Kuntosalin käyttötottumukset ja motivaatio kuntosalilla käymiseen
Havula, Kasper; Jaanus, Johanna (2019)
Lataukset:
Havula, Kasper
Jaanus, Johanna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111120953
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111120953
Tiivistelmä
Kuntosaliharrastaminen on nostanut suosiotaan paljon viime vuosina, ja se näyttelee suurta roolia sosiaalisessa mediassa samalla luoden mahdollisia ulkonäkö-paineita. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvailla yhden kuntosalin asi-akkaiden kuntosalin käyttötottumuksia ja motivaatiota kuntosalilla käymiseen. Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään kuntosaliharjoittelua, kuntosaliharjoittelijan lisäravinteita, motivaatiota kuntosalilla käymiseen sekä median rooli kuntosalin käyttötottumuksissa. Tutkimus oli luonteeltaan kvantitatiivinen. Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeilla. Kysely toteutettiin yhden kuntosa-liyrityksen kahdessa toimipisteessä helmikuussa 2019. Toimipisteissä jaettiin yhteensä 250 lomaketta, ja yhteensä 171 kuntosaliharjoittelijaa vastasi kyselyyn. Vastausprosentti koko aineistolle oli 68,4. Aineisto analysoitiin tilastollisesti SPSS-ohjelmalla. Suurin osa kyselyyn osallistuneista oli 18-25- vuotiaita. Suurin osa tutkittavista oli naisia (69%). Noin puolet oli kokopäivätyössä, ja hieman yli kolmasosa oli opiskelijoita. Tutkittavista 52% kävi kuntosalilla 3-4 kertaa viikossa ja 76,6% tutkittavista arvioi tulevaisuudessa käyntikertojen määrän pysyvän samana. Tut-kittavista ilmoitti 55% keskimääräisen harjoittelukertansa pituuden olevan yli tunnista kahteen tuntiin. Tutkittavista 88,3% arvioi tulevaisuudessa pitävänsä harjoittelukertojen pituuden samana. Tutkittavista 43,1% kertoi käyttävänsä jo-tain lisäravinnetta kuntosaliharjoittelun yhteydessä. Suurin motivoiva tekijä kuntosalilla käymiseen oli hyvän kunnon ylläpitäminen tai parantaminen ter-veyssyistä (90,1%). Tutkittavista 13,5% kertoi keskustelevansa kuntosalikäymisestä sosiaalisessa mediassa. Tutkimukseen osallistui melko suuri joukko kuntosalikävijöitä. Tämä saattaisi osoittaa sitä, että kuntosalikävijät ovat halukkaita kertomaan kuntosalitottumuksistaan niistä kiinnostuneille tutkijoille. Working out in gym have gained a lot of popularity in recent years and it is currently playing a major role in social media while creating potential appearance pressures. The purpose of this bachelor’s thesis was to describe the habits and motivation of a gym client of going to the gym. The theoretical frame adresses gym training, gymnastics supplements, motivation to go to the gym and the role of the media in gym habits. The data was collec-ted with a structured questionnaire in two outlets of a one gym company .The inquiry was carried out in February 2019. Altogether 230 questionnaires were delivered and 171 questionnaires were received. The response rate was 68,4 per cent. The data was analyzed quantitatively with SPSS-statistic program. Most of the respondents were 18-25 years old. The majority of the subjects were women (69%). About half of the repondents were in a full-time job and just over a third were students. 52% of the respondents visited the gym 3-4 times a week and 76,6% of the respondents estimated that the number of visits will remain the same in the future. 55% of the respondents estimated that they would consider the length of their training seissons the same. Of the respondents 43,1% said they were using some kind of supplement during their exercise in the gym. The main motivating factor for going to the gym was maintaining or improving good health (90,1%). 13,5% of the respondents said that they were discussing about going to the gym on social media. A fairly large number of gym users participated in the study. This might indicate that gym goers and willing to tell about their gym habits for researchers interested in them.