Visuaalisen identiteetin suunnittelu ja toteutus luonnonkosmetiikkayritykselle : Case Luvially
Niemi, Matilda (2019)
Niemi, Matilda
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112021645
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112021645
Tiivistelmä
Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä tarkastellaan ekologiseen graafiseen suunnitteluun liittyviä seikkoja. Opinnäytetyön tavoitteena on löytää ekologisia ja kestävää kehitystä tukevia graafisen suunnittelun keinoja ja soveltaa niitä varsinaiseen toiminnalliseen suunnitteluosaan. Työssä tarkastellaan kestävää kehitystä ja ekologisuutta sekä yrityksen arvoja tukevan ilmeen suunnittelua.
Osana työtä tehtiin toiminnallinen osuus, joka toteutettiin toimeksiantona nuoren helsinkiläisen luonnonkosmetiikkayritys Luviallyn kanssa. Toiminnallisessa osassa suunniteltiin yritykselle yhtenäinen visuaalinen ilme, jonka suunnittelussa pyrittiin hyödyntämään opittua teoreettista tietoa ekologisesta graafisesta suunnittelusta. Toiminnallisen työn valmis osuus koottiin yritykselle käyttöön visuaaliseksi ohjeistoksi.
Opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa tarkastellaan kestävää kehitystä käsitteenä ja esitellään graafisen suunnittelun menetelmiä ekologisuuden näkökulmasta. Työssä tarkastellaan erityisesti painetun materiaalin painomenetelmiä ja prosessiin kuuluvien osien, kuten värien ja jälkikäsittelyn, vaikutuksia tuotteen ekologisuuteen. Tämän jälkeen työssä esitellään toimeksiantajana toimiva yritys ja sen keskeiset arvot sekä tarkastellaan yrityksen visuaalisen ilmeen ja yrityksen brändin merkityksiä ja suhdetta toisiinsa. Lopuksi käydään läpi visuaalisen ilmeen suunnitteluprosessia ja sen keskeisiä elementtejä. Loppuvaiheessa työn toiminnallinen osuus kulkee teoreettisen osuuden rinnalla. Lähteinä työssä on käytetty graafisen suunnittelun ja viestinnän alan kirjallisuutta ja verkkotekstejä sekä alan opinnäytetöitä.
Opinnäytetyössä havaitaan, että kaikista ekologisin graafinen työ on painamaton työ. Voidaan todeta myös, että yrityksen ekologista ilmettä suunniteltaessa sen tulee rakentua erityisesti yrityksen arvojen ympärille pystyäkseen aidosti viestimään yrityksen sanomaa ja persoonaa. Toimeksiantona toteutettu yritysilme suunniteltiin onnistuneesti oman teoreettisen oppimisen sekä toimeksiantajan toiveiden perusteella. Oman ymmärryksen kartuttaminen ekologisesta graafisesta suunnittelusta auttoi olennaisesti tulevaisuuden työskentelymahdollisuuksien hahmottamisessa.
Osana työtä tehtiin toiminnallinen osuus, joka toteutettiin toimeksiantona nuoren helsinkiläisen luonnonkosmetiikkayritys Luviallyn kanssa. Toiminnallisessa osassa suunniteltiin yritykselle yhtenäinen visuaalinen ilme, jonka suunnittelussa pyrittiin hyödyntämään opittua teoreettista tietoa ekologisesta graafisesta suunnittelusta. Toiminnallisen työn valmis osuus koottiin yritykselle käyttöön visuaaliseksi ohjeistoksi.
Opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa tarkastellaan kestävää kehitystä käsitteenä ja esitellään graafisen suunnittelun menetelmiä ekologisuuden näkökulmasta. Työssä tarkastellaan erityisesti painetun materiaalin painomenetelmiä ja prosessiin kuuluvien osien, kuten värien ja jälkikäsittelyn, vaikutuksia tuotteen ekologisuuteen. Tämän jälkeen työssä esitellään toimeksiantajana toimiva yritys ja sen keskeiset arvot sekä tarkastellaan yrityksen visuaalisen ilmeen ja yrityksen brändin merkityksiä ja suhdetta toisiinsa. Lopuksi käydään läpi visuaalisen ilmeen suunnitteluprosessia ja sen keskeisiä elementtejä. Loppuvaiheessa työn toiminnallinen osuus kulkee teoreettisen osuuden rinnalla. Lähteinä työssä on käytetty graafisen suunnittelun ja viestinnän alan kirjallisuutta ja verkkotekstejä sekä alan opinnäytetöitä.
Opinnäytetyössä havaitaan, että kaikista ekologisin graafinen työ on painamaton työ. Voidaan todeta myös, että yrityksen ekologista ilmettä suunniteltaessa sen tulee rakentua erityisesti yrityksen arvojen ympärille pystyäkseen aidosti viestimään yrityksen sanomaa ja persoonaa. Toimeksiantona toteutettu yritysilme suunniteltiin onnistuneesti oman teoreettisen oppimisen sekä toimeksiantajan toiveiden perusteella. Oman ymmärryksen kartuttaminen ekologisesta graafisesta suunnittelusta auttoi olennaisesti tulevaisuuden työskentelymahdollisuuksien hahmottamisessa.