Markkinointisuunnitelman laatiminen B2B-yritykselle huomioiden nykyinen arvomaailma, sekä viestintäkanavat : Case: Suomen Ammattivaate
Kettunen, Henni (2019)
Kettunen, Henni
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111821427
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111821427
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on markkinointisuunnitelman laatiminen business to business (B2B) -yritykselle. Tavoitteena on kartoittaa, millainen on Suomen Ammattivaatteelle soveltuva markkinointisuunnitelma, sekä kehittää pienyrityksen verkkosivujen helppokäyttöisyyttä, visuaalisuutta ja näkyvyyttä. Suomen Ammattivaate on B2B -kentällä toimiva yritys, joka valmistaa tilauksesta terveyslaitosten tarpeeseen terveysalan vaatteita.
Tutkimus on luonteeltaan kehittämistutkimus. Työllä pyritään saamaan aikaan käytännön parannuksia sekä työkaluja yrityksen markkinointiin. Opinnäytetyön lähdeaineistoksi työhön on valittu muun muassa markkinointia ja B2B-digimarkkinointia käsittelevää kirjallisuutta. Aineistoksi on valittu myös muutamia verkkolähteitä ja aineistoa on kerätty vertailuanalyysillä. Työssä käsitellään eri näkökulmia, jotka vaikuttavat B2B-yrityksen myyntiin ja kuinka teoriaa voidaan hyödyntää käytännössä tukemaan Suomen Ammattivaatteen liiketoimintaa markkinoinnin keinoin. Teoriaosa on hyödynnettävissä pienille tai aloitteleville B2B-yrityksille.
Työn toiminnallisessa osuudessa Suomen Ammattivaatteelle on luotu markkinointisuunnitelman lisäksi markkinointimateriaalia. Markkinointimateriaaliksi on luotu uutiskirjepohja ja tuote-esitepohja.
Opinnäytetyön tuloksena yhteistyöyritys saa käyttöönsä heille räätälöidyn markkinointisuunnitelman, sekä muokattavissa olevat uutiskirje- ja tuote-esitepohjat. Keskeisimmät johtopäätökset opinnäytetyöstä linkittyivät sosiaalisen median sisällön tuotantoon, kotisivujen kehittämiseen, hakukoneoptimointiin sekä markkinointimateriaalin rakentamiseen mm. vertailuanalyysin ja aihetta käsittelevän teorian pohjalta.
Tutkimus on luonteeltaan kehittämistutkimus. Työllä pyritään saamaan aikaan käytännön parannuksia sekä työkaluja yrityksen markkinointiin. Opinnäytetyön lähdeaineistoksi työhön on valittu muun muassa markkinointia ja B2B-digimarkkinointia käsittelevää kirjallisuutta. Aineistoksi on valittu myös muutamia verkkolähteitä ja aineistoa on kerätty vertailuanalyysillä. Työssä käsitellään eri näkökulmia, jotka vaikuttavat B2B-yrityksen myyntiin ja kuinka teoriaa voidaan hyödyntää käytännössä tukemaan Suomen Ammattivaatteen liiketoimintaa markkinoinnin keinoin. Teoriaosa on hyödynnettävissä pienille tai aloitteleville B2B-yrityksille.
Työn toiminnallisessa osuudessa Suomen Ammattivaatteelle on luotu markkinointisuunnitelman lisäksi markkinointimateriaalia. Markkinointimateriaaliksi on luotu uutiskirjepohja ja tuote-esitepohja.
Opinnäytetyön tuloksena yhteistyöyritys saa käyttöönsä heille räätälöidyn markkinointisuunnitelman, sekä muokattavissa olevat uutiskirje- ja tuote-esitepohjat. Keskeisimmät johtopäätökset opinnäytetyöstä linkittyivät sosiaalisen median sisällön tuotantoon, kotisivujen kehittämiseen, hakukoneoptimointiin sekä markkinointimateriaalin rakentamiseen mm. vertailuanalyysin ja aihetta käsittelevän teorian pohjalta.