"Ku en tiiä miten pärjäisin ilman kavereita" : Ystävyyden muodostuminen varhaiskasvatuksessa
Hämäläinen, Milla; Kivihaka, Mira-Tuulia (2019)
Hämäläinen, Milla
Kivihaka, Mira-Tuulia
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112021667
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112021667
Tiivistelmä
Tutkimus käsittelee ystävyyden muodostumista varhaiskasvatuksessa. Tutkimusaineisto kerättiin kolmessa 3-5-vuotiaiden lasten päiväkotiryhmässä. Tutkimuksessa oli neljä pääkysymystä. Ne olivat millä perusteilla lapsi valitsee ystävät, millä tavalla varhaiskasvatuksen opettaja määrittelee ystävän, millä tavalla lapsi määrittelee ystävän, ja mitä haasteita varhaiskasvatuksessa on ystävyyssuhteiden muodostumiselle.
Teoriaosuudessa käsitellään varhaiskasvatusta ja siihen liittyviä erilaisia toimintatapoja sekä ominaisuuksia, jotka edesauttavat ystävyyssuhteiden muodostumista. Tutkimusaineisto kerättiin lapsilta sadutuksen ja teemahaastattelun avulla. Varhaiskasvatuksen opettajille laadittiin kyselylomake, johon he vastasivat kirjallisesti.
Varhaiskasvatuksen opettajat ja lapset nostivat ystävyyden määritelmäksi yhteisen leikin. Opettajat kokivat myös, että ystävä on lapselle toinen lapsi. Haasteiksi ystävyyden muodostumiselle koettiin luonne-erot, lasten eriaikainen kehittyminen ja hoitopäivien vähyys. Joidenkin varhaiskasvatuksen opettajien mukaan lasten ystävyyteen vaikuttavat ikä, sukupuoli ja kielen osaamisen taso.
Teoriaosuudessa käsitellään varhaiskasvatusta ja siihen liittyviä erilaisia toimintatapoja sekä ominaisuuksia, jotka edesauttavat ystävyyssuhteiden muodostumista. Tutkimusaineisto kerättiin lapsilta sadutuksen ja teemahaastattelun avulla. Varhaiskasvatuksen opettajille laadittiin kyselylomake, johon he vastasivat kirjallisesti.
Varhaiskasvatuksen opettajat ja lapset nostivat ystävyyden määritelmäksi yhteisen leikin. Opettajat kokivat myös, että ystävä on lapselle toinen lapsi. Haasteiksi ystävyyden muodostumiselle koettiin luonne-erot, lasten eriaikainen kehittyminen ja hoitopäivien vähyys. Joidenkin varhaiskasvatuksen opettajien mukaan lasten ystävyyteen vaikuttavat ikä, sukupuoli ja kielen osaamisen taso.