Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Asiakkaiden kokemuksia hoidostaan Oulun avohoidon mielenterveyspalveluissa

Kaikkonen, Konsta; Doubrovitski, Aleksandr; Oja, Veera (2019)

 
Avaa tiedosto
Doubrovitski_Kaikkonen_Oja.pdf (495.7Kt)
Lataukset: 


Kaikkonen, Konsta
Doubrovitski, Aleksandr
Oja, Veera
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112522226
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli saada tietoa asiakkaiden kokemuksista saamastaan hoidon laadusta, käytetyistä hoitokeinoista sekä mahdollisista parannusehdotuksista nykyiseen hoidon eri vaiheisiin (hoidon aloitukseen, toteutukseen sekä lopetukseen). Tämä tavoite saavutettiin toteuttamalla kvalitatiivinen lomaketutkimus, jossa luotiin ja lähetettiin Oulun mielenterveyspalvelujen avohoidon entisille asiakkaille kyselylomake ja kerättiin yhteen heidän vastauksensa. Vastaukset analysoitiin kvalitatiivisella menetelmällä ja tutkimustulokset koottiin tähän opinnäytetyöhön.

Opinnäytetyö tehtiin kevään 2018 ja syksyn 2019 välisenä aikana Oulun kaupungin avohoidon mielenterveystoimiston aluetyöryhmien palveluesimiesten toimeksiannosta. Toimeksiannon tarkoituksena oli selvittää asiakkaiden näkemyksiä hoidon eri vaiheista, edusta ja heikkouksista.

Tutkimustulosten pohjalta opinnäytetyön päätuloksina ilmenee, että hoitotyö mielenterveyspalvelujen avohoidossa on asiakkaita tyydyttävää ja asiakkaat arvostavat hoitajia. Lisäksi asiakkaat kertovat hyötyneensä saamastaan hoidosta merkittävästi. Asiakkaat tuovat kuitenkin esille, että hoidon lopetukseen liittyy ongelmia, eivätkä he aina näe hoidon loppuneen tai ymmärrä syytä, miksi hoitosuhde olisi katkaistu. Ajanvarauksille saapumatta jäämiset johtuivat kyselyn vastanneiden mielestä valtaosin äkkinäisistä ja henkilökohtaisista syistä, joihin hoitohenkilökunta ei olisi pystynyt reagoimaan millään tavalla. Merkittävin parannusehdotus, jonka kyselyyn vastaajat ehdottivat, koski tekstiviestimuistutusta; tällainen palvelu on kuitenkin otettu jo käyttöön Oulun mielenterveyspalvelujen aluetyöryhmässä.

Kehitysehdotukseksi tämän opinnäytetyön perusteella suosittelemme määrällistä tutkimusta asiakkaiden hoitotyytyväisyydestä sekä kattavaa laadullista tutkimusta ajanvarausten peruutuksista ja keinoista niiden vähentämiseksi. Mielenterveystoimiston avohoidon hoitohenkilökunnalle suosittelisimme säännöllisyyden korostamista asiakkaille sekä mahdollisesti kattavampaa tutustumista erilaisiin hoitomalleihin.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste