Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Perustoimeentulotuen siirtyminen kunnilta Kelalle - Asiakkaiden kokemuksia Kela-siirrosta

Moilanen, Tanja; Moilanen, Minna (2019)

 
Avaa tiedosto
Moilanen_Minna.Tanja.pdf (602.9Kt)
Lataukset: 


Moilanen, Tanja
Moilanen, Minna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112422098
Tiivistelmä
Perustoimeentulotuki siirtyi vuonna 2017 lakiuudistuksen myötä kunnilta Kelalle. Opinnäytetyön aihe oli perustoimeentulotuen siirtyminen kunnilta Kelalle asiakkaiden näkökulmasta. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaisia kokemuksia asiakkailla on Kela-siirrosta. Työn toimeksiantajana oli Lapinlahden kunta.

Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelulla neljältä perustoimeentulotuen hakijalta. Haastattelut tehtiin keväällä 2019. Osa haastatteluista tehtiin kasvokkain ja osa puhelimitse. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysia käyttäen.

Tutkimustuloksista nousi esille, että kunnan sosiaalipalveluohjaajat ja sosiaalityöntekijät auttavat asiakkaita hakemaan perustoimeentulotukea Kelalta. Hyviä puolia, joita asiakkaat kokivat perustoimeentulotuen siirtymisessä Kelalle, olivat sähköinen asiointi ja helppo liitteiden lähettäminen, nopeat päätökset sekä elämäntilanteen huomioiminen. Lisäksi sosiaalitoimessa ei tarvinnut asioida enää säännöllisesti. Huonoiksi puoliksi asiakkaat kokivat, että Kelan puhelinpalveluissa oli usein ruuhkaa, virkailijat vaihtuivat joka kerta ja toimisto oli harvoin auki. He eivät kokeneet palvelua henkilökohtaiseksi. Osasta oli myös hankalaa, että perustoimeentulotukea ja täydentävää toimeentulotukea täytyy hakea eri virastosta. Osa koki, että Kela ei ota heidän elämäntilannettaan kokonaisvaltaisesti huomioon.

Johtopäätöksenä voidaan todeta, että sosiaalipalveluohjaajan ja sosiaalityöntekijän roolit korostuvat perustoimeentulotuen hakemisessa ja neuvonnassa vielä muutoksen jälkeenkin. Asiakkaat arvostavat ja pitävät tärkeänä henkilökohtaista neuvontaa sekä tukea. Perustoimeentulotuen siirtymisen Kelaan eli ns. Kela-siirron kokivat hyväksi nuorempi asiakaskunta, koska he osasivat käyttää sähköistä asiointia ja pitivät sitä nopeana ja helppona asiointitapana. Kela-siirron koki haastavammaksi iäkkäämpi asiakaskunta, koska sähköinen asiointi oli heistä hankalaa. Lisäksi he kokivat henkilökohtaisen avun ja neuvonnan tärkeänä.

Opinnäytetyömme on yhteiskunnallisesti tärkeä ja ajankohtainen. Perustoimeentulotuen siirtyminen Kelalle oli merkittävä sosiaalipoliittinen muutos. Opinnäytetyömme on hyödyllinen toimeksiantajallemme, sillä se antaa todellista tietoa heille toimeentulotuen hakijoiden kokemuksista ja tilanteesta. Vaikka vuoden 2017 lakimuutoksen myötä perustoimeentulotuen hakeminen muuttui kunnilta Kelalle, täydentävää ja ehkäisevää toimeentulotukea haetaan kunnan sosiaalitoimesta.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste