Pedagoginen johtajuus varhaiskasvatuksessa
Haapala, Mari (2019)
Haapala, Mari
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111421205
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111421205
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni ”Pedagoginen johtajuus varhaiskasvatuksessa" on varhaiskasvatusorganisaation pedagogista johtajuutta kuvaava laadullinen tutkimus. Tutkimus on toteutettu Oulun kaupungin pohjoisella varhaiskasvatusalueella.
Tutkimukseni tarkoituksena on kuvailla Oulun kaupungin Pohjoisen varhaiskasvatusalueen päiväkodinjohtajien ja varajohtajien kokemuksia varhaiskasvatuksen pedagogisesta johtajuudesta. Samalla tarkoituksena on kannustaa päiväkodinjohtajia ja varajohtajia pohtimaan omaa pedagogista johtajuuttaan. Tutkimukseni tavoitteena on tuottaa tietoa varhaiskasvatuksen pedagogisen johtajuuden kehittämiseksi. Tutkimustehtävänä on kuvailla, millaisia kokemuksia päiväkodinjohtajilla ja päiväkodin varajohtajilla on pedagogisesta johtajuudesta.
Tutkimuksessani etsittiin vastauksia siihen mitä pedagoginen johtajuus on tällä hetkellä varhaiskasvatusorganisaatiossa, miten se näkyy työssä. Lisäksi vastauksia haettiin siihen, miten pedagogista johtajuutta voitaisiin toteuttaa ja toisaalta siihen, miten sitä voitaisiin kehittää tai mitkä ovat sen toteutumisen haasteita.
Tutkimuksen teoreettinen osuus liittyy taustaltaan varhaiskasvatukseen, johtajuuteen ja pedagogiseen johtamiseen päiväkodin johtajan ja varajohtajan työssä. Opinnäytetyöni toteutin laadullisin menetelmin. Aineiston koostin sähköpostikyselystä, johon osallistuivat Oulun kaupungin pohjoisen varhaiskasvatusalueen päiväkotien johtajat ja varajohtajat.
Tutkimustulokset osoittavat pedagogisen johtajuuden rakentuvan monen osatekijän varaan, joita ovat muun muassa arvo, konteksti, johtajan ammatillisuus ja substanssin hallinta. Keskeisiksi voimavaroiksi pedagogiselle johtajuudelle nousevat riittävät aineelliset ja henkilöstöresurssit toiminnalle, organisaation luottamus sekä henkilöstöjohtamisen ja pedagogiikan johtamisen taidot. Pedagoginen johtajuus näyttäytyy laajana varhaiskasvatuksen arvostuksen ja aseman sekä laadukkaan varhaiskasvatuksen puolesta puhumisena. Pedagoginen johtajuus on varhaiskasvatuk-sen voimavara ja parhaimmillaan yhteisesti jaettua vastuuta laadukkaasta varhaiskasvatuksesta kontekstin eri tasoilla.
Tutkimukseni tarkoituksena on kuvailla Oulun kaupungin Pohjoisen varhaiskasvatusalueen päiväkodinjohtajien ja varajohtajien kokemuksia varhaiskasvatuksen pedagogisesta johtajuudesta. Samalla tarkoituksena on kannustaa päiväkodinjohtajia ja varajohtajia pohtimaan omaa pedagogista johtajuuttaan. Tutkimukseni tavoitteena on tuottaa tietoa varhaiskasvatuksen pedagogisen johtajuuden kehittämiseksi. Tutkimustehtävänä on kuvailla, millaisia kokemuksia päiväkodinjohtajilla ja päiväkodin varajohtajilla on pedagogisesta johtajuudesta.
Tutkimuksessani etsittiin vastauksia siihen mitä pedagoginen johtajuus on tällä hetkellä varhaiskasvatusorganisaatiossa, miten se näkyy työssä. Lisäksi vastauksia haettiin siihen, miten pedagogista johtajuutta voitaisiin toteuttaa ja toisaalta siihen, miten sitä voitaisiin kehittää tai mitkä ovat sen toteutumisen haasteita.
Tutkimuksen teoreettinen osuus liittyy taustaltaan varhaiskasvatukseen, johtajuuteen ja pedagogiseen johtamiseen päiväkodin johtajan ja varajohtajan työssä. Opinnäytetyöni toteutin laadullisin menetelmin. Aineiston koostin sähköpostikyselystä, johon osallistuivat Oulun kaupungin pohjoisen varhaiskasvatusalueen päiväkotien johtajat ja varajohtajat.
Tutkimustulokset osoittavat pedagogisen johtajuuden rakentuvan monen osatekijän varaan, joita ovat muun muassa arvo, konteksti, johtajan ammatillisuus ja substanssin hallinta. Keskeisiksi voimavaroiksi pedagogiselle johtajuudelle nousevat riittävät aineelliset ja henkilöstöresurssit toiminnalle, organisaation luottamus sekä henkilöstöjohtamisen ja pedagogiikan johtamisen taidot. Pedagoginen johtajuus näyttäytyy laajana varhaiskasvatuksen arvostuksen ja aseman sekä laadukkaan varhaiskasvatuksen puolesta puhumisena. Pedagoginen johtajuus on varhaiskasvatuk-sen voimavara ja parhaimmillaan yhteisesti jaettua vastuuta laadukkaasta varhaiskasvatuksesta kontekstin eri tasoilla.