Dynaamisten hinnoittelutekijöiden soveltuvuus ja hyödyt varaosien listahinnoittelussa
Kentta, Mika (2019)
Kentta, Mika
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111621323
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111621323
Tiivistelmä
Tuotteiden ja palveluiden hinnoittelu on yrityksen toiminto, jolla on suora vaikutus yrityksen tulokseen ja kannattavuuteen. Tämän vuoksi hintamuutokset ovat yleinen keino kannattavuuden parantamisessa ja hallinnassa. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia, mitä dynaamisia tekijöitä on liitettävissä varaosien listahinnoitteluun yritysten välisessä varaosakaupankäynnissä ja ovatko ne tekijät soveltuvia case-yrityksen listahinnoittelun ohjaamiseen. Keskeistä oli myös ymmärtää mitä lisäarvoa soveltuvat dynaamiset tekijät voivat tuoda liiketoimintaan.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu meriteollisuuden ja varaosaliiketoiminnan katsauksesta, kannattavuuden periaatteiden läpikäynnistä sekä hinnoittelun eri menetelmien avaamisesta erityisesti paneutuen dynaamiseen hinnoitteluun. Tutkimusmenetelmänä toimi laadullinen tutkimus ja tutkimuksen aineistokeruu toteutettiin teemahaastatteluina. Teemahaastatteluina kerätty aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä.
Tutkimuksen perusteella voi tehdä johtopäätöksen, että case-yrityksen toimintaympäristö ei ole otollinen kirjallisuudessa esitetylle dynaamiselle hinnoittelulle, johtuen mm. pienestä kysynnän hintajoustosta, puuttuvista epävarmuustekijöistä, investointityyppisistä tuotteista ja premium-brändistä.
Listahinnoittelun liitettäviä dynaamisia tekijöitä, joilla tietyin rajoituksin voidaan case-yrityksen listahinnoittelua ohjata, ovat mm. kustannus, varastonkierto, kysynnän vaihtelu sekä markkinatilanne. Näillä tekijöillä pystytään vaikuttamaan yrityksen kannattavuuteen, tehokkuuteen sekä hintojen kilpailukykyyn. Osa näistä tekijöistä on jo käytössä case-yrityksen listahinnoittelussa. Näiden dynaamisten tekijöiden laajempi käyttöönotto vaatisi case-yritykseltä kuitenkin yksityiskohtaisempia lisäselvityksiä.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu meriteollisuuden ja varaosaliiketoiminnan katsauksesta, kannattavuuden periaatteiden läpikäynnistä sekä hinnoittelun eri menetelmien avaamisesta erityisesti paneutuen dynaamiseen hinnoitteluun. Tutkimusmenetelmänä toimi laadullinen tutkimus ja tutkimuksen aineistokeruu toteutettiin teemahaastatteluina. Teemahaastatteluina kerätty aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä.
Tutkimuksen perusteella voi tehdä johtopäätöksen, että case-yrityksen toimintaympäristö ei ole otollinen kirjallisuudessa esitetylle dynaamiselle hinnoittelulle, johtuen mm. pienestä kysynnän hintajoustosta, puuttuvista epävarmuustekijöistä, investointityyppisistä tuotteista ja premium-brändistä.
Listahinnoittelun liitettäviä dynaamisia tekijöitä, joilla tietyin rajoituksin voidaan case-yrityksen listahinnoittelua ohjata, ovat mm. kustannus, varastonkierto, kysynnän vaihtelu sekä markkinatilanne. Näillä tekijöillä pystytään vaikuttamaan yrityksen kannattavuuteen, tehokkuuteen sekä hintojen kilpailukykyyn. Osa näistä tekijöistä on jo käytössä case-yrityksen listahinnoittelussa. Näiden dynaamisten tekijöiden laajempi käyttöönotto vaatisi case-yritykseltä kuitenkin yksityiskohtaisempia lisäselvityksiä.