Rintojen omatarkkailu -ohjaus yläkoululaisille
Siivola, Kerttu; Saarenmäki, Sanna (2019)
Siivola, Kerttu
Saarenmäki, Sanna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112622722
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112622722
Tiivistelmä
Rintojen omatarkkailu -ohjaus yläkouluikäisille tytöille on toiminnallinen opinnäytetyö, joka toteutettiin projektimuotoisesti Oulussa keväällä 2019. Projektin tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa neljä rintojen omatarkkailun ohjaustuntia yläkoululaisille tytöille. Ohjaustunnit järjestettiin oululaisella yläkoululla. Tuntien tavoitteena oli lisätä oululaisten yläkouluikäisten tyttöjen tietoisuutta rintojen omatarkkailusta ja rintasyövästä, sekä lisätä kehopositiivisuutta ja tietoa rintojen kasvusta ja kehityksestä. Toiminnalliset ohjaustunnit sisälsivät teoriatietoa, havainnollistavaa materiaalia ja osallistavaa toimintaa nuorille. Opinnäytetyön yhteistyökumppanina toimi Tunne Rintasi ry ja Oulun Tyttöjen Talo.
Projektin aineistona on pääasiassa käytetty valtakunnallista tutkimuksiin perustuvaa tietoa, sekä kotimaista ja kansainvälistä kirjallisuutta. Tietoperusta koostui neljän aiheen ympärille, joita olivat rinnat ja niiden kehitys, kehotyytyväisyys, nuorten ohjaaminen ja rintasyöpä. Tuntien teoriaosuus muodostettiin ohjaustuntien kohderyhmälle sopivaksi.
Ohjaustuntien arviointi koostui kirjallisista palautteista, jotka kerättiin osallistujilta tuntien päätteeksi. Kirjallinen palaute koostui monivalintakysymyksistä, numerollisista arvioista ja avoimesta palautekohdasta. Palautteiden perusteella ohjaustunneille osallistuneet nuoret kokivat aiheen tärkeäksi ja mielenkiintoiseksi. Palautteista kävi kuitenkin ilmi, että osan osallistujien mielestä aihe ei ollut heille vielä ajankohtainen. Avoimista palautteista nousi esille, että nuoret pitivät eniten osallistavasta toiminnasta ohjaustunneilla.
Ajankohtaisuudesta huolimatta he kokivat ohjaustunnit onnistuneiksi ja oppineensa paljon uutta tietoa rinnoista ja niiden omatarkkailusta.
Johtopäätöksenä ohjaustunneista voi päätellä nuorten tyttöjen olevan kiinnostuneita rintojen kehityksestä ja tahtovat saada siitä tietoa. Rintojen omatarkkailun ohjausta ei toteuteta kouluissa järjestelmällisesti, vaikka nuoret hyötyisivät ohjaustunneista. Rintojen omatarkkailua saatetaan aiheena sivuta, mutta sitä ei yksityiskohtaisesti opeteta, vaikka se voisi olla tarpeen. Tulevaisuudessa rintojen omatarkkailua voisi opettaa kouluissakin terveydenhoitajan, opettajan tai ulkopuolisen ohjaajan toteuttamana. 8.-luokkalaiset tytöt eivät välttämättä koe aihetta heille vielä ajankohtaiseksi, joten ohjaustunteja voisi toteuttaa hieman vanhemmille, esimerkiksi 9.-luokkalaisille tai lukiolaisille ja ammattikoululaisille. This is a functional thesis about breast self-examination guidance for girls studying in secondary school. It was conducted in Oulu during spring 2019. The purpose of this thesis was to design and implement four breast self-study instruction lessons for secondary school girls. The classes were performed at a secondary school in Oulu. The aim of the classes was to raise awareness of breast self-examination and breast cancer among young girls in Oulu. As well as to increase body positivity and knowledge about breast growth and development. Functional guidance classes included theoretical knowledge, illustrative material and participatory activities for young girls. The thesis partners are Tunne rintasi ry and Tyttöjen Talo Oulu.
The material used for this thesis is mainly national research-based information, as well as domes-tic and international literature. The knowledge base consisted of four topics: breast and the de-velopment of breasts, body positivity, guidance of young girls and breast cancer. The theory part of the guidance sessions was designed to be suitable for the target group.
