Digitaalinen koulutusmateriaali osana ostoreskontranhoitajien perehdytystä
Linden, Christa (2019)
Linden, Christa
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112522323
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112522323
Tiivistelmä
Digitalisaatio on tämän hetken suurin muutostrendi, jonka taustalla on kehittynyt digitalisaatio ja teknologian kehitys sekä sen käyttömahdollisuudet yhä uusilla elämänalueilla. Digitalisaatio pakottaa yrityksiä uudistamaan toimintatapojaan ja osaamistaan. Verkostunut oppiminen on nykypäivää ja internetin tietoverkko on merkittävä osa opetusta. Nykyisessä työelämässä ei niukkojen resurssien aikoina ole välttämättä mahdollista koota henkilökuntaa yhteiseen koulutukseen, jolloin internetin tietoverkko, virtuaaliset ympäristöt ja digitaaliset koulutusmateriaalit tarjoavat vaihtoehtoja tähän haasteeseen.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää digitaalinen koulutusmateriaali HUS Asvian talouspalveluiden ostoreskontran, kirjanpidon osaprosessin, käyttöön, ja selvittää sen käytettävyyttä ja pedagogista käytettävyyttä sekä arvioida käyttöä edistäviä ja estäviä tekijöitä. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa uutta tietoa koskien digitaalisen materiaalin soveltuvuudesta perehdyttämiseen. Tutkimus toteutettiin laadullisena haastattelututkimuksena ja tutkimusaineisto kerättiin HUS Asvian ostoreskontranhoitajilta (n=14). Aineisto kerättiin yhden yksilö- ja kolmen ryhmähaastattelun avulla ja analysoitiin induktiivisella sisältöanalyysillä.
Tämän opinnäytetyön tutkimuskysymyksinä olivat, että minkälaisena ostoreskontranhoitajat kokevat digitaalisen koulutusmateriaalin käytön pedagogisen ja yleisen käytettävyyden näkökulmasta sekä mitkä pedagogiseen tai yleiseen käytettävyyteen liittyvät tekijät edistävät tai estävät digitaalisen materiaalin käyttöönottoa. Opinnäytetyön haastattelukysymykset perustuivat yleisen ja pedagogisen käytettävyyden kriteereihin sekä tämän opinnäytetyön tutkimuskysymyksiin. Tuloksina saatiin, että pedagogisen ja yleisen käytettävyyden näkökulmasta vastaajat kokivat digitaalisen koulutusmateriaalin tuovan lisäarvoa oppimisille ja edistävän omaa oppimistaan. Edistäviä tekijöitä koulutusmateriaalin käyttöönottoon todettiin olevan uudelleenkatsomisen mahdollisuus ja koulutusmateriaalin selkeys. Estäviä tekijöitä koulutusmateriaalin käyttöönottoon todettiin olevan tietotekniset ongelmat, laitteiden puute ja mahdolliset liian pitkät ja turhaa asiaa sisältävät videot.
Tämän opinnäytetyön johtopäätöksenä voidaan todeta, että digitaalinen koulutusmateriaali oli helppo, selkeä ja tehokas tapa oppia uutta ja se toimii hyvin osana perehdytysmateriaalia. Hyötyä todettiin olevan ajasta ja paikasta riippumattomuudesta ja mahdollisuudesta palata asiaan nopeasti.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää digitaalinen koulutusmateriaali HUS Asvian talouspalveluiden ostoreskontran, kirjanpidon osaprosessin, käyttöön, ja selvittää sen käytettävyyttä ja pedagogista käytettävyyttä sekä arvioida käyttöä edistäviä ja estäviä tekijöitä. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa uutta tietoa koskien digitaalisen materiaalin soveltuvuudesta perehdyttämiseen. Tutkimus toteutettiin laadullisena haastattelututkimuksena ja tutkimusaineisto kerättiin HUS Asvian ostoreskontranhoitajilta (n=14). Aineisto kerättiin yhden yksilö- ja kolmen ryhmähaastattelun avulla ja analysoitiin induktiivisella sisältöanalyysillä.
Tämän opinnäytetyön tutkimuskysymyksinä olivat, että minkälaisena ostoreskontranhoitajat kokevat digitaalisen koulutusmateriaalin käytön pedagogisen ja yleisen käytettävyyden näkökulmasta sekä mitkä pedagogiseen tai yleiseen käytettävyyteen liittyvät tekijät edistävät tai estävät digitaalisen materiaalin käyttöönottoa. Opinnäytetyön haastattelukysymykset perustuivat yleisen ja pedagogisen käytettävyyden kriteereihin sekä tämän opinnäytetyön tutkimuskysymyksiin. Tuloksina saatiin, että pedagogisen ja yleisen käytettävyyden näkökulmasta vastaajat kokivat digitaalisen koulutusmateriaalin tuovan lisäarvoa oppimisille ja edistävän omaa oppimistaan. Edistäviä tekijöitä koulutusmateriaalin käyttöönottoon todettiin olevan uudelleenkatsomisen mahdollisuus ja koulutusmateriaalin selkeys. Estäviä tekijöitä koulutusmateriaalin käyttöönottoon todettiin olevan tietotekniset ongelmat, laitteiden puute ja mahdolliset liian pitkät ja turhaa asiaa sisältävät videot.
Tämän opinnäytetyön johtopäätöksenä voidaan todeta, että digitaalinen koulutusmateriaali oli helppo, selkeä ja tehokas tapa oppia uutta ja se toimii hyvin osana perehdytysmateriaalia. Hyötyä todettiin olevan ajasta ja paikasta riippumattomuudesta ja mahdollisuudesta palata asiaan nopeasti.