Kotikäynnit terveydenhoitajan työmuotona: Muutos ajan saatossa ja koettu hyöty
Jalo, Sirpa; Korkala, Elina; Timonen, Mari (2019)
Jalo, Sirpa
Korkala, Elina
Timonen, Mari
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019110820801
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019110820801
Tiivistelmä
Terveydenhoitajan työhön kuuluu olennaisena osana kotikäynnit ja asetusten mukaan niitä tulee tehdä vähintään yksi ensimmäistä lasta odottavan tai ensimmäisen lapsen saaneen perheen luo. Tämän opinnäytetyön tarkoitus on kuvata sitä muutosta, joka on tapahtunut terveydenhoitajien tekemissä kotikäynneissä vuosien saatossa sekä kotikäyntien hyötyjä. Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, onko kotikäynneissä työmuotona tapahtunut muutosta ajan saatossa sekä miten terveydenhoitajat kokivat niiden hyödyt. Suomessa terveydenhoitajien tekemien kotikäyntien muutosta tai hyötyjä ei ole juurikaan aiemmin tutkittu, minkä vuoksi tämän opinnäytetyön tavoitteena on tuottaa sellaista tietoa terveydenhoitajien tekemistä kotikäynneistä, jonka avulla on mahdollista kehittää kotikäyntiä edelleen yhtenä keskeisimpänä terveydenhoitajan työmuotona. Lisäksi tutkimuksen tavoitteena on tarjota tutkimustietoa kotikäyntityön koetuista hyödyistä sekä kehityksestä äitiys- ja lastenneuvolatyön resursseista päättäville. Koska aihetta on tutkittu Suomessa aiemmin hyvin vähän, on perusteltua tuottaa tutkimustietoa, jota voidaan jatkossa hyödyntää terveydenhoitajien työssä sekä heidän koulutuksessaan.
Tutkimus on laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus. Aineistonkeruumenetelmänä on käytetty teemahaastattelua ja näin tutkimukseen on saatu jokaisen terveydenhoitajan omin sanoin kuvaama kokemus tutkittavasta aiheesta. Tutkimukseen on haastateltu kolmea eri vaiheessa uraansa olevaa terveydenhoitajaa. Aineiston analyysi on tehty induktiivisella sisällönanalyysillä.
Kaikki vastaajat kuvaavat kotikäyntien hyötyjä sekä niissä vuosien saatossa tapahtunutta muutosta melko yhteneväisesti. Suurin muutos kotikäynneissä on tapahtunut resurssien niukkenemisen myötä. Lastenneuvoloista tehtävät kotikäynnit ovat loppuneet ja äitiysneuvoloista tehtävien kotikäyntien määrää on vähennetty. Nämä edellä mainitut muutokset kaikki haastateltavat kokevat huonona niin terveydenhoitajan oman työn, kuin asiakkaidenkin kannalta. Kotikäyntien määrää he toivovat lisättävän, vaikkakin he uskovat, ettei resursseja tulla lisäämään.
Tutkimuksen mukaan kotikäynnit koetaan koko terveydenhoitajatyölle pohjan antavaksi, loistavaksi ja hyvin luontevaksi työmuodoksi. Ne koetaan myös hyödyllisenä, asiakaslähtöisenä, luottamusta kasvattavana sekä nykyhetkeen ja tulevaisuuteen vahvasti vaikutuksensa antavana työmuotona. Haastateltavat terveydenhoitajat kokevat, että kotikäyntien avulla pystytään tehokkaasti ennaltaehkäisemään ajoissa mahdollisia ongelmia ja ne myös mahdollistavat mahdollisiin ongelmiin puuttumisen ajoissa ja reaaliaikaisesti.
Tutkimus on laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus. Aineistonkeruumenetelmänä on käytetty teemahaastattelua ja näin tutkimukseen on saatu jokaisen terveydenhoitajan omin sanoin kuvaama kokemus tutkittavasta aiheesta. Tutkimukseen on haastateltu kolmea eri vaiheessa uraansa olevaa terveydenhoitajaa. Aineiston analyysi on tehty induktiivisella sisällönanalyysillä.
Kaikki vastaajat kuvaavat kotikäyntien hyötyjä sekä niissä vuosien saatossa tapahtunutta muutosta melko yhteneväisesti. Suurin muutos kotikäynneissä on tapahtunut resurssien niukkenemisen myötä. Lastenneuvoloista tehtävät kotikäynnit ovat loppuneet ja äitiysneuvoloista tehtävien kotikäyntien määrää on vähennetty. Nämä edellä mainitut muutokset kaikki haastateltavat kokevat huonona niin terveydenhoitajan oman työn, kuin asiakkaidenkin kannalta. Kotikäyntien määrää he toivovat lisättävän, vaikkakin he uskovat, ettei resursseja tulla lisäämään.
Tutkimuksen mukaan kotikäynnit koetaan koko terveydenhoitajatyölle pohjan antavaksi, loistavaksi ja hyvin luontevaksi työmuodoksi. Ne koetaan myös hyödyllisenä, asiakaslähtöisenä, luottamusta kasvattavana sekä nykyhetkeen ja tulevaisuuteen vahvasti vaikutuksensa antavana työmuotona. Haastateltavat terveydenhoitajat kokevat, että kotikäyntien avulla pystytään tehokkaasti ennaltaehkäisemään ajoissa mahdollisia ongelmia ja ne myös mahdollistavat mahdollisiin ongelmiin puuttumisen ajoissa ja reaaliaikaisesti.