The evaluation of the lessons consisted written feedback collected from participants of the les-sons. Written feedback consisted multiple-choice questions, numerical estimates, and an open part for feedback. Based on the feedback, the young people who attended the guidance sessions felt that the topic was important and interesting. However, the feedback showed that some partic-ipants felt that the topic was not relevant to them yet. From the open feedback, it was noted that the young people liked participatory activities the most. They found the lessons successful and got a lot of new information about breasts and breast self-examination.
As a conclusion of the guidance lessons can be said that young girls are interested in breast de-velopment and want to learn about it. Breast self-examination guidance lessons are not systemat-ically implemented in schools, even if young people would benefit from the guidance lessons. Breast self-examination can be mentioned in school, but it is not taught in detail, although it would be important. In the future, breast self-examination could be taught in schools by a nurse, teacher or outside tutor. Girls in grade 8 may not find the topic relevant to them yet, so guidance classes could be performed for a bit older girls, like in 9th grade or high school students and vocational school students.
Projektin aineistona on pääasiassa käytetty valtakunnallista tutkimuksiin perustuvaa tietoa, sekä kotimaista ja kansainvälistä kirjallisuutta. Tietoperusta koostui neljän aiheen ympärille, joita olivat rinnat ja niiden kehitys, kehotyytyväisyys, nuorten ohjaaminen ja rintasyöpä. Tuntien teoriaosuus muodostettiin ohjaustuntien kohderyhmälle sopivaksi.
Ohjaustuntien arviointi koostui kirjallisista palautteista, jotka kerättiin osallistujilta tuntien päätteeksi. Kirjallinen palaute koostui monivalintakysymyksistä, numerollisista arvioista ja avoimesta palautekohdasta. Palautteiden perusteella ohjaustunneille osallistuneet nuoret kokivat aiheen tärkeäksi ja mielenkiintoiseksi. Palautteista kävi kuitenkin ilmi, että osan osallistujien mielestä aihe ei ollut heille vielä ajankohtainen. Avoimista palautteista nousi esille, että nuoret pitivät eniten osallistavasta toiminnasta ohjaustunneilla.
Ajankohtaisuudesta huolimatta he kokivat ohjaustunnit onnistuneiksi ja oppineensa paljon uutta tietoa rinnoista ja niiden omatarkkailusta.
Johtopäätöksenä ohjaustunneista voi päätellä nuorten tyttöjen olevan kiinnostuneita rintojen kehityksestä ja tahtovat saada siitä tietoa. Rintojen omatarkkailun ohjausta ei toteuteta kouluissa järjestelmällisesti, vaikka nuoret hyötyisivät ohjaustunneista. Rintojen omatarkkailua saatetaan aiheena sivuta, mutta sitä ei yksityiskohtaisesti opeteta, vaikka se voisi olla tarpeen. Tulevaisuudessa rintojen omatarkkailua voisi opettaa kouluissakin terveydenhoitajan, opettajan tai ulkopuolisen ohjaajan toteuttamana. 8.-luokkalaiset tytöt eivät välttämättä koe aihetta heille vielä ajankohtaiseksi, joten ohjaustunteja voisi toteuttaa hieman vanhemmille, esimerkiksi 9.-luokkalaisille tai lukiolaisille ja ammattikoululaisille.
The material used for this thesis is mainly national research-based information, as well as domes-tic and international literature. The knowledge base consisted of four topics: breast and the de-velopment of breasts, body positivity, guidance of young girls and breast cancer. The theory part of the guidance sessions was designed to be suitable for the target group.
The evaluation of the lessons consisted written feedback collected from participants of the les-sons. Written feedback consisted multiple-choice questions, numerical estimates, and an open part for feedback. Based on the feedback, the young people who attended the guidance sessions felt that the topic was important and interesting. However, the feedback showed that some partic-ipants felt that the topic was not relevant to them yet. From the open feedback, it was noted that the young people liked participatory activities the most. They found the lessons successful and got a lot of new information about breasts and breast self-examination.
As a conclusion of the guidance lessons can be said that young girls are interested in breast de-velopment and want to learn about it. Breast self-examination guidance lessons are not systemat-ically implemented in schools, even if young people would benefit from the guidance lessons. Breast self-examination can be mentioned in school, but it is not taught in detail, although it would be important. In the future, breast self-examination could be taught in schools by a nurse, teacher or outside tutor. Girls in grade 8 may not find the topic relevant to them yet, so guidance classes could be performed for a bit older girls, like in 9th grade or high school students and vocational school students.