Rakennuttamisprosessin kehittäminen
Mikkola, Markus (2019)
Mikkola, Markus
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112021756
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112021756
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia ja kehittää yrityksen rakennuttamisprosessia toimitilamuutoshankkeissa. Näissä hankkeissa rakennuttaja toimii tyypillisesti tilaajan, kiinteistön omistajan, edustajana.
Tavoitteena oli tarkastella rakennuttajan toimia tilamuutostarpeen synnystä varsinaisen rakentamisen alkuun ja löytää tästä rakennuttamisprosessista ongelmakohtia ja ehdottaa niihin parannusehdotuksia.
Tämä opinnäytetyö perustuu tutkimuksen aikana tehtyihin yrityksen rakennuttajaorganisaation haastatteluihin ja tutkimuksen aikana tehtyihin havaintoihin. Tutkimusta varten perehdyttiin myös alan kirjallisuuteen rakennuttamisesta, kiinteistösijoittamisesta ja rakennuttajan vastuista ja velvoitteista sekä rakennuttajan tehtävistä.
Tutkimuksessa löydettiin tapoja kehittää rakennuttamistoimintaa rakentamisen jälkeisin käyttäjäkyselyin.
Työn tuloksena pystyttiin esittämään konkreettinen yrityksen toimintaa, resurssien käyttöä ja tilankäyttäjän tyytyväisyyttä parantava ehdotus käyttäjäkyselyiden tekemisestä, kyselyjen avulla voidaan tunnistaa käyttäjätyytyväisyyteen vaikuttavia tekijöitä ja suunnitteluratkaisuja.
Tavoitteena oli tarkastella rakennuttajan toimia tilamuutostarpeen synnystä varsinaisen rakentamisen alkuun ja löytää tästä rakennuttamisprosessista ongelmakohtia ja ehdottaa niihin parannusehdotuksia.
Tämä opinnäytetyö perustuu tutkimuksen aikana tehtyihin yrityksen rakennuttajaorganisaation haastatteluihin ja tutkimuksen aikana tehtyihin havaintoihin. Tutkimusta varten perehdyttiin myös alan kirjallisuuteen rakennuttamisesta, kiinteistösijoittamisesta ja rakennuttajan vastuista ja velvoitteista sekä rakennuttajan tehtävistä.
Tutkimuksessa löydettiin tapoja kehittää rakennuttamistoimintaa rakentamisen jälkeisin käyttäjäkyselyin.
Työn tuloksena pystyttiin esittämään konkreettinen yrityksen toimintaa, resurssien käyttöä ja tilankäyttäjän tyytyväisyyttä parantava ehdotus käyttäjäkyselyiden tekemisestä, kyselyjen avulla voidaan tunnistaa käyttäjätyytyväisyyteen vaikuttavia tekijöitä ja suunnitteluratkaisuja.