3D Apparel Design Workflow for Puma SE
Vo, Ngan Nina (2019)
Vo, Ngan Nina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112121802
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112121802
Tiivistelmä
3D-suunnitteluohjelman tuomista mahdollisuuksista on vaatetusalalla puhuttu paljon. Uuden teknologian implementointi yritykseen kuitenkin vaatii yrityksen sisällä rakenteellisia muutoksia. Vaatetusala kamppailee vielä tämän siirtymisvaiheen kanssa, sillä 3D-vaatesuunnitteluprosessin ns. standardimallia ei ole vielä muotoutunut. Yksi Puman yksiköistä on juuri tässä 3D-suunnitteluprosessin käyttöönoton murrosvaiheessa, ja opinnäytetyön tarkoituksena on tukea yksikköä 3D-ohjelman käyttöönotossa.
Opinnäytetyön keskeisenä tavoitteena on määrittää 3D-vaatesuunnitteluprosessiin vaikuttavat avaintekijät ja lopuksi luoda vaihtoehtoinen 3D-vaatesuunnitteluprosessi kyseiselle yksikölle ja käyttöopas Browzwear Lotta -ohjelman käyttäjälle.
Opinnäytetyö on tutkimustehtävä, joka muodostuu kahdesta osasta: tutkimus- eli teoreettisesta osasta ja produktio- eli käytännön osuudesta. Kirjallisen osuuden viitekehys pohjautuu alan ammattikirjallisuuteen sekä asiantuntijahaastatteluihin. Tässä osuudessa perehdytään 3D-vaatesuunnitteluprosessin muodostamiseen vaikuttaviin tekijöihin.
Tutkimustuloksista merkittävimmäksi nousi kolme päätekijää: valittu 3D- suunnitteluohjelma, 3D-vaatesuunnittelun vaiheet ja yrityksen suunnitteluprosessin lähtökohdat. Nämä tekijät toimivat opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä ja työn lopputuloksena syntyi esimerkkikaavio 3D- vaatesuunnitteluprosessille.
Työn produktio- eli käytännön osan lopputuotoksena yhteistyöyritys saa käyttöönsä käyttöoppaan Browzwear Lotta -ohjelmalle. Käyttöoppaan tarkoitus on tukea opinnäytetyön ehdottamaa 3D-vaatesuunnitteluprosessin käyttöönottoa tarjoamalla yritykselle koulutusmateriaalia 3D-ohjelman käyttöönotosta.
Opinnäytetyön keskeisenä tavoitteena on määrittää 3D-vaatesuunnitteluprosessiin vaikuttavat avaintekijät ja lopuksi luoda vaihtoehtoinen 3D-vaatesuunnitteluprosessi kyseiselle yksikölle ja käyttöopas Browzwear Lotta -ohjelman käyttäjälle.
Opinnäytetyö on tutkimustehtävä, joka muodostuu kahdesta osasta: tutkimus- eli teoreettisesta osasta ja produktio- eli käytännön osuudesta. Kirjallisen osuuden viitekehys pohjautuu alan ammattikirjallisuuteen sekä asiantuntijahaastatteluihin. Tässä osuudessa perehdytään 3D-vaatesuunnitteluprosessin muodostamiseen vaikuttaviin tekijöihin.
Tutkimustuloksista merkittävimmäksi nousi kolme päätekijää: valittu 3D- suunnitteluohjelma, 3D-vaatesuunnittelun vaiheet ja yrityksen suunnitteluprosessin lähtökohdat. Nämä tekijät toimivat opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä ja työn lopputuloksena syntyi esimerkkikaavio 3D- vaatesuunnitteluprosessille.
Työn produktio- eli käytännön osan lopputuotoksena yhteistyöyritys saa käyttöönsä käyttöoppaan Browzwear Lotta -ohjelmalle. Käyttöoppaan tarkoitus on tukea opinnäytetyön ehdottamaa 3D-vaatesuunnitteluprosessin käyttöönottoa tarjoamalla yritykselle koulutusmateriaalia 3D-ohjelman käyttöönotosta.
Kokoelmat
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineisto, joilla on samankaltaisia nimekkeitä, tekijöitä tai asiasanoja.
-
Managing a Change Strategy for a website using Service Design and Human-Centred Design : A case study of Teknos´ Designer Services´ website
Seilonen, Jonna (2019)This study is based on the website service development. It analyses how a change strategy may be managed for a website based on user preferences and recommendations. The aim of the study is to provide recommendations as ... -
Personal experiences in the design process : how designers recognize and utilize their personal experiences in the design process
Tiensivu, Maaria (Turun ammattikorkeakoulu, 2016)The thesis explores how designers utilize and reflect on their personal experiences within the design process. It tackles the reasons why these experiences should not be automatically rejected as biased and why critical ... -
Design in Games : game design and how does design affect the perception of the game?
Poryadina, Daria (2022)Game design is a very important part of the game development process. Creation of game content, bringing it into technical compliance. The study of the features of game design and its impact on the perception of the player ...