Savoy-teatterin tuotantoketjun analysointi ja kehittäminen
Therman, Tyra (2019)
Therman, Tyra
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111521293
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111521293
Tiivistelmä
Tilaaja kehittämistyölleni oli Savoy-teatteri ja toimintatutkimuksena suoritettu työ keskittyi tuotantoketjun analysoimiseen ja kehittämiseen. Toimintatutkimuksessa lähestytään kehittämistilannetta ongelmanratkaisukeskeisesti ja osallistavassa hengessä. Toimintatutkimuksessa kehittämistyön kohteena on yhteisön toiminta ja sen käytännönlähtöinen kehittäminen.
Savoy-teatterilla on useita asiakassegmenttejä, joihin kuuluvat vuokra-asiakkaat, omien tuotantojen esiintyjät, lukuisat yhteistyökumppanit sekä yksittäiset kuluttaja-asiakkaat. Suurin osana Savoy-teatterin ohjelmistosta on vuokra-asiakkaiden tuottamia, kuten ohjelmatoimistojen, festivaalien ja yksityisten tapahtumajärjestäjien tapahtumia. Savoyteatterin suurin B2B-asiakasryhmä on vuokra-asiakkaat, joille löytyy myös suurin valikoima palveluita. Vuokra-asiakkaiden järjestämien tapahtumien määrä on vuodessa noin 75%, joten tälle asiakassegmentille tulisi olla laajin valikoima erilaisia palveluita. Näiden palveluiden tulisi olla selkeästi tuotteistettuja ja helppoja tarjota asiakkaille.
Kehittämistyössä kartoitetaan Savoy-teatterin vuokra-asiakkaiden palveluja, keskittyen näkyvien ja näkymättömien toimintojen selkeyttämiseen palvelujen kehittämisen teorioita ja palvelumuotoilua apuna käyttäen. Tavoitteena on parantaa palvelujen laatua ja kannattavuutta selkeyttämällä asiakkaiden palvelupolkua ja tehostamalla Savoy-teatterin sisäisiä toimintoja. Savoy-teatterin henkilökunta koostuu noin 20 työntekijästä ja he ovat jakautuneet kolmeen pääosastoon; toimisto, tekniikka ja aulapalvelut. Näiden osastojen olisi tehtävä saumatonta yhteistyötä, mutta tällä hetkellä informaationkulku on haasteellista.
B2B-asiakaskysen perusteella Savoy-teatterin vahvuuksia ovat tekninen toteutus, asiakaskohtaamiset sekä käytettävissä olevat tilat. Heikkouksina asiakkaat mainitsivat tilavuokrausprosessin. Henkilökunnan näkökulmia Savoy-teatterin tuotantoketjusta olivat tarvittavan informaation vaikea löytyminen ja informaation Elikseen kirjaamisen yhteiset pelisäännöt. Kehittämisehdotukset liittyvät strategisen tiedonkeruun menetelmiin ja sen jakamiseen sitä tarvitseville.
Savoy-teatterilla on useita asiakassegmenttejä, joihin kuuluvat vuokra-asiakkaat, omien tuotantojen esiintyjät, lukuisat yhteistyökumppanit sekä yksittäiset kuluttaja-asiakkaat. Suurin osana Savoy-teatterin ohjelmistosta on vuokra-asiakkaiden tuottamia, kuten ohjelmatoimistojen, festivaalien ja yksityisten tapahtumajärjestäjien tapahtumia. Savoyteatterin suurin B2B-asiakasryhmä on vuokra-asiakkaat, joille löytyy myös suurin valikoima palveluita. Vuokra-asiakkaiden järjestämien tapahtumien määrä on vuodessa noin 75%, joten tälle asiakassegmentille tulisi olla laajin valikoima erilaisia palveluita. Näiden palveluiden tulisi olla selkeästi tuotteistettuja ja helppoja tarjota asiakkaille.
Kehittämistyössä kartoitetaan Savoy-teatterin vuokra-asiakkaiden palveluja, keskittyen näkyvien ja näkymättömien toimintojen selkeyttämiseen palvelujen kehittämisen teorioita ja palvelumuotoilua apuna käyttäen. Tavoitteena on parantaa palvelujen laatua ja kannattavuutta selkeyttämällä asiakkaiden palvelupolkua ja tehostamalla Savoy-teatterin sisäisiä toimintoja. Savoy-teatterin henkilökunta koostuu noin 20 työntekijästä ja he ovat jakautuneet kolmeen pääosastoon; toimisto, tekniikka ja aulapalvelut. Näiden osastojen olisi tehtävä saumatonta yhteistyötä, mutta tällä hetkellä informaationkulku on haasteellista.
B2B-asiakaskysen perusteella Savoy-teatterin vahvuuksia ovat tekninen toteutus, asiakaskohtaamiset sekä käytettävissä olevat tilat. Heikkouksina asiakkaat mainitsivat tilavuokrausprosessin. Henkilökunnan näkökulmia Savoy-teatterin tuotantoketjusta olivat tarvittavan informaation vaikea löytyminen ja informaation Elikseen kirjaamisen yhteiset pelisäännöt. Kehittämisehdotukset liittyvät strategisen tiedonkeruun menetelmiin ja sen jakamiseen sitä tarvitseville.