Arvopohjainen sponsorointi : Arvojen merkitys sponsorointiyhteistyössä
Kaarni, Julia; Winter, Anna-Maria (2019)
Kaarni, Julia
Winter, Anna-Maria
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112622591
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112622591
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat onnistuneeseen sponsorointiyhteistyöhön. Työssä erityisesti painotettiin arvojen merkitystä onnistuneessa yhteistyössä. Tämän lisäksi opinnäytetyö käsittelee sponsoroinnin ja kumppanuuden eroja sekä selvittää sponsoroinnin tuomia hyötyjä yrityksille.
Opinnäytetyö oli tutkimustyyppinen ja se toteutettiin laadullisen tutkimuksen keinoin. Työn teoriakatsaus koostui kolmesta osa-alueesta, jotka olivat sponsorointi, arvot ja arvopohjainen sponsorointi. Näiden osa-alueiden pohjalta haastateltiin suomalaisia artisteja ja urheilijoita sekä niitä sponsoriyrityksiä, joiden kanssa he tekevät tällä hetkellä sponsorointiyhteistyötä. Sponsoriyrityksen haastateltavat henkilöt olivat sponsoroinnin ja markkinoinnin asiantuntijoita.
Työ vahvisti teoriakatsauksessa esille tuotuja aiheita. Se haastoi vanhoja käsityksiä sponsoroinnista ja toi esille uusia näkökulmia siitä. Sponsorointi on käsitteenä vanhanaikainen ja sen merkitys on muuttunut kumppanuuden, markkinointiyhteistyön ja arvoliittolaisuuden kaltaiseksi.
Työn johtopäätöksenä todettiin, että onnistuneeseen sponsorointiyhteistyöhön vaikuttaa monta tekijää. Arvot osoittautuivat onnistuneen sponsorointiyhteistyön lähtökohdaksi. Arvojen lisäksi onnistuneeseen sponsorointiyhteistyöhön vaikuttavat yhteistyön pitkäjänteisyys, luontevuus ja strategisuus. Arvopohjaisessa sponsoroinnissa molemmat osapuolet hyötyvät yhteistyöstä ja osapuolilla on yhteinen tavoite, joka on selkeä molemmille osapuolille.
Opinnäytetyö oli tutkimustyyppinen ja se toteutettiin laadullisen tutkimuksen keinoin. Työn teoriakatsaus koostui kolmesta osa-alueesta, jotka olivat sponsorointi, arvot ja arvopohjainen sponsorointi. Näiden osa-alueiden pohjalta haastateltiin suomalaisia artisteja ja urheilijoita sekä niitä sponsoriyrityksiä, joiden kanssa he tekevät tällä hetkellä sponsorointiyhteistyötä. Sponsoriyrityksen haastateltavat henkilöt olivat sponsoroinnin ja markkinoinnin asiantuntijoita.
Työ vahvisti teoriakatsauksessa esille tuotuja aiheita. Se haastoi vanhoja käsityksiä sponsoroinnista ja toi esille uusia näkökulmia siitä. Sponsorointi on käsitteenä vanhanaikainen ja sen merkitys on muuttunut kumppanuuden, markkinointiyhteistyön ja arvoliittolaisuuden kaltaiseksi.
Työn johtopäätöksenä todettiin, että onnistuneeseen sponsorointiyhteistyöhön vaikuttaa monta tekijää. Arvot osoittautuivat onnistuneen sponsorointiyhteistyön lähtökohdaksi. Arvojen lisäksi onnistuneeseen sponsorointiyhteistyöhön vaikuttavat yhteistyön pitkäjänteisyys, luontevuus ja strategisuus. Arvopohjaisessa sponsoroinnissa molemmat osapuolet hyötyvät yhteistyöstä ja osapuolilla on yhteinen tavoite, joka on selkeä molemmille osapuolille.