Ikäihmisille suunnatun opetuksen kehittäminen : Koulutuskokonaisuuden tuotteistus Espoon työväenopistossa
Pauna, Heidi; Ruottinen, Minna (2019)
Pauna, Heidi
Ruottinen, Minna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112221947
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112221947
Tiivistelmä
Elinikäisen oppimisen mahdollistaminen koko elämänkaaren ajan edellyttää ikääntyneiden huomioon ottamista opetuksen suunnittelussa ja järjestämisessä. Ikäihmisten oppimisen tukeminen edellyttää opettajalta ikääntyneiden oppimiseen ja opettamiseen liittyvien erityispiirteiden tunnistamista. Ikäihmiset ovat suuri käyttäjäryhmä kansalaisopistoissa, joissa opettajien valmiudet tukea ikääntynyttä oppijaa ovat vaihtelevia ja osin puutteellisia.
Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä opettajien tietämystä ikääntyneiden oppijoiden erityispiirteistä, parantaa ikäihmisten oppimiskokemuksia ja tukea elinikäistä oppimista. Opettajien kouluttaminen edistää ikäihmisten oppimismahdollisuuksia, mikä tukee heidän toimintakykyään, yhteiskunnallista osallisuuttaan ja aktiivista ikääntymistä. Monimuotoisen opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää ikäihmisille suunnattua opetusta tuotteistamalla kansalaisopistojen tuntiopettajille kohdennettu koulutuskokonaisuus. Tehtävinä oli selvittää, mitä erikoisosaamista ikäihmisten opettaminen vaatii ja millainen koulutuskokonaisuus on kohderyhmäänsä kiinnostava ja markkinointikelpoinen. Opinnäytetyön yhteistyökumppanina oli Espoon työväenopisto.
Kehitystehtävän teoreettinen viitekehys muodostui aktiivisen ikääntymisen, elinikäisen oppimisen, aikuiskasvatustieteen ja kasvatusgerontologian tietoperustoista. Menetelminä käytettiin yhteiskehittelyä, havainnointia ja palautekyselyä. Tuotteistamisprosessissa hyödynnettiin tuotteistamisen ja osallistamisen menetelmiä sekä koulutussuunnittelun perusteita. Tuotteistamisprosessin tavoitteena oli kehittää koulutuskokonaisuus markkinointikelpoiseksi. Prosessi sisälsi alkukartoituksen, koulutuksen suunnittelun ja pilotoinnin sekä tuotekuvauksen laatimisen osallistumistodistuksineen.
Tarve ikääntyneiden opetusta koskevalle koulutukselle on olemassa ja lisääntyy edelleen. Opettajilla on aitoa kiinnostusta tukea ikääntynyttä oppijaa ja kehittää ammattitaitoaan. Jotta opetustapahtuma tukisi kokonaisvaltaisesti ikäihmistä, pedagogisen osaamisen rinnalle tarvitaan tietämystä vanhuuden kokemuksellisuudesta ja gerontologista osaamista. Ikäihmisten erityispiirteet huomioon ottava opetus mahdollistaa voimaannuttavan ja positiivisen oppimiskokemuksen, joka tukee aktiivista ikääntymistä ja elinikäistä oppimista.
Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä opettajien tietämystä ikääntyneiden oppijoiden erityispiirteistä, parantaa ikäihmisten oppimiskokemuksia ja tukea elinikäistä oppimista. Opettajien kouluttaminen edistää ikäihmisten oppimismahdollisuuksia, mikä tukee heidän toimintakykyään, yhteiskunnallista osallisuuttaan ja aktiivista ikääntymistä. Monimuotoisen opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää ikäihmisille suunnattua opetusta tuotteistamalla kansalaisopistojen tuntiopettajille kohdennettu koulutuskokonaisuus. Tehtävinä oli selvittää, mitä erikoisosaamista ikäihmisten opettaminen vaatii ja millainen koulutuskokonaisuus on kohderyhmäänsä kiinnostava ja markkinointikelpoinen. Opinnäytetyön yhteistyökumppanina oli Espoon työväenopisto.
Kehitystehtävän teoreettinen viitekehys muodostui aktiivisen ikääntymisen, elinikäisen oppimisen, aikuiskasvatustieteen ja kasvatusgerontologian tietoperustoista. Menetelminä käytettiin yhteiskehittelyä, havainnointia ja palautekyselyä. Tuotteistamisprosessissa hyödynnettiin tuotteistamisen ja osallistamisen menetelmiä sekä koulutussuunnittelun perusteita. Tuotteistamisprosessin tavoitteena oli kehittää koulutuskokonaisuus markkinointikelpoiseksi. Prosessi sisälsi alkukartoituksen, koulutuksen suunnittelun ja pilotoinnin sekä tuotekuvauksen laatimisen osallistumistodistuksineen.
Tarve ikääntyneiden opetusta koskevalle koulutukselle on olemassa ja lisääntyy edelleen. Opettajilla on aitoa kiinnostusta tukea ikääntynyttä oppijaa ja kehittää ammattitaitoaan. Jotta opetustapahtuma tukisi kokonaisvaltaisesti ikäihmistä, pedagogisen osaamisen rinnalle tarvitaan tietämystä vanhuuden kokemuksellisuudesta ja gerontologista osaamista. Ikäihmisten erityispiirteet huomioon ottava opetus mahdollistaa voimaannuttavan ja positiivisen oppimiskokemuksen, joka tukee aktiivista ikääntymistä ja elinikäistä oppimista.