Sosiaalisen median B2B-markkinointiviestintäsuunnitelma
Järventausta, Roosa (2019)
Järventausta, Roosa
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111221059
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111221059
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli toteuttaa B2B-markkinointiviestintäsuunnitelma sosiaaliseen mediaan Yritys X:lle, joka on erilaisia uravalmennuksia ja ammatillisen kuntoutuksen palveluita tarjoava yritys. Yritys X toimii valtakunnallisesti koko Suomen alueella. Yrityksen liiketoiminnasta pieni osa koostuu yhteistyöyritysten avulla toteutettavista valmennuksista ja koulutuksista. Yrityksellä ei ole ollut aiempaa suunnitelmaa B2B-markkinointiviestinnän tueksi. Opinnäytetyön tavoite oli luoda helposti toteutettavissa oleva markkinointiviestintäsuunnitelma B2B-markkinointiviestintään, jota toteutetaan sosiaalisessa mediassa. Suunnitelman tavoitteena oli edistää Yritys X:n tunnettavuutta potentiaalisten yhteistyökumppanien keskuudessa ja olemassa olevien hankkija-asiakkaiden keskuudessa.
Opinnäytetyö oli tyyliltään toiminnallinen työ, joka sisälsi teoreettisen viitekehyksen ja sosiaaliseen mediaan laaditun B2B-markkinointiviestintäsuunnitelman. Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin markkinointiviestintää sosiaalisessa mediassa B2B-näkökulmasta, markkinointiviestintäsuunnitelman laatimista ja markkinointiviestinnän keinoja B2B-näkökulmasta. Teoreettisessa viitekehyksessä tuotiin esille ne asiat, jotka ovat Yritys X:n kannalta oleellisimpia. Teoreettinen viitekehys pohjautui markkinoinnin ja markkinointiviestinnän kirjallisuuteen sekä internet-julkaisuihin.
Opinnäytetyön konkreettinen tulos oli B2B-markkinointiviestintäsuunnitelma sosiaaliseen mediaan. Suunnitelmassa määriteltiin Yritys X:n nykytila, viestinnän tavoitteet, kohderyhmä ja ostajapersoona, viestintäkeinot, budjetti ja seuranta. Markkinointiviestintäsuunnitelman toteutussuunnitelmassa määriteltiin aikataulu markkinointiviestinnälle.
Markkinointiviestinnän tärkeimmäksi keinoksi valikoitui sisältömarkkinointi, jota toteutettiin yrityksen blogissa, Facebookissa, LinkedInissä ja Twitterissä. Laaditun B2B-markkinointiviestintäsuunnitelman avulla Yritys X:n on helppo aloittaa B2B-markkinointiviestintä ja jatkaa siitä, mihin tämän opinnäytetyön tuotoksena syntynyt suunnitelma päättyy.
Opinnäytetyö oli tyyliltään toiminnallinen työ, joka sisälsi teoreettisen viitekehyksen ja sosiaaliseen mediaan laaditun B2B-markkinointiviestintäsuunnitelman. Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin markkinointiviestintää sosiaalisessa mediassa B2B-näkökulmasta, markkinointiviestintäsuunnitelman laatimista ja markkinointiviestinnän keinoja B2B-näkökulmasta. Teoreettisessa viitekehyksessä tuotiin esille ne asiat, jotka ovat Yritys X:n kannalta oleellisimpia. Teoreettinen viitekehys pohjautui markkinoinnin ja markkinointiviestinnän kirjallisuuteen sekä internet-julkaisuihin.
Opinnäytetyön konkreettinen tulos oli B2B-markkinointiviestintäsuunnitelma sosiaaliseen mediaan. Suunnitelmassa määriteltiin Yritys X:n nykytila, viestinnän tavoitteet, kohderyhmä ja ostajapersoona, viestintäkeinot, budjetti ja seuranta. Markkinointiviestintäsuunnitelman toteutussuunnitelmassa määriteltiin aikataulu markkinointiviestinnälle.
Markkinointiviestinnän tärkeimmäksi keinoksi valikoitui sisältömarkkinointi, jota toteutettiin yrityksen blogissa, Facebookissa, LinkedInissä ja Twitterissä. Laaditun B2B-markkinointiviestintäsuunnitelman avulla Yritys X:n on helppo aloittaa B2B-markkinointiviestintä ja jatkaa siitä, mihin tämän opinnäytetyön tuotoksena syntynyt suunnitelma päättyy.