Avoimen kentän luominen ja pelaajan ohjaus
Sundqvist, Jarkko (2019)
Sundqvist, Jarkko
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111421231
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111421231
Tiivistelmä
Insinöörityön tarkoituksena oli koota eri tietolähteistä keskeisimmät pelaajan ohjaamiseen liittyvät tekijät freeroam-peliympäristössä. Tiedon pohjalta luotiin freeroam-kenttä. Freeroam-kenttä on peliympäristö, jossa pelaajalla on suuri liikkumisen vapaus.
Työ tehtiin Epic Gamesin Unreal Engine 4 -pelimoottorilla. Suurin osa työn materiaaleista, objekteista ja tekstuureista saatiin Unreal Enginen sisäisestä kaupasta.
Työn tavoitteena oli luoda hyvä tietopohja pelaajan ohjaamisesta freeroampeliympäristöissä sekä harjoitella pelikentän rakentamista. Keskeiseksi lähteeksi nousi David Milamin ja Magy Seif El-Nasrin (2009) tutkimus pelaajan viidestä eri ohjauskeinosta. Nämä viisi ohjauskeinoa ovat keräily, kohteen etsintä, tekoälyn (AI, artificial intelligence) etsintä, reitillä liikkuminen ja sen estäminen sekä pelaajan haavoittuvuus. Projektissa kerättiin myös muista lähteistä tietoa pelaajan ohjaamiseen vaikuttavista elementeistä. Tärkeiksi ohjaaviksi elementeiksi nousivat valaistus, keräiltävät esineet, viholliset, äänet, weeniet, ikonit, horisonttiviivat ja pinnanmuodot.
Freeroam-kentän pelaajan ohjauksessa pyrittiin toteuttamaan kohteen etsinnän ja reitillä liikkumisen ja sen estämisen ohjauskeinoja. Freeroam-kenttää testattiin kahdella koekäyttäjällä. Koekäyttäjien avulla selvisi, että freeroam-kenttä toteutti Milamin ja ElNasrin tutkimuksen ohjauskeinoista reitillä liikkumista ja sen estämistä, mutta ei kohteen etsintää.
Projektin lopputuloksena syntyi toimiva avoimen maailman kenttä, jota voi työstää eteenpäin.
Insinöörityöraportti toimii oppaana freeroam-peliympäristöistä kiinnostuneille henkilöille, jotka haluavat kehittyä pelaajan ohjaamisessa.
Työ tehtiin Epic Gamesin Unreal Engine 4 -pelimoottorilla. Suurin osa työn materiaaleista, objekteista ja tekstuureista saatiin Unreal Enginen sisäisestä kaupasta.
Työn tavoitteena oli luoda hyvä tietopohja pelaajan ohjaamisesta freeroampeliympäristöissä sekä harjoitella pelikentän rakentamista. Keskeiseksi lähteeksi nousi David Milamin ja Magy Seif El-Nasrin (2009) tutkimus pelaajan viidestä eri ohjauskeinosta. Nämä viisi ohjauskeinoa ovat keräily, kohteen etsintä, tekoälyn (AI, artificial intelligence) etsintä, reitillä liikkuminen ja sen estäminen sekä pelaajan haavoittuvuus. Projektissa kerättiin myös muista lähteistä tietoa pelaajan ohjaamiseen vaikuttavista elementeistä. Tärkeiksi ohjaaviksi elementeiksi nousivat valaistus, keräiltävät esineet, viholliset, äänet, weeniet, ikonit, horisonttiviivat ja pinnanmuodot.
Freeroam-kentän pelaajan ohjauksessa pyrittiin toteuttamaan kohteen etsinnän ja reitillä liikkumisen ja sen estämisen ohjauskeinoja. Freeroam-kenttää testattiin kahdella koekäyttäjällä. Koekäyttäjien avulla selvisi, että freeroam-kenttä toteutti Milamin ja ElNasrin tutkimuksen ohjauskeinoista reitillä liikkumista ja sen estämistä, mutta ei kohteen etsintää.
Projektin lopputuloksena syntyi toimiva avoimen maailman kenttä, jota voi työstää eteenpäin.
Insinöörityöraportti toimii oppaana freeroam-peliympäristöistä kiinnostuneille henkilöille, jotka haluavat kehittyä pelaajan ohjaamisessa.
