Touhulan päiväkotien asiakaslupaukset osana varhaiskasvatuksen laadunhallintaa : Tapaustutkimus Vaasan Touhulan päiväkotien toimintakulttuurissa
Niemelä, Jasmin; Tervo, Liisa (2019)
Niemelä, Jasmin
Tervo, Liisa
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112622611
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112622611
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihe muodostui Touhulan tarpeesta tarkastella asiakaslupauksia osana laadunhallintaa. Opinnäytetyö on tehty yhdessä Touhulan Vaasan päiväkotien kanssa. Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, millä tavoin Touhulan asiakaslupaukset on sisällytetty pedagogisen toiminnan suunnitteluun varhaiskasvatuksen henkilökunnan näkökulmasta. Asiakaslupausten huomioimista toiminnassa arvioitiin pedagogisen suunnittelun ja sisältöjen näkökulmasta. Alatutkimuskysymyksinä arvioitiin asiakaslupausten sisällön vastaavuutta Touhulan arvojen, sekä Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden kanssa, sekä toimintakulttuurin vaikuttavuutta asiakaslupausten toteuttamiseen.
Opinnäytetyön teoria käsittelee varhaiskasvatuksen laatua, varhaiskasvatuksen toimintakulttuuria, pedagogiikkaa varhaiskasvatuksessa sekä keskeisenä käsitteenä olevaa asiakaslupauksen määritelmää. Tutkimus on toteutettu kyselytutkimuksena sähköisen e-lomakkeen kautta Touhulan Vaasan päiväkodin henkilökunnalle. Tutkimusaineisto on analysoitu laadullista tutkimusotetta käyttäen sisällönanalyysin avulla.
Asiakaslupauksia huomioitiin päiväkotien pedagogisen toiminnan suunnittelussa hyvin, ja sisällöissä korostuivat lasten hyvinvointi, erilaiset oppimisympäristöt ja työtavat ja lasten mielipiteiden huomioiminen. Nämä asiat olivat myös yhteneväisiä varhaiskasvatuksen perusteiden ja Touhulan arvojen kanssa. Toimintakulttuuri tuki asiakaslupausten toteuttamista, sillä tiimeillä oli yhteinen näkemys toteutuksista ja sitoutuminen toimintaan koettiin hyvänä. Tutkimus toi esiin Touhulan Vaasan varhaiskasvatusyksiköiden henkilökunnan näkemykset eikä tuloksia voida yleistää koskemaan koko Touhulan toimintaa.
Opinnäytetyön teoria käsittelee varhaiskasvatuksen laatua, varhaiskasvatuksen toimintakulttuuria, pedagogiikkaa varhaiskasvatuksessa sekä keskeisenä käsitteenä olevaa asiakaslupauksen määritelmää. Tutkimus on toteutettu kyselytutkimuksena sähköisen e-lomakkeen kautta Touhulan Vaasan päiväkodin henkilökunnalle. Tutkimusaineisto on analysoitu laadullista tutkimusotetta käyttäen sisällönanalyysin avulla.
Asiakaslupauksia huomioitiin päiväkotien pedagogisen toiminnan suunnittelussa hyvin, ja sisällöissä korostuivat lasten hyvinvointi, erilaiset oppimisympäristöt ja työtavat ja lasten mielipiteiden huomioiminen. Nämä asiat olivat myös yhteneväisiä varhaiskasvatuksen perusteiden ja Touhulan arvojen kanssa. Toimintakulttuuri tuki asiakaslupausten toteuttamista, sillä tiimeillä oli yhteinen näkemys toteutuksista ja sitoutuminen toimintaan koettiin hyvänä. Tutkimus toi esiin Touhulan Vaasan varhaiskasvatusyksiköiden henkilökunnan näkemykset eikä tuloksia voida yleistää koskemaan koko Touhulan toimintaa.