Brändi videolla : Brändivideon ominaisuudet ja tuotannon vaiheet
Harju, Saija-Riina (2019)
Harju, Saija-Riina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112322023
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112322023
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö koostuu videotuotannosta ja kirjallisesta osuudesta. Videotuotantona toteutettiin brändivideo, jonka toimeksiantajana toimi RIVA Clothing Oy. Videotuotannon tavoitteena oli tuottaa yritykselle video, joka kuvaa yrityksen arvoja. Opinnäytetyön tuotannollista osuutta käydään läpi opinnäytetyön kirjallisessa osuudessa.
Tämä on opinnäytetyön kirjallinen osuus, jonka tarkoituksena on käsitellä brändivideota tyylilajina hyödyntäen aikaisempaa tietoa ja tarkastellen toimeksiantajalle tuotettua videotuotantoa. Brändin ja brändivideon määritelmää käsitellään aikaisempaa kirjallisuutta ja verkkolähteitä hyödyntäen. Brändivideon ominaisuuksia tutkitaan ja se pyritään erottelemaan muista audiovisuaalisista tuotteista. Tutkimusmenetelmänä käytetään sisällönanalyysia tarkastellen erilaisia brändivideoita. Käyn läpi tuottamani videon tuotannon eri vaiheita tapaustutkimuksen keinoin. Analysoin videotuotantoa. Videotuotannon analysoinnissa hyödynnetään nelikenttäanalyysia ja makrotason ympäristöanalyysia.
Työstä ilmenee brändivideoiden olevan tehokas tapa luoda ja vahvistaa brändiä. Brändivideo on mainosvideon muoto, jolla toteutetaan yrityskuvamarkkinointia. Koska brändit eroavat toisistaan monella tavalla, myös brändivideoiden toteutustavat ja sisällön rajaus voivat erota toisistaan merkittävästi. Toimeksiantajalle tuotetun videotuotannon lopputuotteena syntyi aiheeltaan ajankohtainen brändivideo, jolla ilmennetään brändiä monin eri keinoin. Videotuotanto saavutti keskeisimmät tavoitteensa ja toimeksiantaja oli tyytyväinen tuotantoon ja videoon.
Tämä on opinnäytetyön kirjallinen osuus, jonka tarkoituksena on käsitellä brändivideota tyylilajina hyödyntäen aikaisempaa tietoa ja tarkastellen toimeksiantajalle tuotettua videotuotantoa. Brändin ja brändivideon määritelmää käsitellään aikaisempaa kirjallisuutta ja verkkolähteitä hyödyntäen. Brändivideon ominaisuuksia tutkitaan ja se pyritään erottelemaan muista audiovisuaalisista tuotteista. Tutkimusmenetelmänä käytetään sisällönanalyysia tarkastellen erilaisia brändivideoita. Käyn läpi tuottamani videon tuotannon eri vaiheita tapaustutkimuksen keinoin. Analysoin videotuotantoa. Videotuotannon analysoinnissa hyödynnetään nelikenttäanalyysia ja makrotason ympäristöanalyysia.
Työstä ilmenee brändivideoiden olevan tehokas tapa luoda ja vahvistaa brändiä. Brändivideo on mainosvideon muoto, jolla toteutetaan yrityskuvamarkkinointia. Koska brändit eroavat toisistaan monella tavalla, myös brändivideoiden toteutustavat ja sisällön rajaus voivat erota toisistaan merkittävästi. Toimeksiantajalle tuotetun videotuotannon lopputuotteena syntyi aiheeltaan ajankohtainen brändivideo, jolla ilmennetään brändiä monin eri keinoin. Videotuotanto saavutti keskeisimmät tavoitteensa ja toimeksiantaja oli tyytyväinen tuotantoon ja videoon.