Taiteilijaresidenssin brändin asemointi: Kehittämiskohteena Serlachius-residenssi
Linkoneva, Sonja (2019)
Linkoneva, Sonja
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112221917
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112221917
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tapaustutkimus, jonka tavoitteena on kartoittaa ja selvittää työn tilaajana toimivan kuvataiteen alan ammattilaisille suunnatun Serlachius-residenssin nykytila. Työn tarkoituksena on toimia alustavana selvitystyönä Serlachius-residenssin kehitysprosessille. Halusin selvittää, miten Serlachius-residenssi eroaa muista suomalaisista taiteilijaresidensseistä, mitkä ovat Serlachius-residenssin vahvuuksia, miten residenssi voi käyttää resurssejaan parhaalla mahdollisella tavalla, miksi se on perustettu ja mitä sen toiminta voisi olla tulevaisuudessa.
Opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen muodostaa brändinhallinta. Käytän Serlachius-residenssin brändikuvan selvittämisessä Petri Uusitalon Arvon portaat -työskentelymallia. Aineistonhankintamenetelminä opinnäytetyössä käytetään sekä suomalaisille residenssitoimijoille että kuvataiteilijoille lähetettyä kyselytutkimusta sekä residenssin toiminnasta vastaavien henkilöiden ryhmähaastattelua. Työn pohjana toimii myös oma kokemukseni Serlachius-residenssin residenssikoordinaattorina.
Tuloksina syntyivät katsaus Serlachius-residenssin nykytilaan, tilaajalle kohdistettuja kehitysehdotuksia sekä eväät Serlachius-residenssin brändin rakentamiseen ja sen käyttämiseen residenssin toiminnassa ja sen kehitystyössä. Opinnäytetyössä selvisi, että Serlachius-residenssi on käytännöiltään toimiva, potentiaalinen taiteilijaresidenssi, mutta siihen käytettyjä resursseja tulisi kohdentaa paremmin. Tästä syystä viiden toimintavuoden jälkeen Serlachius-residenssin toimintaa tullaan muuttamaan vähemmän on enemmän -periaatteen mukaisesti. Jatkossa residenssiin valitaan vuosittain vähemmän taiteilijoita, mutta heille pyritään tarjoamaan enemmän tukea niin taloudellisesti kuin henkilöresurssein.
Kehitystyö synnytti tilannekatsauksen lisäksi konkreettisia ideoita ja ehdotuksia residenssin toiminnan parantamiseksi. Residenssiä pyörittäviä organisaatiota kannustetaan panostamaan residenssitoimintaan entistä paremmin ja suunnitelmallisemmin, jotta siihen käytetyt resurssit toisivat mahdollisimman suuren hyödyn niin residenssivieraiden kuin residenssiä pyörittävien organisaatioidenkin näkökulmasta.
Opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen muodostaa brändinhallinta. Käytän Serlachius-residenssin brändikuvan selvittämisessä Petri Uusitalon Arvon portaat -työskentelymallia. Aineistonhankintamenetelminä opinnäytetyössä käytetään sekä suomalaisille residenssitoimijoille että kuvataiteilijoille lähetettyä kyselytutkimusta sekä residenssin toiminnasta vastaavien henkilöiden ryhmähaastattelua. Työn pohjana toimii myös oma kokemukseni Serlachius-residenssin residenssikoordinaattorina.
Tuloksina syntyivät katsaus Serlachius-residenssin nykytilaan, tilaajalle kohdistettuja kehitysehdotuksia sekä eväät Serlachius-residenssin brändin rakentamiseen ja sen käyttämiseen residenssin toiminnassa ja sen kehitystyössä. Opinnäytetyössä selvisi, että Serlachius-residenssi on käytännöiltään toimiva, potentiaalinen taiteilijaresidenssi, mutta siihen käytettyjä resursseja tulisi kohdentaa paremmin. Tästä syystä viiden toimintavuoden jälkeen Serlachius-residenssin toimintaa tullaan muuttamaan vähemmän on enemmän -periaatteen mukaisesti. Jatkossa residenssiin valitaan vuosittain vähemmän taiteilijoita, mutta heille pyritään tarjoamaan enemmän tukea niin taloudellisesti kuin henkilöresurssein.
Kehitystyö synnytti tilannekatsauksen lisäksi konkreettisia ideoita ja ehdotuksia residenssin toiminnan parantamiseksi. Residenssiä pyörittäviä organisaatiota kannustetaan panostamaan residenssitoimintaan entistä paremmin ja suunnitelmallisemmin, jotta siihen käytetyt resurssit toisivat mahdollisimman suuren hyödyn niin residenssivieraiden kuin residenssiä pyörittävien organisaatioidenkin näkökulmasta.