Kuinka parantaa organisaation sisäistä viestintää ja tiedonkulkua?
Myllyluoma, Anna (2019)
Myllyluoma, Anna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112622642
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112622642
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli konkretisoida niitä ongelmakohtia, joita organisaation sisäiseen viestintään ja tiedonvälitykseen liittyy. Kun nämä ongelmat ovat tiedossa, on sisäistä viestintää helpompi alkaa kehittämään haluttuun suuntaan. Opinnäytetyön tilaajana oli Kuudes Linja Oy ja kyseessä oli tapaustutkimus.
Opinnäyte työ pohjasi teoriaan ja tutkimukseen sisäisestä viestinnästä. Teorian avulla selvitettiin, mitä sisäinen viestintä on yleisesti, minkälaisia kanavia siinä käytetään ja millaista on toimiva sisäinen viestintä. Teoriaa hyödyntämällä löydettiin kehityskohteita, joihin teorian pohjalta pyrittiin löytämään ratkaisuja.
Tutkimus toteutettiin havainnoinnin ja haastattelujen avulla. Näitä menetelmiä käyttämällä kerättiin dataa siitä, mitä organisaatiossa todella tapahtuu ja selvitettiin, mitkä asiat sisäiseen viestintään liittyen kaipaavat kehitystä.
Tulosten perusteella organisaation tulisi panostaa vuorovaikutukseen, kouluttaa henkilöstöä viestimään sekä suunnitella viestintästrategia ja –suunnitelma. Tavoitteiden konkretisoiminen ja tiedottaminen, strategian jalkauttaminen sekä henkilöstön sitouttaminen ja motivoiminen olivat avainsanoja sisäisen viestinnän parantamiseen.
Opinnäyte työ pohjasi teoriaan ja tutkimukseen sisäisestä viestinnästä. Teorian avulla selvitettiin, mitä sisäinen viestintä on yleisesti, minkälaisia kanavia siinä käytetään ja millaista on toimiva sisäinen viestintä. Teoriaa hyödyntämällä löydettiin kehityskohteita, joihin teorian pohjalta pyrittiin löytämään ratkaisuja.
Tutkimus toteutettiin havainnoinnin ja haastattelujen avulla. Näitä menetelmiä käyttämällä kerättiin dataa siitä, mitä organisaatiossa todella tapahtuu ja selvitettiin, mitkä asiat sisäiseen viestintään liittyen kaipaavat kehitystä.
Tulosten perusteella organisaation tulisi panostaa vuorovaikutukseen, kouluttaa henkilöstöä viestimään sekä suunnitella viestintästrategia ja –suunnitelma. Tavoitteiden konkretisoiminen ja tiedottaminen, strategian jalkauttaminen sekä henkilöstön sitouttaminen ja motivoiminen olivat avainsanoja sisäisen viestinnän parantamiseen.