Palvelumuotoilun työpajan fasilitointi : Case Kaleva
Seppänen, Hanne (2019)
Seppänen, Hanne
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112021690
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112021690
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Oulun Ammattikorkeakoulun palvelumuotoilutiimi. Työn tavoitteena on tutkia fasilitointia ja miten huumori vaikuttaa siihen. Työn kohteena on Kalevan palvelumuotoilun työpaja. Oulun Ammattikorkeakoulun palvelumuotoilutiimi ei ollut aiemmin tutkinut fasilitointiaan, vaan tämä on tähän mennessä ensimmäinen fasilitointiin keskittyvä opinnäytetyö.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsitellään palvelumuotoilua ja fasilitointia. Aineistona toimivat ammattikirjallisuus ja digitaaliset lähteet. Ammattikirjallisuuden osuus lähteiden määrässä on suhteellisen suppea verrattuna digitaalisten lähteiden määrään. Tutkimusmenetelmänä on havainnointi osallistuessani itse tutkimuskohteena olevaan Kalevan palvelumuotoilun työpajaan. Tutkimusaineistona on työpajasta otettuja äänitteitä ja valokuvia. Pääasiallinen tutkimusmateriaali koostui äänitteistä, joita oli neljä kappaletta (jokaisesta työpajassa olleesta ryhmästä yksi äänite), joista muodostui yhteensä noin 14 tuntia materiaalia. Tutkimusaineiston pohjalta tehtiin johtopäätökset.
Fasilitointi tässä Kalevan palvelumuotoilun työpajassa oli onnistunutta. Kaleva oli tyytyväinen työpajaan ja työpajan tavoite (kuinka saada nuoret käyttämään Kalevan palveluita) saavutettiin. Myös nuoret olivat tyytyväisiä työpajaan ja saivat siitä hyvän oppimiskokemuksen. Joten työpajasta hyötyivät kaikki osapuolet.
Jatkotutkimusta voisi tehdä fasilitoinnin hyödyntämisestä lähiesimiestyöskentelyssä. Myös lisätutkimus huumorin vaikutuksesta ja hyödyntämisestä työpajojen fasilitoinnissa olisi mielenkiintoinen. Fasilitoijan käsikirjan luominen voisi olla myös hyödyllinen.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsitellään palvelumuotoilua ja fasilitointia. Aineistona toimivat ammattikirjallisuus ja digitaaliset lähteet. Ammattikirjallisuuden osuus lähteiden määrässä on suhteellisen suppea verrattuna digitaalisten lähteiden määrään. Tutkimusmenetelmänä on havainnointi osallistuessani itse tutkimuskohteena olevaan Kalevan palvelumuotoilun työpajaan. Tutkimusaineistona on työpajasta otettuja äänitteitä ja valokuvia. Pääasiallinen tutkimusmateriaali koostui äänitteistä, joita oli neljä kappaletta (jokaisesta työpajassa olleesta ryhmästä yksi äänite), joista muodostui yhteensä noin 14 tuntia materiaalia. Tutkimusaineiston pohjalta tehtiin johtopäätökset.
Fasilitointi tässä Kalevan palvelumuotoilun työpajassa oli onnistunutta. Kaleva oli tyytyväinen työpajaan ja työpajan tavoite (kuinka saada nuoret käyttämään Kalevan palveluita) saavutettiin. Myös nuoret olivat tyytyväisiä työpajaan ja saivat siitä hyvän oppimiskokemuksen. Joten työpajasta hyötyivät kaikki osapuolet.
Jatkotutkimusta voisi tehdä fasilitoinnin hyödyntämisestä lähiesimiestyöskentelyssä. Myös lisätutkimus huumorin vaikutuksesta ja hyödyntämisestä työpajojen fasilitoinnissa olisi mielenkiintoinen. Fasilitoijan käsikirjan luominen voisi olla myös hyödyllinen.