Personoidut verkkosivut : Miten ja miksi personointi tulisi ottaa huomioon yritysten verkkosivuja suunniteltaessa?
Hevosmaa, Veera (2019)
Hevosmaa, Veera
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112522406
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112522406
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, mitä verkkosivujen personointi tarkoittaa ja miten ja miksi se tulisi ottaa huomioon yritysten verkkosivuja suunniteltaessa.
Työ koostuu kahdesta osiosta: 1) teoreettisesta osuudesta, jonka tavoite on teoriakirjallisuuden kautta kartoittaa, mitä verkkosivujen personointi on ja mitä se vaatii tuekseen, sekä 2) toiminnallisesta osuudesta, jonka tavoite on teoriakirjallisuuden analysoinnin avulla hahmottaa, miten personointi tuodaan osaksi verkkosuunnittelua.
Työssä ilmeni, että personoitujen verkkosivujen suunnittelu sisältää samankaltaisia elementtejä käyttäjälähtöisen suunnittelun kanssa. Molemmat prosessit ovat iteratiivisia ja niiden tavoitteena on tunnistaa käyttäjän tarpeet ja näin parantaa käyttäjäkokemusta. Suurin ero näissä kuitenkin on se, että personoitujen verkkosivujen suunnittelussa painopiste on yksittäisen käyttäjän henkilökohtaisessa kokemuksessa ja sen hetkisessä kontekstissa.
Lisäksi personoitujen verkkosivujen suunnittelu vaatii onnistuakseen monipuolisen käyttäjädatan keruuta ja sen analysointia.
Kehittyvä teknologia muovaa verkkosuunnittelun kenttää jatkuvasti eivätkä tällä hetkellä olemassa olevat suunnitteluprosessit ole kyenneet ottamaan uusien teknologioiden vaikutuksia huomioon. Siksi työn johtopäätöksenä on, että personoitujen verkkosivujen suunnittelua tulisi kohdella verkkosuunnittelun omana osa-alueena jolla on omat suunnitteluperiaatteensa. Koska tällaisia periaatteita ei ole vielä määritelty, työn toiminnallisessa osiossa tarjotaan ehdotus personoitujen verkkosivujen suunnitteluprosessille. Tämä viitekehys on nimetty työssä käyttäjäresponsiiviseksi suunnitteluksi. Käyttäjäresponsiivinen suunnittelu tarjoaa verkkosuunnittelijoille uusia mahdollisuuksia kehittää käyttäjäkokemusta ja saavuttaa verkkosivuille asetetut tavoitteet.
Työ koostuu kahdesta osiosta: 1) teoreettisesta osuudesta, jonka tavoite on teoriakirjallisuuden kautta kartoittaa, mitä verkkosivujen personointi on ja mitä se vaatii tuekseen, sekä 2) toiminnallisesta osuudesta, jonka tavoite on teoriakirjallisuuden analysoinnin avulla hahmottaa, miten personointi tuodaan osaksi verkkosuunnittelua.
Työssä ilmeni, että personoitujen verkkosivujen suunnittelu sisältää samankaltaisia elementtejä käyttäjälähtöisen suunnittelun kanssa. Molemmat prosessit ovat iteratiivisia ja niiden tavoitteena on tunnistaa käyttäjän tarpeet ja näin parantaa käyttäjäkokemusta. Suurin ero näissä kuitenkin on se, että personoitujen verkkosivujen suunnittelussa painopiste on yksittäisen käyttäjän henkilökohtaisessa kokemuksessa ja sen hetkisessä kontekstissa.
Lisäksi personoitujen verkkosivujen suunnittelu vaatii onnistuakseen monipuolisen käyttäjädatan keruuta ja sen analysointia.
Kehittyvä teknologia muovaa verkkosuunnittelun kenttää jatkuvasti eivätkä tällä hetkellä olemassa olevat suunnitteluprosessit ole kyenneet ottamaan uusien teknologioiden vaikutuksia huomioon. Siksi työn johtopäätöksenä on, että personoitujen verkkosivujen suunnittelua tulisi kohdella verkkosuunnittelun omana osa-alueena jolla on omat suunnitteluperiaatteensa. Koska tällaisia periaatteita ei ole vielä määritelty, työn toiminnallisessa osiossa tarjotaan ehdotus personoitujen verkkosivujen suunnitteluprosessille. Tämä viitekehys on nimetty työssä käyttäjäresponsiiviseksi suunnitteluksi. Käyttäjäresponsiivinen suunnittelu tarjoaa verkkosuunnittelijoille uusia mahdollisuuksia kehittää käyttäjäkokemusta ja saavuttaa verkkosivuille asetetut tavoitteet.