Musiikki osana varhaiskasvatusta: Musiikki aiheisia tuokioita 3-5 -vuotiaille päiväkodissa
Huovinen, Henna; Hamarinaho, Iina (2019)
Huovinen, Henna
Hamarinaho, Iina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112121831
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112121831
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme aiheena on musiikki osana varhaiskasvatusta sekä musiikki aiheisten tuokioiden pitäminen 3-5 –vuotiaille lapsille päiväkodissa. Tutkimuskysymyksillä otamme selvää, miten musiikki huomioidaan varhaiskasvatussuunnitelmissa sekä miten musiikkia voidaan hyödyntää oppimisen tukena. Näkökulmaksi olemme rajanneet 3-5 -vuotiaat lapset, koska se oli kohderyhmä toiminnallisissa osuuksissa.
Tavoitteena on antaa meille ammatillisia valmiuksia sekä menetelmiä tulevaisuuden työhömme. Opinnäytetyössä perehdymme varhaiskasvatussuunnitelmaan koskien musiikkikasvatusta. Tavoitteenamme on myös tarjota päiväkodin lapsille ja aikuisille jotain uutta.
Opinnäytetyössämme käytetään toiminnallista menetelmää sekä kvalitatiivista tutkimusotetta. Analyysimenetelminä työssämme esiintyy fenomenologinen- ja hermeneuttinen analyysi.
Toiminnallisen osuuden ja sen analyysin lisäksi työssä käsittelemme opinnäytetyön suunnitteluun ja toteutukseen liittyviä asioita, kuten analyysimenetelmiä, toimintatutkimusta sekä eettisyyttä ja luotettavuutta. Käsittelemme myös varhaiskasvatusta ja sen merkityksellisyyttä, lapsen oppimisen ikäkausia, kasvattajan roolia sekä musiikkikasvatusta lapsen kehityksessä.
Opinnäytetyömme johtopäätöksenä on, että musiikki on hyödynnettävissä monipuolisesti varhaiskasvatuksen kentällä. Musiikkia voidaan käyttää edistävänä tekijänä lapsen kehityksessä. Musiikki on otettu hyvin huomioon myös varhaiskasvatussuunnitelmissa. The subject of this thesis is music part of the early childhood education and music sessions for 3-5-year-old children in kindergarten. The objective of this thesis was to find out what the early childhood education plan says about music education and how it can be used with learning. The perspective of the children’s age are the 3-5 year old children because that was the target group in the functional part.
The aim of this thesis is to gain professional competence and methods for the future. In this thesis the orientation is on music education in the early childhood education plan. The goal was also to offer something new for the children and the workers in kindergarten.
Both the functional method and qualitative approach are used in the study. The methods of analysis are phenomenological and hermeneutic analysis.
In addition, the methods of analysis, action research and ethicalness and reliability are processed. The functional part is also analysed. Early childhood education and what it means, children’s learning at different ages, the role of educator and the music education in children’s development are all studied.
The conclusions are that music can be used in many ways in early childhood education and music can be used to advance the child’s development. The results show that music has been included in the early childhood education plan in many ways.
Tavoitteena on antaa meille ammatillisia valmiuksia sekä menetelmiä tulevaisuuden työhömme. Opinnäytetyössä perehdymme varhaiskasvatussuunnitelmaan koskien musiikkikasvatusta. Tavoitteenamme on myös tarjota päiväkodin lapsille ja aikuisille jotain uutta.
Opinnäytetyössämme käytetään toiminnallista menetelmää sekä kvalitatiivista tutkimusotetta. Analyysimenetelminä työssämme esiintyy fenomenologinen- ja hermeneuttinen analyysi.
Toiminnallisen osuuden ja sen analyysin lisäksi työssä käsittelemme opinnäytetyön suunnitteluun ja toteutukseen liittyviä asioita, kuten analyysimenetelmiä, toimintatutkimusta sekä eettisyyttä ja luotettavuutta. Käsittelemme myös varhaiskasvatusta ja sen merkityksellisyyttä, lapsen oppimisen ikäkausia, kasvattajan roolia sekä musiikkikasvatusta lapsen kehityksessä.
Opinnäytetyömme johtopäätöksenä on, että musiikki on hyödynnettävissä monipuolisesti varhaiskasvatuksen kentällä. Musiikkia voidaan käyttää edistävänä tekijänä lapsen kehityksessä. Musiikki on otettu hyvin huomioon myös varhaiskasvatussuunnitelmissa.
The aim of this thesis is to gain professional competence and methods for the future. In this thesis the orientation is on music education in the early childhood education plan. The goal was also to offer something new for the children and the workers in kindergarten.
Both the functional method and qualitative approach are used in the study. The methods of analysis are phenomenological and hermeneutic analysis.
In addition, the methods of analysis, action research and ethicalness and reliability are processed. The functional part is also analysed. Early childhood education and what it means, children’s learning at different ages, the role of educator and the music education in children’s development are all studied.
The conclusions are that music can be used in many ways in early childhood education and music can be used to advance the child’s development. The results show that music has been included in the early childhood education plan in many ways.