Virtuaaliteknologian käyttö ensihoidon tilannejohtamisen kouluttamisessa
Pöntinen, Kari (2019)
Pöntinen, Kari
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111821504
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111821504
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa virtuaalioppimista sekä johtajuuden kouluttamista virtuaaliteknologiaa hyväksikäyttäen. Kirjallisuuskatsauksen tuloksien pohjalta on luotu ensihoidon tilannejohtamisen harjoitussuunnitelmia, joiden avulla opitaan ensihoidon tilannejohtamista virtuaaliteknologiaa hyväksikäyttäen. Työn tavoitteena oli tuottaa tietoa virtuaalioppimisesta ja ensihoidon tilannejohtamisesta Oulun ammattikorkeakoulun ensihoidon opettajille ja opiskelijoille. Opinnäytetyö on toteutettu osana ensihoidon kehittämisen ja johtamisen ylemmän ammattikorkeakoulun tutkintoa. Opinnäytetyön tilaajana toimii Oulun ammattikorkeakoulu.
Opinnäytetyön tutkimusosuutena on kirjallisuuskatsaus. Kirjallisuuskatsaus on toteutettu systemaattisen kirjallisuuskatsauksen piirteitä mukaillen. Tutkimusosuus rakentui tutkimuskysymysten määrittelystä, kirjallisuuskatsauksen materiaalin hakuprosessista, materiaalin laadun arvioinnista ja analysoinnista, tulosten esittämisestä sekä ensihoidon tilannejohtamista opettavien harjoitteiden suunnittelusta.
Kirjallisuuskatsauksen perusteella virtuaaliteknologiaa voidaan pitää hyvänä, jopa parempana tapana oppia kuin luento-oppimista. Virtuaaliteknologian avulla suoritettu harjoittelu on vahvistanut oppijoiden johtajuusosaamista. Tutkimusaineiston perusteella virtuaalisesti tehtävät harjoitteet jäävät paremmin mieleen kuin luento aiheesta. Virtuaalisten harjoitteiden tulee kuitenkin olla hyvin suunniteltuja vastaamaan oppimistarkoitusta ja tavoitetta. Aineiston perusteella on suunniteltu ensihoidon tilannejohtamista opettavien harjoitteiden ulkoasu, harjoitteet sekä selvitetty minkälaista tekniikkaa apuna käyttäen ensihoidossa tulisi koulutukset järjestää.
Opinnäytetyö on rajattu sisältämään tiedon tuottamisen Oulun ammattikorkeakoulun ensihoidon tutkinto-ohjelmalle ja kirjallisuuskatsauksen pohjalta tehtyjen harjoitteiden mallinnuspohjien suunnittelun. Suunniteltu tilannejohtamisen ohjelma pyritään toteuttamaan myöhemmin. Opinnäytetyön tekijä on kiinnostunut olemaan mukana asiantuntijana mahdollisen ohjelman toteutuksen yhteydessä. Jatkotutkimuksia tarvitaan ohjelmiston valmistuttua. Jatkotutkimuksien aiheina voisi olla valitun tekniikan soveltuminen ensihoidon koulutusympäristöön, opitaanko ohjelman avulla tilannejohtamista, miten ensihoitajat suhtautuvat koulutustapaan ja miten he kehittäisivät ohjelmaa. Virtuaaliteknologialla pyritään madaltamaan kustannuksia, joten virtuaaliteknologian avulla suoritetun kouluttamisen kustannuksia ja kustannustehokkuutta tulisi tutkia. Tulevaisuudessa ohjelmaa voisi kehittää sisältämään lisää erilaisia harjoitteita ja laajentamaan sisältöä esimerkiksi harvinaisempiin hoitotoimenpiteisiin ja sisältämään muita viranomaisia. Suunniteltua ohjelmaa voidaan käyttää hyväksi muidenkin viranomaisten ensiarvion muodostamisen ja raportoinnin kouluttamiseen. The purpose of this thesis was to chart virtual learning and leadership training using virtual technology. Based on the results of the literature review, emergency medical care management practice training plans have been developed to teach emergency care management using virtual technology. The aim of this thesis was to provide information on virtual learning and emergency care management for Oulu University of Applied Science teachers and students. The thesis has been completed as part of a master’s degree in emergency medical care development and leadership. The subscriber of this thesis is Oulu University of Applied Sciences.
The research part of the thesis is a literature review. The literature review has been made in accordance with the features of systematic literature review. The research part consisted of defining the research questions, literature review process, the materials quality evaluation and analysis, presentation of the results and planning the exercises in emergency medical care management.
According to the literature review, virtual technology can be considered as a good or even better way of learning than lecture learning. Practicing with virtual technology has strengthened learners’ leadership skills. Based on the research material, virtual exercises are more memorable than lecture. However, virtual exercises should be well designed to meet the purpose and objective of learning. Based on the material, the outfit, exercises and the techniques used in emergency medical care management exercises have been designed and what type of technology should be used to assist in emergency care training.
