Palvelujen käyttö ja laatu asiakkaan näkökulmasta VireTori Valkeisella vuonna 2009
Kajava, Ellen; Juvonen, Jenna (2011)
Kajava, Ellen
Juvonen, Jenna
Savonia-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103223443
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103223443
Tiivistelmä
VireTori Valkeinen on Savonia-ammattikorkeakoulun sekä Savon ammatti- ja aikuisopiston opiske-lijoiden ylläpitämä oppimisympäristö, jossa opiskelijat tarjoavat kaiken ikäisille asiakkaille suunnat-tuja hyvinvointipalveluja. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa VireTori Valkeisen pal-velujen käyttöä ja kuvailla palvelun laatua asiakkaiden näkökulmasta vuoden 2009 ajalta.
Tutkimusaineistona työssä käytettiin VireTori Valkeiselta vuoden 2009 keväällä ja syksyllä kerättyjä asiakaspalautelomakkeita. Lomakkeita oli kaiken kaikkiaan 204: 127 keväältä ja 77 syksyltä. Kevään 2009 asiakaspalautelomake koostui avoimista kysymyksistä; syksyn lomake strukturoidus-ta monivalintakysymyksistä ja avoimista kysymyksistä.
Tutkimus oli semi-kvantitatiivinen ja siinä käytettiin sekä kvalitatiivista että kvantitatiivista tutki-musmenetelmää. Avoimet kysymykset käsiteltiin laadullista, induktiivista, sisällönanalyysia apuna käyttäen, strukturoidut monivalintakysymykset määrällisen aineistoanalyysin avulla. Kvantitatiivinen aineisto käsiteltiin Excel-taulukkolaskenta -ohjelmalla.
Tuloksien perusteella verenpaineen mittaus ja verikokeet sekä erilaiset fysioterapeuttiopiskelijoiden tarjoamat palvelut olivat selkeästi suosituimmat palvelut VireTorin tarjonnassa vuonna 2009. Suurin osa asiakkaista oli tyytyväisiä saamaansa palveluun.
Asiakkaat toivoivat parannusta VireTorin tiedottamiseen. Asiakkailta tuli toiveita myös muun muas-sa erilaisten liikuntapalvelujen suhteen. He toivoivat esimerkiksi erilaisia jumppia, kuten uimajump-paa ja aamuvoimistelu/venyttely hetkeä. Lisäksi lomakkeissa toivottiin painonhallintaan liittyvää ohjausta, esimerkiksi jonkin näköistä erillistä painonhallintakurssia.
VireTorilla kerätään asiakaspalautetta jatkuvasti. Jatkossa asiakaspalautelomakkeeseen voisi lisätä peruskysymyksiä, kuten vastausajankohta ja paikkakunta; myös asiakkaan ikä ja sukupuoli olisi hyvä tulla ilmi lomakkeesta.
Tutkimusaineistona työssä käytettiin VireTori Valkeiselta vuoden 2009 keväällä ja syksyllä kerättyjä asiakaspalautelomakkeita. Lomakkeita oli kaiken kaikkiaan 204: 127 keväältä ja 77 syksyltä. Kevään 2009 asiakaspalautelomake koostui avoimista kysymyksistä; syksyn lomake strukturoidus-ta monivalintakysymyksistä ja avoimista kysymyksistä.
Tutkimus oli semi-kvantitatiivinen ja siinä käytettiin sekä kvalitatiivista että kvantitatiivista tutki-musmenetelmää. Avoimet kysymykset käsiteltiin laadullista, induktiivista, sisällönanalyysia apuna käyttäen, strukturoidut monivalintakysymykset määrällisen aineistoanalyysin avulla. Kvantitatiivinen aineisto käsiteltiin Excel-taulukkolaskenta -ohjelmalla.
Tuloksien perusteella verenpaineen mittaus ja verikokeet sekä erilaiset fysioterapeuttiopiskelijoiden tarjoamat palvelut olivat selkeästi suosituimmat palvelut VireTorin tarjonnassa vuonna 2009. Suurin osa asiakkaista oli tyytyväisiä saamaansa palveluun.
Asiakkaat toivoivat parannusta VireTorin tiedottamiseen. Asiakkailta tuli toiveita myös muun muas-sa erilaisten liikuntapalvelujen suhteen. He toivoivat esimerkiksi erilaisia jumppia, kuten uimajump-paa ja aamuvoimistelu/venyttely hetkeä. Lisäksi lomakkeissa toivottiin painonhallintaan liittyvää ohjausta, esimerkiksi jonkin näköistä erillistä painonhallintakurssia.
VireTorilla kerätään asiakaspalautetta jatkuvasti. Jatkossa asiakaspalautelomakkeeseen voisi lisätä peruskysymyksiä, kuten vastausajankohta ja paikkakunta; myös asiakkaan ikä ja sukupuoli olisi hyvä tulla ilmi lomakkeesta.