Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Tuhannen sanan voima : Kuinka satiirisella sarjakuvalla ja pilapiirroksella vaikutetaan?

Holappa, Saara (2019)

 
Avaa tiedosto
holappa_saara.pdf (1.958Mt)
Lataukset: 


Holappa, Saara
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111821423
Tiivistelmä
Tutkielmassani esittelen aluksi sille keskeiset termit, jotka ovat satiiri, sarjakuva ja pilakuva. Tarkastelen sitten lyhyesti satiiristen sarjakuvien ja pilapiirrosten historiaa. Käyn läpi erilaisia kerrontatapoja ja teknistä toteuttamista piirroksissa. Tutkin satiiristen teosten vaikutusta ja pohdin, millaisia ovat vaikuttavat satiiriset sarjakuvat ja pilapiirrokset. Tutkin, millaisia reaktioita – niin myönteisiä kuin kielteisiäkin – satiiriset teokset saavat ihmisissä aikaan. Mietin, mikä on satiirissa positiivista vaikuttamista ja mikä haitallista. Käyn läpi sensuuritapauksia kotimaassa ja maailmanlaajuista kohua pilapiirroksista. Pohdin, milloin sensuuri on tarpeen ja hyvää tarkoittavaa ja milloin sillä rajoitetaan sananvapautta.

Haastattelin Oulussa kahta taiteilijaa: sarjakuva- ja pilapiirtäjä Ville Rantaa sekä poliittisia kuvia piirtävää Sira Moksia. Esitin molemmille taiteilijoille suunnilleen samat kysymykset samassa järjestyksessä saadakseni vertailukelpoista materiaalia tutkielmaani varten.

Ranta tekee pitkiä sarjakuva-albumeita sekä pilapiirroksia muun muassa Kirkko ja Kaupunki -lehteen. Hänen töitään on palkittu esimerkiksi Puupäähattu- ja Sarjakuva-Finlandia-palkinnoilla. Rannan tuotanto on hyvin suosittua Ranskassa ja lähes kaikki hänen sarjakuvansa on käännetty ranskaksi. Hänen teoksiaan ovat esimerkiksi historialliset sarjakuvaromaanit Kyllä eikä ei (2013) ja Kajaani (2008) sekä omaelämäkerralliset sarjakuvapäiväkirjat Köyhän miehen Jerusalem (2014) ja Isi on vähän väsynyt (2005). Ranta ottaa rohkeasti, toisinaan kuohuttavastikin kantaa polttaviin, ajankohtaisiin aiheisiin. Sarjakuvaromaaneissa hän on syventynyt muun muassa Suomen historian kuvaamiseen, ihmissuhteisiin ja valtarakenteisiin.

Sira Moksi julkaisee aktiivisesti netissä ja sosiaalisessa mediassa ajankohtaisia piirroksia, joissa esiintyy usein poliitikkoja häikäilemättömän rujosti esitettynä. Piirroksissa ei ole säästelty ruumiineritteitä tai epämuodostuneita vartaloita. Moksin työt kritisoivat voimakkaasti hallituksen päätöksiä, jotka sortavat kaikkein heikoimmassa asemassa olevia. Häneltä ilmestyi piirroskokoelma Köyhien sota vuonna 2019.

Tutkin satiiristen sarjakuvien ja pilapiirrosten tilaa nykypäivänä Suomessa. Pohdin myös, millainen tilanne mahtaa olla tulevaisuudessa etenkin, kun digitaalinen materiaali kasvattaa suosiotaan. Sarjakuvan asema on Suomessa parantunut ja se saa tunnustusta maailmalla. Satiirin tilan katsotaan pysyneen muuttumattomana jo pitkään Suomessa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste