Pedagogisesti dokumentoitu dinosaurus-projekti
Särkioja, Leila; Tuomikoski, Soili (2019)
Särkioja, Leila
Tuomikoski, Soili
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111921555
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111921555
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli tutkia, miten pedagogisessa dokumentoinnissa näkyy lapsen osallisuus sekä miten pedagoginen dokumentointi näkyy ja toteutuu toteuttamassamme toiminnallisessa projektissa. Toteutimme projektimme eräässä kunnallisessa päiväkodissa Pohjois-Pohjanmaalla. Päiväkodista yhteistyöhön valikoitui 12 lapsen pienryhmä. Opinnäytetyömme oli toimintatutkimus, jossa osana käytettiin laadullista eli kvalitatiivista tutkimusta. Toimintatutkimus oli osallistava työyhteisössä.
Projektimme tavoitteena oli tutkia pedagogisen dokumentoinnin merkitystä varhaiskasvatuksessa sekä sitä, miten pedagogisen dokumentoinnin avulla tehdään lapsen oppimista näkyväksi. Tavoitteena oli myös huomioida lapsilähtöisyyden ja lapsen osallisuuden näkyminen ja toteutuminen varhaiskasvatussuunnitelman viiden oppimisalueen mukaisesti.
Pedagoginen dokumentointi on ajankohtainen ja merkityksellinen aihe. Opinnäytetyöllä pyrimme tukemaan oman alueemme varhaiskasvatuksen työelämää ja kehitystä. Pedagogista dokumentointia tarvitaan lapsen kasvun, kehityksen ja oppimisen havainnointiin, arviointiin sekä suunnitteluun. Projektin avulla saimme tietoa, miten pedagogisen dokumentoinnin eri työmenetelmiä voidaan käyttää ja kehittää varhaiskasvatuksessa.
Projektin toteutimme kahdeksalla eri kerralla lapsiryhmässä. Projektimme osoitti, että pedagoginen dokumentointi toimii hyvin toimintamallina ja työmenetelmänä päiväkodissa. Myös lasten ja perheiden osallisuus toteutui projektin aikana. Projektin myötä saimme selville, että pedagoginen dokumentointi on olennainen osa lapsen kasvun, kehityksen sekä arvioinnin ja suunnittelun jatkumoa.
Projektimme tavoitteena oli tutkia pedagogisen dokumentoinnin merkitystä varhaiskasvatuksessa sekä sitä, miten pedagogisen dokumentoinnin avulla tehdään lapsen oppimista näkyväksi. Tavoitteena oli myös huomioida lapsilähtöisyyden ja lapsen osallisuuden näkyminen ja toteutuminen varhaiskasvatussuunnitelman viiden oppimisalueen mukaisesti.
Pedagoginen dokumentointi on ajankohtainen ja merkityksellinen aihe. Opinnäytetyöllä pyrimme tukemaan oman alueemme varhaiskasvatuksen työelämää ja kehitystä. Pedagogista dokumentointia tarvitaan lapsen kasvun, kehityksen ja oppimisen havainnointiin, arviointiin sekä suunnitteluun. Projektin avulla saimme tietoa, miten pedagogisen dokumentoinnin eri työmenetelmiä voidaan käyttää ja kehittää varhaiskasvatuksessa.
Projektin toteutimme kahdeksalla eri kerralla lapsiryhmässä. Projektimme osoitti, että pedagoginen dokumentointi toimii hyvin toimintamallina ja työmenetelmänä päiväkodissa. Myös lasten ja perheiden osallisuus toteutui projektin aikana. Projektin myötä saimme selville, että pedagoginen dokumentointi on olennainen osa lapsen kasvun, kehityksen sekä arvioinnin ja suunnittelun jatkumoa.