P37 ja P37K-ontelolaattojen kaarevuuserojen hallinta
Hyyhö, Ville (2019)
Hyyhö, Ville
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112021682
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112021682
Tiivistelmä
Ontelolaatalle tapahtuva kaarevuus tehtaalla varastoidessa, työmaalle asennettuna ja ajan kanssa aiheuttaa ongelmia. Ongelman korjaaminen työmaavaiheessa johtaa työmaan kustannuksien nousuun ja mahdollisesti aikataulun venymiseen.
Tutkimuksen tavoitteena oli kerätä informaatiota, kuinka ontelolaatat kaarevoituvat eri punostustavoilla, sekä verrata eri tyyleistä johtuvien punoskilojen hintoja ja kuluja ontelolaataston yläpuoliseen tasoittamiseen.
Tutkimusmateriaaleina käytettiin valmisosatuotannon eurokoodeja, jännebetonirakenteita käsittelevää kirjallisuutta, ontelolaataston suunnitteluohjeita ja Parman punossuunnittelun omaa materiaalia. Cslab-laskentasovelluksella arvioitiin kaarevuus ja verrattiin muihin eri tasojen ontelolaattoihin. Tutkimuksen perusteella tehtailla ja yhtymässä pohditaan tuotannon ja suunnittelun menetelmiä, sekä onko tarvetta tehdä muutoksia.
Pilottikohteen tulokset olivat vaatimattomia, mutta tärkeitä yritykselle. Vertailu punostustyylien välillä osoitti sen, että ontelolaataston voi punostaa monella tavalla, mutta yksi on niistä yritykselle kannattavin. Tutkimus myös vahvisti sen, että työmaan kaarevuuserojen hallitseminen aikaisessa vaiheessa tuottaa molemmille osapuolille hyvän ratkaisun
Tutkimuksen tavoitteena oli kerätä informaatiota, kuinka ontelolaatat kaarevoituvat eri punostustavoilla, sekä verrata eri tyyleistä johtuvien punoskilojen hintoja ja kuluja ontelolaataston yläpuoliseen tasoittamiseen.
Tutkimusmateriaaleina käytettiin valmisosatuotannon eurokoodeja, jännebetonirakenteita käsittelevää kirjallisuutta, ontelolaataston suunnitteluohjeita ja Parman punossuunnittelun omaa materiaalia. Cslab-laskentasovelluksella arvioitiin kaarevuus ja verrattiin muihin eri tasojen ontelolaattoihin. Tutkimuksen perusteella tehtailla ja yhtymässä pohditaan tuotannon ja suunnittelun menetelmiä, sekä onko tarvetta tehdä muutoksia.
Pilottikohteen tulokset olivat vaatimattomia, mutta tärkeitä yritykselle. Vertailu punostustyylien välillä osoitti sen, että ontelolaataston voi punostaa monella tavalla, mutta yksi on niistä yritykselle kannattavin. Tutkimus myös vahvisti sen, että työmaan kaarevuuserojen hallitseminen aikaisessa vaiheessa tuottaa molemmille osapuolille hyvän ratkaisun