Asiakkaan ja hoitajan voimaantuminen ja asiakaslähtöisyys sekä niihin yhteydessä olevat tekijät
Ollikainen, Satu; Palomäki, Milla (2009)
Ollikainen, Satu
Palomäki, Milla
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2009
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200904242162
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200904242162
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on osa Asiakaslähtöinen osaaminen hoitotyön koulutuksessa Suomessa ja Virossa -projektia. Projektin tarkoituksena on asiakaslähtöisen osaamisen kartoittaminen, asiakaslähtöisyyden oppimista tukevan toimintamallin kehittäminen sekä kehittämistoiminnan vaikuttavuuden arviointi hoitotyön koulutuksessa Suomessa ja Virossa.
Opinnäytetyössämme sovellamme systemaattisen kirjallisuuskatsauksen menetelmää. Työmme tarkoituksena on selvittää asiakaslähtöisyyden suhdetta voimaantumiseen sekä hoitajan, että asiakkaan kannalta. Tavoitteenamme on koostaa kokonaisuus, josta ilmenevät voimaantumiseen liittyvät tekijät tiiviissä ja selkeässä muodossa.
Opinnäytetyömme aineiston kokosimme hakemalla alkuperäistutkimuksia sekä tieteellisiä artikkeleita eri tietokannoista, jotka ovat hoitotieteissä arvostettuja. Aineistoa kokosimme myös manuaalisesti hakemalla. Aineisto analysoitiin induktiivisen sisällönanalyysin menetelmää soveltaen. Analysoitujen tutkimusten tuloksissa tulevat ilmi keskeisimmät asiakkaan ja hoitajan voimaantumisen yhteydessä olevat tekijät.
Opinnäytetyömme tulosten perusteella voimme todeta, että ohjauksella ja itsetunnon vahvistumisella on eniten merkitystä asiakkaan voimaantumiseen. Kyetäkseen auttamaan asiakasta voimaantumisessaan on hoitajan itsensäkin oltava voimaantunut. Tulosten perusteella hoitajan omilla ominaisuuksilla, työyhteisön toimintatavoilla sekä mahdollisella työuupumuksella näyttäisi olevan eniten merkitystä hoitajan voimaantumiseen.
Opinnäytetyössämme sovellamme systemaattisen kirjallisuuskatsauksen menetelmää. Työmme tarkoituksena on selvittää asiakaslähtöisyyden suhdetta voimaantumiseen sekä hoitajan, että asiakkaan kannalta. Tavoitteenamme on koostaa kokonaisuus, josta ilmenevät voimaantumiseen liittyvät tekijät tiiviissä ja selkeässä muodossa.
Opinnäytetyömme aineiston kokosimme hakemalla alkuperäistutkimuksia sekä tieteellisiä artikkeleita eri tietokannoista, jotka ovat hoitotieteissä arvostettuja. Aineistoa kokosimme myös manuaalisesti hakemalla. Aineisto analysoitiin induktiivisen sisällönanalyysin menetelmää soveltaen. Analysoitujen tutkimusten tuloksissa tulevat ilmi keskeisimmät asiakkaan ja hoitajan voimaantumisen yhteydessä olevat tekijät.
Opinnäytetyömme tulosten perusteella voimme todeta, että ohjauksella ja itsetunnon vahvistumisella on eniten merkitystä asiakkaan voimaantumiseen. Kyetäkseen auttamaan asiakasta voimaantumisessaan on hoitajan itsensäkin oltava voimaantunut. Tulosten perusteella hoitajan omilla ominaisuuksilla, työyhteisön toimintatavoilla sekä mahdollisella työuupumuksella näyttäisi olevan eniten merkitystä hoitajan voimaantumiseen.