaan todeta opiskelijoiden kokevan videon muodossa esitetyn työohjeen hyvänä keinona oppia uutta. Valmista verkko-oppimateriaalia voidaan hyödyntää jatkossa bioanalyytikko-opiskelijoiden opetuksessa Methods of Molecular Biology, Gene Technology and Genetics -opintojaksolla.