Moodle-tenttejä kylmätekniikan opintojaksolle
Hulkko, Marja (2019)
Hulkko, Marja
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019110720766
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019110720766
Tiivistelmä
Aiheena oli Oulun ammattikorkeakoulun (Oamk) kylmätekniikan peruskurssin Moodle-tehtävien muokkaus sellaisiksi, että niiden tarkastaminen ei vaadi opettajan työpanosta. Tavoitteena oli saada tehtävät kokeiltavaksi kylmätekniikan peruskurssin opintojaksolle kesällä 2019. Lopuksi opiskelijoille tehtiin käyttäjäkysely Webropol-ohjelmalla.
Aluksi tutustuttiin Moodlen suomiin mahdollisuuksiin ja CoolPackin rajoituksiin. CoolPack on ilmaisohjelma, josta saadaan kylmäaineiden log p, h -tilapiirroksia. CoolPackissa ei ollut uusimpia kylmäaineita.
Moodlen oppimisaktiviteeteista käyttökelpoisimmaksi havaittiin tentti, jolla voidaan luoda automaattisesti tarkistettavia tehtäviä. Matemaattiseen laskukaavaan voidaan määritellä lähtöarvoiksi jaettuja muuttujia, jotka arvotaan opiskelijoille. Lisäksi näitä lähtöarvoja voidaan käyttää useassa laskutehtävässä, jolloin sitä kutsutaan (tässä) synkronoiduksi matemaattiseksi tehtäväksi. Myös monimutkaisen laskukaavan laskemiseksi/tarkastamiseksi löytyi yksinkertainen ratkaisu, jossa opiskelija ensin täydentää laskukaavan vedä ja pudota -tehtävän avulla ja sen jälkeen ratkaisee laskukaavan laskimella ja kirjoittaa vastauksensa Moodlen numeeriseen kysymykseen. Laskun välitulokset ja lopputulos saadaan tarkistettua automaattisesti.
Tenttejä luotiin 14 kpl ja tenteissä on yhteensä n. 85 kysymystä. Tässä raportissa esitellään ratkaisuesimerkkeinä neljästä tentistä yhteensä yhdeksän kysymystä. Tenttitehtävien testaaminen opiskelijoilla oli hyvä idea, sillä siitä näki tehtävien toimimisen käytännössä ja löydettiin kaksi virhettä. Käyttäjäkyselyn tuloksista nähdään, että opiskelijat pitivät uusista Moodle-tenteistä, mutta myös perinteisiä Excel-tyyppisiä tehtäviä toivottiin edelleen. Perinteisiä tehtäviä voisi modifioida siihen suuntaan, että Excel-taulukolla lasketuille ratkaisuille tehdään Moodleen tenttikysymykset, joissa opiskelija vastaa numeerisiin kysymyksiin ja arviointi tapahtuu automaattisesti.
Aluksi tutustuttiin Moodlen suomiin mahdollisuuksiin ja CoolPackin rajoituksiin. CoolPack on ilmaisohjelma, josta saadaan kylmäaineiden log p, h -tilapiirroksia. CoolPackissa ei ollut uusimpia kylmäaineita.
Moodlen oppimisaktiviteeteista käyttökelpoisimmaksi havaittiin tentti, jolla voidaan luoda automaattisesti tarkistettavia tehtäviä. Matemaattiseen laskukaavaan voidaan määritellä lähtöarvoiksi jaettuja muuttujia, jotka arvotaan opiskelijoille. Lisäksi näitä lähtöarvoja voidaan käyttää useassa laskutehtävässä, jolloin sitä kutsutaan (tässä) synkronoiduksi matemaattiseksi tehtäväksi. Myös monimutkaisen laskukaavan laskemiseksi/tarkastamiseksi löytyi yksinkertainen ratkaisu, jossa opiskelija ensin täydentää laskukaavan vedä ja pudota -tehtävän avulla ja sen jälkeen ratkaisee laskukaavan laskimella ja kirjoittaa vastauksensa Moodlen numeeriseen kysymykseen. Laskun välitulokset ja lopputulos saadaan tarkistettua automaattisesti.
Tenttejä luotiin 14 kpl ja tenteissä on yhteensä n. 85 kysymystä. Tässä raportissa esitellään ratkaisuesimerkkeinä neljästä tentistä yhteensä yhdeksän kysymystä. Tenttitehtävien testaaminen opiskelijoilla oli hyvä idea, sillä siitä näki tehtävien toimimisen käytännössä ja löydettiin kaksi virhettä. Käyttäjäkyselyn tuloksista nähdään, että opiskelijat pitivät uusista Moodle-tenteistä, mutta myös perinteisiä Excel-tyyppisiä tehtäviä toivottiin edelleen. Perinteisiä tehtäviä voisi modifioida siihen suuntaan, että Excel-taulukolla lasketuille ratkaisuille tehdään Moodleen tenttikysymykset, joissa opiskelija vastaa numeerisiin kysymyksiin ja arviointi tapahtuu automaattisesti.