Yläkoulun oppimistilat : Muunneltavia ja funktionaalisia tilaratkaisuja oppimistiloihin
Savolainen, Anni (2011)
Savolainen, Anni
Savonia-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103213408
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103213408
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää yläkoulujen oppimistilojen nykytilannetta. Tarkoituksena oli löytää uusia ratkaisuja oppimistiloihin niin, että ne vastaisivat nykyaikaista opetusta ja oppimista. Työssä käsiteltiin hyvän oppimistilan ominaisuuksia eli sitä, mitä kaikkea sitä suunnitellessa on otettava huomioon. Tarkoituksena oli löytää ratkaisuja siihen, kuinka tiloilla voitaisiin vaikuttaa opiskelijoiden oppimismotivaatioon ja koulussa viihtymiseen. Työn yhtenä tärkeänä pyrkimyksenä oli koulutilojen käyttöasteen nostaminen eli se, kuinka tilat olisivat mahdollisimman hyvin muunneltavissa ulkopuolisiin tapahtumiin ja tilaisuuksiin.
Tulevaisuuden koulusuunnitteluun liittyvää aineistoa kerättiin kirjoista ja internetistä, sekä asiantuntijahaastattelun ja osallistuvan suunnittelun kautta. Tärkeimpänä lähdeaineistona toimivat opetushallituksen oppimisympäristöihin liittyvät julkaisut. Tarkoituksena oli tutkia, millaisia tulevaisuuskonsepteja ja tutkimuksia maailmalla on viime vuosina tehty kyseisestä aiheesta. Kerätyn aineiston pohjalta mallinnettiin kolmiulotteinen oppimistilojen kokonaisuus, jonka avulla pyrittiin kuvaamaan ihanteellista yläkoulun oppimistilaa. Tavoitteena oli suunnitella mahdollisimman joustavat ja muunneltavat tilat, niin rakenteellisesti kuin kalustuksenkin osalta. Tilat suunniteltiin niin, että ne mahdollistaisivat monenlaisen opettamisen ja erilaiset oppimistilanteet, jolloin tuetaan erilaisilla oppimistyyleillä oppivia henkilöitä. Työn tarkoituksena oli kehittää oppimistiloja sekä herättää keskustelua tilasuunnittelun tärkeydestä ja merkityksestä oppimistiloissa.
Tulevaisuuden koulusuunnitteluun liittyvää aineistoa kerättiin kirjoista ja internetistä, sekä asiantuntijahaastattelun ja osallistuvan suunnittelun kautta. Tärkeimpänä lähdeaineistona toimivat opetushallituksen oppimisympäristöihin liittyvät julkaisut. Tarkoituksena oli tutkia, millaisia tulevaisuuskonsepteja ja tutkimuksia maailmalla on viime vuosina tehty kyseisestä aiheesta. Kerätyn aineiston pohjalta mallinnettiin kolmiulotteinen oppimistilojen kokonaisuus, jonka avulla pyrittiin kuvaamaan ihanteellista yläkoulun oppimistilaa. Tavoitteena oli suunnitella mahdollisimman joustavat ja muunneltavat tilat, niin rakenteellisesti kuin kalustuksenkin osalta. Tilat suunniteltiin niin, että ne mahdollistaisivat monenlaisen opettamisen ja erilaiset oppimistilanteet, jolloin tuetaan erilaisilla oppimistyyleillä oppivia henkilöitä. Työn tarkoituksena oli kehittää oppimistiloja sekä herättää keskustelua tilasuunnittelun tärkeydestä ja merkityksestä oppimistiloissa.