Terveyskioskin toimintasuunnitelma: Kohti moniammatillista terveysneuvontaa Myllypurossa
Karppinen, Heikki; Pribilla, Päivi (2019)
Karppinen, Heikki
Pribilla, Päivi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111421256
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111421256
Tiivistelmä
Tämä Metropolian ammattikorkeakoulussa toteutettu opinnäytetyö on osa suun terveydenhuollon tutkinto-ohjelmassa aloitettua Moniammatillinen terveyskioski – Suuntana Myllypuron kampus -hanketta. Hankkeen tavoitteena on Metropolian strategian mukaisesti vahvistaa moniammatillista yhteistyötä ja asiakaskeskeistä kehittämistyötä Metropolian terveys- ja hyvinvointikylässä. Opinnäytetyön tekijät ovat suun terveydenhuollon tutkinto-ohjelman opiskelijoita.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa terveyskioskitoiminnan lähtökohdat Myllypurossa. Toisaalta tarkoituksena oli kartoittaa myös niitä haasteita, joita jo toteutetuissa terveyskioskeissa on Suomessa kohdattu ja mitä kehittämistarpeita kokemusten pohjalta on noussut esiin. Lähtökohdat ja mahdolliset haasteet huomioiden opinnäytetyön tavoitteena oli luoda toimintasuunnitelma, joka vastaa matalan kynnyksen toteutumisen, moniammatillisuuden ja opiskelijoiden ammatillisen kehittymisen haasteisiin terveyskioskitoiminnassa.
Menetelmänä opinnäytetyössä käytettiin tutkimuksellista kehittämistyötä, jota varten kerättiin tietoa sekä Suomessa että Yhdysvalloissa toteutetuista terveys- ja hyvinvointikioskeista. Lähtökohtia kartoitettaessa selvitettiin myös tilastotietoa Myllypuron alueen asukkaiden ikä- ja kielijakaumasta. Suunnittelun työkaluna on käytetty Myllypuron asukasprofiilin huomioivaa ja toimijoita osallistavaa palvelumuotoilua.
Kartoituksen perusteella Suomessa käynnistettyjen terveyskioskien suurimmat haasteet ovat koskeneet tiedottamista ja markkinointia. Asukasprofiilin perusteella Myllypuron alueella on paljon sekä ikäihmisiä, työttömiä että maahanmuuttajia. Opinnäytetyön tuotoksena laaditussa terveyskioskin toimintasuunnitelmassa on huomioitu edellä mainitut lähtökohdat.
Opinnäytetyön päätelmänä voidaan todeta, että Myllypurossa toimivassa terveyskioskissa on mahdollista huomioida ikäihmisten ja työttömien lisäksi myös vieraskieliset asiakkaat. Toiminnan jatkuva kehittäminen vaatii toimijoiden osallistamista ja yhteistyötä eri viiteryhmien kanssa. Terveyskioskin tunnettuutta ja näkyvyyttä tulisi edistää jo ennen toiminnan aloittamista ammattimaisesti ja suunnitelmallisesti.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa terveyskioskitoiminnan lähtökohdat Myllypurossa. Toisaalta tarkoituksena oli kartoittaa myös niitä haasteita, joita jo toteutetuissa terveyskioskeissa on Suomessa kohdattu ja mitä kehittämistarpeita kokemusten pohjalta on noussut esiin. Lähtökohdat ja mahdolliset haasteet huomioiden opinnäytetyön tavoitteena oli luoda toimintasuunnitelma, joka vastaa matalan kynnyksen toteutumisen, moniammatillisuuden ja opiskelijoiden ammatillisen kehittymisen haasteisiin terveyskioskitoiminnassa.
Menetelmänä opinnäytetyössä käytettiin tutkimuksellista kehittämistyötä, jota varten kerättiin tietoa sekä Suomessa että Yhdysvalloissa toteutetuista terveys- ja hyvinvointikioskeista. Lähtökohtia kartoitettaessa selvitettiin myös tilastotietoa Myllypuron alueen asukkaiden ikä- ja kielijakaumasta. Suunnittelun työkaluna on käytetty Myllypuron asukasprofiilin huomioivaa ja toimijoita osallistavaa palvelumuotoilua.
Kartoituksen perusteella Suomessa käynnistettyjen terveyskioskien suurimmat haasteet ovat koskeneet tiedottamista ja markkinointia. Asukasprofiilin perusteella Myllypuron alueella on paljon sekä ikäihmisiä, työttömiä että maahanmuuttajia. Opinnäytetyön tuotoksena laaditussa terveyskioskin toimintasuunnitelmassa on huomioitu edellä mainitut lähtökohdat.
Opinnäytetyön päätelmänä voidaan todeta, että Myllypurossa toimivassa terveyskioskissa on mahdollista huomioida ikäihmisten ja työttömien lisäksi myös vieraskieliset asiakkaat. Toiminnan jatkuva kehittäminen vaatii toimijoiden osallistamista ja yhteistyötä eri viiteryhmien kanssa. Terveyskioskin tunnettuutta ja näkyvyyttä tulisi edistää jo ennen toiminnan aloittamista ammattimaisesti ja suunnitelmallisesti.