Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Avoneuvolapalvelun käynnistyminen - Vantaan kaupungin avoneuvolan asiakkaiden palvelukokemuksia ja työntekijöiden kokemuksia palvelulupauksen toteutumisesta

Hyrske, Niina (2019)

Avaa tiedosto
Hyrske_Niina.pdf (977.2Kt)
Lataukset: 


Hyrske, Niina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111921620
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni on osa äitiys- ja lastenneuvoloiden palvelun kehittämistä Vantaan kaupungilla. Pilottina marraskuussa 2017 aloitettu avoneuvolapalvelu tuotti tarpeen kartoittaa palvelukokemuksia sekä palvelulupauksen toteutumista Vantaan neuvolassa. Tällä työllä vastataan tähän tarpeeseen. Opinnäytetyöni tavoitteena on lisätä ymmärrystä avoneuvolapalvelusta Vantaan kaupungilla sekä tuottaa kokemuksellista tietoa asiakkaiden ja työntekijöiden palvelukokemuksista. Opinnäytetyöni kohdejoukkoina olivat avoneuvolan työntekijät (poissuljettuna lääkärit) sekä avoneuvola palvelua käyttäneet asiakkaat (poissulkuna suomen kielen taidottomat). Aineisto kerättiin teemahaastatteluilla (N=9) sekä avoimilla asiakaskyselyillä (N=100) ajalla 1.5.2018-30.9.2018. Teemahaastattelu runkoon työntekijöillä oli mahdollisuus tutustua etukäteen ja kaikille työntekijöille sovittiin yksilölliset haastatteluajat. Haastattelut toteutettiin työntekijöiden työpisteessä ajankäytöllisistä syistä. Tällä tavoin mahdollistettiin kaikkien tasapuolinen osallistuminen haastatteluihin. Asiakaskyselyt jaettiin avoneuvolan käynnillä työntekijöiden toimesta suoraan asiakkaille joilla työntekijä arvioi olevan riittävä suomen kielentaito. Kyselyyn vastasi 34 avoneuvolan asiakasta eli vastausprosentti oli 34%. Opinnäytetyö rajattiin teemoihin mitkä koskivat palvelulupausta palvelumuotoilun teorian sekä kommunikaatioteorian pohjalta. Teemoissa myös kuvastuvat Vantaan kaupungin arvot palvelulupauksen lunastamista koskevissa teemoissa. Haastattelut ja kyselyt todettiin luotettavuudeltaan melko hyviksi ensimmäisen haastattelun sekä kyselyyn vastanneiden pohjalta.

Tulosten mukaan perheiden kokemukset neuvolapalveluiden riittämättömyydestä tukee tarvetta kehittää jatkossakin palvelua. Avoneuvola matalan kynnyksen palveluna koettiin olevan perheiden avun saantiin positiivista vaikutusta. Perheet kokivat palvelun olevan saavutettavaa, joustavaa sekä mahdollistavan molempien vanhempien läsnäolon. Perheet kokivat arjessa pienillä tuen palveluilla olevan vaikutuksia kokemaansa hyvää arkeen. Työyhteisön kokeman työhyvinvoinnin, riittävien resurssien sekä positiivisen kokemuksen omasta ammattitaidosta koettiin olevan suurimmat edistävät tekijät avoneuvolan palvelulupauksen toteutumiselle. Työyhteisön positiivisella asenteella palvelun kehittämistyössä myötävaikutetaan onnistuneeseen palvelukokonaisuuteen, mikä puolestaan voimaannuttaa asiakkaita kuin myös tukee työhyvinvointia työntekijöissä.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste