Visuaaliset vihjeet pelisuunnittelussa
Salomaa, Minna (2019)
Salomaa, Minna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112221989
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112221989
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee visuaalisten vihjeiden käyttöä pelisuunnittelussa. Työ toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, joka koostuu pelien visuaalisia vihjeitä esittelevästä teoriaosuudesta ja siihen pohjautuvasta pelidemosta. Työn tavoitteena oli kerätä informaatiota pelien visuaalisista vihjeistä yli genrerajojen ja etsiä suuntalinjoja pelien parempaan visualiseen suunnitteluun.
Tämä työ määrittelee visuaalisten vihjeiden käytön pelikontekstissa tavaksi visuaalisilla keinoilla välittää informaatiota ympäristöstä tai ohjata pelaajaa. Pelisuunnittelun visuaalisiin vihjeisiin löytyy yhtymäkohtia niin elokuvataiteista, graafisesta suunnittelusta kuin kuvataiteestakin, mitä hyödynnetään tämän opinnäytetyön teoriaosuudessa.
Teoriaosuudessa esitellään, miten pelisuunnittelija voi visuaalisin vihjein kommunikoida pelaajan kanssa ja ohjeistaa tätä esimerkiksi keräämään esineitä, kulkemaan tiettyyn suuntaan tai reagoimaan tulevaan uhkaan. Työssä käydään myös läpi, kuinka visuaaliset vihjeet voivat antaa pelaajalle informaatiota tilasta ja ajasta. Tämä opinnäytetyö ei sisällä käyttöliittymäsuunnittelua vaan keskittyy pelinäkymässä tapahtuvaan implisiittiseen pelaajan opastamiseen. Aihetta havainnollistetaan peliesimerkein. Pelien visuaalisten vihjeiden tarkastelu on tässä työssä jaettu kuuteen osaan: kamera, näkymän linjat, muoto, valo, väri ja tekstuuri sekä liike.
Työssä käy ilmi, että visuaalisten vihjeiden painottaminen suorien kehotteiden sijaan on pelattavuuden kannalta parempi. Myös immersio on vahvempi, kun pelaajan annetaan itse löytää tiensä. Tämän vuoksi visuaalisten vihjeiden suunnittelu ja käyttö on tärkeää.
Opinnäytetyön toiminnallisena osiona toteutettiin pelidemo teoriaosuuden pohjalta. Pelidemossa hyödynnettyjä visuaalisia vihjeitä havainnollistetaan kuvakaappauksin ja perustellaan teoriosuudella. Lopuksi pohdin, kuinka teoriaosuuden hyödyntäminen toteutui pelidemossa.
Tämä työ määrittelee visuaalisten vihjeiden käytön pelikontekstissa tavaksi visuaalisilla keinoilla välittää informaatiota ympäristöstä tai ohjata pelaajaa. Pelisuunnittelun visuaalisiin vihjeisiin löytyy yhtymäkohtia niin elokuvataiteista, graafisesta suunnittelusta kuin kuvataiteestakin, mitä hyödynnetään tämän opinnäytetyön teoriaosuudessa.
Teoriaosuudessa esitellään, miten pelisuunnittelija voi visuaalisin vihjein kommunikoida pelaajan kanssa ja ohjeistaa tätä esimerkiksi keräämään esineitä, kulkemaan tiettyyn suuntaan tai reagoimaan tulevaan uhkaan. Työssä käydään myös läpi, kuinka visuaaliset vihjeet voivat antaa pelaajalle informaatiota tilasta ja ajasta. Tämä opinnäytetyö ei sisällä käyttöliittymäsuunnittelua vaan keskittyy pelinäkymässä tapahtuvaan implisiittiseen pelaajan opastamiseen. Aihetta havainnollistetaan peliesimerkein. Pelien visuaalisten vihjeiden tarkastelu on tässä työssä jaettu kuuteen osaan: kamera, näkymän linjat, muoto, valo, väri ja tekstuuri sekä liike.
Työssä käy ilmi, että visuaalisten vihjeiden painottaminen suorien kehotteiden sijaan on pelattavuuden kannalta parempi. Myös immersio on vahvempi, kun pelaajan annetaan itse löytää tiensä. Tämän vuoksi visuaalisten vihjeiden suunnittelu ja käyttö on tärkeää.
Opinnäytetyön toiminnallisena osiona toteutettiin pelidemo teoriaosuuden pohjalta. Pelidemossa hyödynnettyjä visuaalisia vihjeitä havainnollistetaan kuvakaappauksin ja perustellaan teoriosuudella. Lopuksi pohdin, kuinka teoriaosuuden hyödyntäminen toteutui pelidemossa.