Suunnistusvaatteet suunnistusseuralle Case: Nomade Collection Ltd
Rantala, Eerika (2019)
Rantala, Eerika
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112422101
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112422101
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia suunnistusseuroille toteutettavaa suunnistusvaatteiden valikoimaa ja kehittää valikoimaa mahdollisimman käytännölliseksi. Työn keskeiseksi kysymykseksi muodostui, millainen suunnistusvaatevalikoima on hyvä suunnistusseuroille. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyöyritys Nomade Collection Ltd:lle, jonka toiminta keskittyy urheiluvaatteiden suunnitteluun, valmistukseen ja markkinointiin. Seuravaatteiden suunnittelu ja valmistus ovat iso osa yrityksen toimintaa.
Opinnäytetyö toteutettiin case-tutkimuksena, jossa on käytetty laadullisen tutkimuksen menetelmiä. Aineistoa opinnäytetyöhön kerättiin pääasiassa puolistrukturoitujen teemahaastattelujen ja kyselyn avulla. Näiden lisäksi aineistoa saatiin käyttäjätutkimuksesta, kirjallisista lähteistä ja internetlähteistä. Myös havainnointia, kokemustietoa ja benchmarkingia käytettiin tutkimuksessa.
Tutkimukseen tehtiin kysely, joka lähetettiin Helsingin Suunnistajien jäsenille. Kyselyllä kerättiin tietoa seuravaatteista ja seuravaatevalikoimasta. Lisäksi työhön laadittiin teemahaastattelu suunnistusseuroille. Teemahaastatteluilla saatiin tarkempaa tietoa seuravaatteiden hankintaprosessista ja seurojen mielipiteestä yhteistyöyrityksen valikoimasta.
Työn alussa tutustuttiin työn teoriataustaan, josta saatiin pohja opinnäytetyölle. Varsinainen tutkimus lähti liikkeelle toteutetuista teemahaastatteluista ja kyselystä. Teemahaastatteluja analysoimalla todettiin, että yhteistyöyrityksen valikoima on varsin toimiva jo entuudestaan. Hyvä valikoima sisältää runsaasti erilaisia tuotteita, joista löytyy myös naisille omia malleja. Lisäksi hyvä valikoima on laadukas. Valikoimaa haluttiin kuitenkin kehittää entistä paremmaksi. Kyselyn avulla työhön saatiinkin paljon kehitysehdotuksia, joita yhteistyöyrityksellä on mahdollisuus käyttää valikoiman kehittämiseen. Lisäksi kyselystä saatiin tuoteideoita, joilla valikoiman markkina-asemaa voi parantaa.
Opinnäytetyö toteutettiin case-tutkimuksena, jossa on käytetty laadullisen tutkimuksen menetelmiä. Aineistoa opinnäytetyöhön kerättiin pääasiassa puolistrukturoitujen teemahaastattelujen ja kyselyn avulla. Näiden lisäksi aineistoa saatiin käyttäjätutkimuksesta, kirjallisista lähteistä ja internetlähteistä. Myös havainnointia, kokemustietoa ja benchmarkingia käytettiin tutkimuksessa.
Tutkimukseen tehtiin kysely, joka lähetettiin Helsingin Suunnistajien jäsenille. Kyselyllä kerättiin tietoa seuravaatteista ja seuravaatevalikoimasta. Lisäksi työhön laadittiin teemahaastattelu suunnistusseuroille. Teemahaastatteluilla saatiin tarkempaa tietoa seuravaatteiden hankintaprosessista ja seurojen mielipiteestä yhteistyöyrityksen valikoimasta.
Työn alussa tutustuttiin työn teoriataustaan, josta saatiin pohja opinnäytetyölle. Varsinainen tutkimus lähti liikkeelle toteutetuista teemahaastatteluista ja kyselystä. Teemahaastatteluja analysoimalla todettiin, että yhteistyöyrityksen valikoima on varsin toimiva jo entuudestaan. Hyvä valikoima sisältää runsaasti erilaisia tuotteita, joista löytyy myös naisille omia malleja. Lisäksi hyvä valikoima on laadukas. Valikoimaa haluttiin kuitenkin kehittää entistä paremmaksi. Kyselyn avulla työhön saatiinkin paljon kehitysehdotuksia, joita yhteistyöyrityksellä on mahdollisuus käyttää valikoiman kehittämiseen. Lisäksi kyselystä saatiin tuoteideoita, joilla valikoiman markkina-asemaa voi parantaa.