Verkkokaupan kehityssuunnitelma - Case: Askartelukulma
Matikainen, Hanna-Kaisa (2019)
Matikainen, Hanna-Kaisa
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112121776
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112121776
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni käsittelee Askartelukulma -verkkokaupan kehittämistä. Opinnäytetyön toimeksiantaja on Askartelukulma Matikainen Oy, jonka hallinnoima ja omistama Askartelukulma -verkkokauppa on. Askartelukulman verkkokauppa myy askartelu- ja käsityötarvikkeiden lisäksi taiteilijatarvikkeita. Askartelukulma Matikainen Oy:llä on myös kivijalkamyymälä Kuopiossa, jonka toimintaa myös verkkokauppa tukee.
Opinnäytetyön tavoitteena on löytää kehityskohteita markkinallisessa näkökulmassa Askartelukulman verkkokaupalle, jotta verkkokaupan myyntiä saataisiin kasvamaan. Työn näkökulmina oli myynnilliset toimenpiteet suoraan verkkokaupan puolelle sekä digitaalisen markkinoinnin toimenpiteet. Yhtenä näkökulmana opinnäytetyössäni on myös sosiaalisen median markkinointi ja sitä kautta verkkokaupan myynnin kehittäminen.
Opinnäytetyössä on käytetty laadullista tutkimusmenetelmää, ja tutkimusmenetelminä on käytetty haastattelua ja havainnointia. Lisänäkökulmaa tutkimukseen saatiin Benchmarking -menetelmällä, eli vertaisanalyysillä. Haastattelu toteutettiin avoimena ryhmähaastatteluna, jossa tarkoituksena oli saada näkökulmaa verkkokaupan tämän hetkisestä toiminnasta, sen historiasta sekä tulevaisuuden tavoitteista. Opinnäytetyössä suurimmat kehityskohteet löydettiin havainnoinnilla, kun havainnoinnit toteutettiin Askartelukulman verkkokauppaan, heidän käyttämiin sosiaalisen median kanaviin, Google Analyticsin tilastoihin sekä Googlen hakukonetuloksiin. Vertaisnalyysissä Askartelukulman verkkokauppaa verrattiin kahteen kilpailevaan yritykseen, jonka avulla pyrittiin löytämään kehityskohteita Askartelukulmalle.
Opinnäytetyössä tulee ilmi verkkokaupan perusperiaatteet sekä digitaalisen markkinoinnin periaatteet verkkokaupan markkinoinnissa. Opinnäytetyön lopputuloksena on kattava kehityssuunnitelma Askartelukulman verkkokaupalle, jossa on suunniteltu kehitystarpeita niiden tärkeyden näkökulmasta ottaen huomioon yrityksen resurssit verkkokaupan kehittämiselle. Verkkokauppaa voisi kehittää loputtomasti, mutta yrityksen koon ja resurssit huomioon ottaen kehityssuunnitelmassa on mainittu tärkeimmät ja konkreettisimmat toimenpiteet, jolla verkkokauppa saataisiin myynnillisesti tuottamaan enemmän. The purpose of this thesis was make a development plan for online store Askartelukulma. The commissioner of thesis is Askartelukulma Matikainen ltd, which owns and manages Askartelukulma online store. Askartelukulma online store sells hobby craft and art accessories. Askartelukulma Matikainen ltd also runs a physical store in Kuopio, whose operations are supported by their online store.
The goal of this thesis was to find development points Askartelukulma´s e-commerce marketplace in order to increase e-commerce sales. The viewpoints of this thesis are promotional measures for online operations and measures of digital marketing. One of the aspects of this thesis is also social media marketing and how to use it to develop e-commerce sales.
The thesis uses a qualitative research method, and the research methods are interview and observation. More viewpoints were collected by benchmarking. The interview was conducted in the form of an open group interview with the aim of gaining an insight into the current operation of e-commerce, its history and future goals. In this thesis, the biggest targets for development were discovered through observations about Askartelukulma online store, the social media channels that the commissioning company uses, Google Analytics statistics, and Google search engine results. In benchmarking, Askartelukulma online store was compared with two competing companies to find ways to develop the commissioning company.
The thesis presents the basic principles of e-commerce and the principles of digital marketing in e-commerce marketing. The final result of this thesis is a comprehensive development plan for Askartelukulma e-commerce store, where development needs are planned from the perspective of their importance, by taking into account the company's resources for developing e-commerce. E-commerce could be developed endlessly, but considering the size and resources of the company, the development plan outlines the most important and concrete steps to make their e-commerce more profitable.
Opinnäytetyön tavoitteena on löytää kehityskohteita markkinallisessa näkökulmassa Askartelukulman verkkokaupalle, jotta verkkokaupan myyntiä saataisiin kasvamaan. Työn näkökulmina oli myynnilliset toimenpiteet suoraan verkkokaupan puolelle sekä digitaalisen markkinoinnin toimenpiteet. Yhtenä näkökulmana opinnäytetyössäni on myös sosiaalisen median markkinointi ja sitä kautta verkkokaupan myynnin kehittäminen.
Opinnäytetyössä on käytetty laadullista tutkimusmenetelmää, ja tutkimusmenetelminä on käytetty haastattelua ja havainnointia. Lisänäkökulmaa tutkimukseen saatiin Benchmarking -menetelmällä, eli vertaisanalyysillä. Haastattelu toteutettiin avoimena ryhmähaastatteluna, jossa tarkoituksena oli saada näkökulmaa verkkokaupan tämän hetkisestä toiminnasta, sen historiasta sekä tulevaisuuden tavoitteista. Opinnäytetyössä suurimmat kehityskohteet löydettiin havainnoinnilla, kun havainnoinnit toteutettiin Askartelukulman verkkokauppaan, heidän käyttämiin sosiaalisen median kanaviin, Google Analyticsin tilastoihin sekä Googlen hakukonetuloksiin. Vertaisnalyysissä Askartelukulman verkkokauppaa verrattiin kahteen kilpailevaan yritykseen, jonka avulla pyrittiin löytämään kehityskohteita Askartelukulmalle.
Opinnäytetyössä tulee ilmi verkkokaupan perusperiaatteet sekä digitaalisen markkinoinnin periaatteet verkkokaupan markkinoinnissa. Opinnäytetyön lopputuloksena on kattava kehityssuunnitelma Askartelukulman verkkokaupalle, jossa on suunniteltu kehitystarpeita niiden tärkeyden näkökulmasta ottaen huomioon yrityksen resurssit verkkokaupan kehittämiselle. Verkkokauppaa voisi kehittää loputtomasti, mutta yrityksen koon ja resurssit huomioon ottaen kehityssuunnitelmassa on mainittu tärkeimmät ja konkreettisimmat toimenpiteet, jolla verkkokauppa saataisiin myynnillisesti tuottamaan enemmän.
The goal of this thesis was to find development points Askartelukulma´s e-commerce marketplace in order to increase e-commerce sales. The viewpoints of this thesis are promotional measures for online operations and measures of digital marketing. One of the aspects of this thesis is also social media marketing and how to use it to develop e-commerce sales.
The thesis uses a qualitative research method, and the research methods are interview and observation. More viewpoints were collected by benchmarking. The interview was conducted in the form of an open group interview with the aim of gaining an insight into the current operation of e-commerce, its history and future goals. In this thesis, the biggest targets for development were discovered through observations about Askartelukulma online store, the social media channels that the commissioning company uses, Google Analytics statistics, and Google search engine results. In benchmarking, Askartelukulma online store was compared with two competing companies to find ways to develop the commissioning company.
The thesis presents the basic principles of e-commerce and the principles of digital marketing in e-commerce marketing. The final result of this thesis is a comprehensive development plan for Askartelukulma e-commerce store, where development needs are planned from the perspective of their importance, by taking into account the company's resources for developing e-commerce. E-commerce could be developed endlessly, but considering the size and resources of the company, the development plan outlines the most important and concrete steps to make their e-commerce more profitable.