The thesis is limited to the production of information for the Oulu University of Applied Sciences Emergency Medical Care degree program and the modelling of the exercises based on the literature review. The planned situation management program will be implemented later. The author of this thesis is interested in being an expert in the implementation of a possible program. Further research is needed after the program is completed. Further research could focus on is the designed technology suitable to emergency cares training environment, whether the program teaches situation management, how paramedics react to this training method and how they would develop the program. Virtual technology aims to reduce costs so the cost and cost-effectiveness of training through virtual technology should be explored. In the future, the program could be developed to include more different exercises, expand the content to include for less frequent treatments and to contain different authorities. The designed program can also be used to train other authorities in initial assessment and reporting.
Opinnäytetyön tutkimusosuutena on kirjallisuuskatsaus. Kirjallisuuskatsaus on toteutettu systemaattisen kirjallisuuskatsauksen piirteitä mukaillen. Tutkimusosuus rakentui tutkimuskysymysten määrittelystä, kirjallisuuskatsauksen materiaalin hakuprosessista, materiaalin laadun arvioinnista ja analysoinnista, tulosten esittämisestä sekä ensihoidon tilannejohtamista opettavien harjoitteiden suunnittelusta.
Kirjallisuuskatsauksen perusteella virtuaaliteknologiaa voidaan pitää hyvänä, jopa parempana tapana oppia kuin luento-oppimista. Virtuaaliteknologian avulla suoritettu harjoittelu on vahvistanut oppijoiden johtajuusosaamista. Tutkimusaineiston perusteella virtuaalisesti tehtävät harjoitteet jäävät paremmin mieleen kuin luento aiheesta. Virtuaalisten harjoitteiden tulee kuitenkin olla hyvin suunniteltuja vastaamaan oppimistarkoitusta ja tavoitetta. Aineiston perusteella on suunniteltu ensihoidon tilannejohtamista opettavien harjoitteiden ulkoasu, harjoitteet sekä selvitetty minkälaista tekniikkaa apuna käyttäen ensihoidossa tulisi koulutukset järjestää.
Opinnäytetyö on rajattu sisältämään tiedon tuottamisen Oulun ammattikorkeakoulun ensihoidon tutkinto-ohjelmalle ja kirjallisuuskatsauksen pohjalta tehtyjen harjoitteiden mallinnuspohjien suunnittelun. Suunniteltu tilannejohtamisen ohjelma pyritään toteuttamaan myöhemmin. Opinnäytetyön tekijä on kiinnostunut olemaan mukana asiantuntijana mahdollisen ohjelman toteutuksen yhteydessä. Jatkotutkimuksia tarvitaan ohjelmiston valmistuttua. Jatkotutkimuksien aiheina voisi olla valitun tekniikan soveltuminen ensihoidon koulutusympäristöön, opitaanko ohjelman avulla tilannejohtamista, miten ensihoitajat suhtautuvat koulutustapaan ja miten he kehittäisivät ohjelmaa. Virtuaaliteknologialla pyritään madaltamaan kustannuksia, joten virtuaaliteknologian avulla suoritetun kouluttamisen kustannuksia ja kustannustehokkuutta tulisi tutkia. Tulevaisuudessa ohjelmaa voisi kehittää sisältämään lisää erilaisia harjoitteita ja laajentamaan sisältöä esimerkiksi harvinaisempiin hoitotoimenpiteisiin ja sisältämään muita viranomaisia. Suunniteltua ohjelmaa voidaan käyttää hyväksi muidenkin viranomaisten ensiarvion muodostamisen ja raportoinnin kouluttamiseen.
The research part of the thesis is a literature review. The literature review has been made in accordance with the features of systematic literature review. The research part consisted of defining the research questions, literature review process, the materials quality evaluation and analysis, presentation of the results and planning the exercises in emergency medical care management.
According to the literature review, virtual technology can be considered as a good or even better way of learning than lecture learning. Practicing with virtual technology has strengthened learners’ leadership skills. Based on the research material, virtual exercises are more memorable than lecture. However, virtual exercises should be well designed to meet the purpose and objective of learning. Based on the material, the outfit, exercises and the techniques used in emergency medical care management exercises have been designed and what type of technology should be used to assist in emergency care training.
The thesis is limited to the production of information for the Oulu University of Applied Sciences Emergency Medical Care degree program and the modelling of the exercises based on the literature review. The planned situation management program will be implemented later. The author of this thesis is interested in being an expert in the implementation of a possible program. Further research is needed after the program is completed. Further research could focus on is the designed technology suitable to emergency cares training environment, whether the program teaches situation management, how paramedics react to this training method and how they would develop the program. Virtual technology aims to reduce costs so the cost and cost-effectiveness of training through virtual technology should be explored. In the future, the program could be developed to include more different exercises, expand the content to include for less frequent treatments and to contain different authorities. The designed program can also be used to train other authorities in initial assessment and reporting.