Kuinka kävijä löytää perille? : Kulunohjaus yleisötapahtumassa
Riste, Juho-Pekka (2019)
Riste, Juho-Pekka
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112622643
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112622643
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoite on selvittää, miten tuottaa tehokasta kulunohjausta yleisötapahtumassa. Kulunohjaus on yleiskielinen termi, jonka katsotaan tarkoittavan tapahtumassa toteutuvaa kävijöiden liikkumisen ohjaamista. Yksi työn tavoitteista on määritellä termi tarkemmin sekä havainnollistaa, mitä kaikkia tapahtumatuotannon aspekteja ilmiö koskettaa. Lisäksi työssä tutkitaan, millaiset eri ihmisen reitinohjaamisen keinot vaikuttavat kävijöiden kulkuun sekä mitä kulunohjaus vaatii onnistuakseen.
Työn teoreettiseksi viitekehykseksi on valittu viestinnän teorioita, sillä hypoteesina kulunohjauksessa on kyse joukkoviestinnästä opastuksen, ohjeistuksen sekä rajoitusten keinoin. Lisäksi työssä on hyödynnetty informaatiomuotoilun teorioita erityisesti opasteista.
Tämän tapaustutkimuksen kohteena on vuoden 2019 Tuska-festivaali sekä siellä toteutunut kulunohjaus. Tutkimusmenetelminä on käytetty asiantuntijahaastatteluita, nimettömänä toteutettua kyselyä tapahtuma-alalla työskenteleville, benchmarkingia sekä tapaukseen liittyvän aineiston dokumenttianalyysia. Saaduilla tuloksilla saadaan selvitys siitä, mitä kulunohjaus on, miten siihen voidaan vaikuttaa, sekä miten tuottaa onnistunutta sekä näin ollen tehokasta kulunohjausta.
Työn tuloksena saatiin selville, että kulunohjaus on toimintaa, jossa suunnitellaan tapahtumassa toteutuvaa ihmisjoukon kulkua. Sen keskiössä on ihmisen reitinvalinta tapahtuman ympäristössä. Se on osa tapahtuman suunnittelua ja sen onnistumista, ilman jonkinlaista kulunohjausta tapahtuma ei voi toteutua. Kulunohjaus on tapahtuman eri toimijoiden yhteistyönä syntyvä tulos, jossa eri toimijoiden näkemykset sidotaan tuottajan toimesta yhdeksi toimivaksi. Työ osoitti, että niin viestinnässä kuin kulunohjauksessakin on lopulta sama tavoite: luoda yhteinen käsitys tapahtumanjärjestäjän ja kävijän välille.
Työn teoreettiseksi viitekehykseksi on valittu viestinnän teorioita, sillä hypoteesina kulunohjauksessa on kyse joukkoviestinnästä opastuksen, ohjeistuksen sekä rajoitusten keinoin. Lisäksi työssä on hyödynnetty informaatiomuotoilun teorioita erityisesti opasteista.
Tämän tapaustutkimuksen kohteena on vuoden 2019 Tuska-festivaali sekä siellä toteutunut kulunohjaus. Tutkimusmenetelminä on käytetty asiantuntijahaastatteluita, nimettömänä toteutettua kyselyä tapahtuma-alalla työskenteleville, benchmarkingia sekä tapaukseen liittyvän aineiston dokumenttianalyysia. Saaduilla tuloksilla saadaan selvitys siitä, mitä kulunohjaus on, miten siihen voidaan vaikuttaa, sekä miten tuottaa onnistunutta sekä näin ollen tehokasta kulunohjausta.
Työn tuloksena saatiin selville, että kulunohjaus on toimintaa, jossa suunnitellaan tapahtumassa toteutuvaa ihmisjoukon kulkua. Sen keskiössä on ihmisen reitinvalinta tapahtuman ympäristössä. Se on osa tapahtuman suunnittelua ja sen onnistumista, ilman jonkinlaista kulunohjausta tapahtuma ei voi toteutua. Kulunohjaus on tapahtuman eri toimijoiden yhteistyönä syntyvä tulos, jossa eri toimijoiden näkemykset sidotaan tuottajan toimesta yhdeksi toimivaksi. Työ osoitti, että niin viestinnässä kuin kulunohjauksessakin on lopulta sama tavoite: luoda yhteinen käsitys tapahtumanjärjestäjän ja kävijän välille.